Skocz do zawartości

Badanie pojazdu z zagranicy i zmiana dmc


bolesław

Rekomendowane odpowiedzi

Nowa przestrzeń ładunkowa ma ograniczona ładowność. Masa jest taka jak waga pokazuje. To jak chcesz zachować takie DMC? Przecież to się nie będzie PoRD trzymać.

Art2.pkt56 - jak chcecie określić ładowność takiego pojazdu? Zawyżając pod DMC masę, wbrew temu co konstruktor czy producent mówi? Przykład:

 

Auto 5000 DMC - z zabudową kontenerową izotermiczną, agregatem i windą waży np. jakieś 3000 tony i może faktycznie przewozić 2 tony ładunku. Ale po demontażu kontenera dajemy lekką konstrukcje aluminiową z wyciągarką do przewozu aut. Z uwagi na charakter przewożonego teraz ładunku, którym są samochody, które muszą wjechać (czy to same, czy być wciągnięte) na najazdy trzeba uwzględnić rozkład tych mas na tych najazdach, z uwzględnieniem wytrzymałości konstrukcji na zwisie tylnym itd. I konstruktor oblicza to na powiedzmy 1300 kg (powiedzmy, że robi to nawet rzeczoznawca, bo trzeba to z głową policzyć). Ważymy auto i wychodzi nam 2200. To co zrobić z DMC? Bo moim zdaniem zgodnie z cytowanym przepisem PoRD musicie ją obniżyć. A jeśli jej nie obniżycie i zrobicie ze wzoru mu ładowność 2800 (bo inaczej żeby było zgodnie z PoRD nie wyjdzie) to życzę powodzenia, jak właściciel weźmie to do siebie i na nieprzystosowaną do tego przestrzeń zacznie wciągać takie 2,5 tonowe auto. Przyjedzie ITD i właściciel powie "wiem, że na tej konstrukcji tyle wozić nie mogę, ale na SKP tak mi papiery wystawili, więc..." :)

 

Zamiana na etapie homologacji aut 5 tonowych na 3,5 tonowe to norma - w wielu markach. Dlaczego zatem to dla Was taki temat tabu??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 65
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • bolesław

    8

  • danielg539

    7

  • blakop

    5

  • Regan55

    5

Nowa przestrzeń ładunkowa ma ograniczona ładowność. Masa jest taka jak waga pokazuje. To jak chcesz zachować takie DMC? Przecież to się nie będzie PoRD trzymać.

Art2.pkt56 - jak chcecie określić ładowność takiego pojazdu? Zawyżając pod DMC masę, wbrew temu co konstruktor czy producent mówi?

No właśnie. Czysta matematyka. Czy każda taka zmiana od razu musi być podejrzana.

§ 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się:

1) przez zwaŜenie całego pojazdu albo

2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu.

2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia, pojazdu marki, typu i modelu

produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie moŜe przekraczać jej pierwotnej

wielkości.

3. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne moŜe być

przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a

ustawy, lub w szczególnych przypadkach - dodatkowo odpowiednio innej specjalności.

A w punkcie 2 ,że nie może przekraczać, a w opisanym przypadku dmc zmniejszy się.

 

DMC jest nie do ruszenia.

w górę - TAK

 

ale w dół, w pewnych uzasadnionych przypadkach - można

A jakie to przypadki ,czy ktoś z kolegów wie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a moja stacja ma nowe juz uprawnienia czyli ABCDE

Sprawdź może lepiej dokumenty po ostatnim odbiorze, bo to co piszesz do niczego nie pasuje,,,jeśli ostatni odbiór był po nowemu to nie możesz mieć "CD" a jeśli po staremu to do końca 2015r. powinieneś mieć małe literki ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowa przestrzeń ładunkowa ma ograniczona ładowność.
Czy przez ładowność przestrzeni ładunkowej rozumiemy objętość tej przestrzeni czy masę umieszczonego w niej ładunku? Bo sam fakt zmniejszenia objętości nie wpływa w żaden sposób na obniżenie masy jaką możemy w tej przestrzeni zmieścić (to tylko sprawa gęstości materiału). DMC jest określone dla pojazdu a nie dla przestrzeni ładunkowej. Wynika z obciążalności osi i wytrzymałości elementów nośnych (ramy, podłużnic). Rama musi wytrzymać punktowe obciążenie o wartości kilka razy większej od maksymalnej ładowności. Zdjęcie kontenera i założenie najazdu nie wpłynie na wytrzymałość ramy i obciążalność osi. A wytrzymałość elementów przestrzeni ładunkowej to zupełnie inna bajka i kwestia prawidłowego ich zaprojektowania i policzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie to przypadki ,czy ktoś z kolegów wie?

np

post podany w linku jw

 

czyli był sobie autobus przegubowy Ikarus 280 , 3-osiowy o DMC 22,5 t

 

1bd36da3002129cb499dde31

 

i został z niego zrobiony pojazd specjalny (pogotowie techniczne) 2-osiowy

 

pog_tech1.jpg

 

to DMC zostanie 22,5 czy może jednak 16 t :?::!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko akurat laweta to specyficzny przykład. Przewożony samochód będzie miał tylko dwa punkty nacisku na ramę (najazdy) pojazdu. Te punkty to będą jego osie - z tego tylna zazwyczaj będzie w miejscu zwisu tylnego pojazdu, dlatego uważam, że ograniczenie ładowności jest tu jak najbardziej wskazane. Ale nikogo nawracać nie zamierzam. W przepisach stoi wyraźnie, że zmiana DMC w dół jest tu możliwa. Opisany przypadek jak dla mnie kwalifikuje się do tego.

A mógłbym przytoczyć i inne - np. konstrukcja wywrotki trójstronnej - załóżmy, że założono tam nie najazdy, ale taką lekka konstrukcję wywrotu. Statycznie to on powiezie 2,5 tony - OK. Ale pamiętajmy, jakie siły skręcające będą działały na ramę pośrednią takiego wywrotu przy bocznym przechyle przy pełnym załadunku. Producent twierdzi, że tona (np.), rzeczoznawca również, a ja się mam mądrować, że 2,5, bo tyle producent przewidział? Producent to przewidział - owszem - ale jako maksymalne możliwości techniczne tej ramy - ale trzeba moim zdaniem rozpatrywać to pod kątem zabudowy każdorazowo. W mojej ocenie pewne zabudowy już z uwagi na swój charakter - w tym przede wszystkim sposób umieszczenia w nim ładunku i związanego z tym środkiem ciężkości i wytrzymałością materiałów - jak najbardziej mogą być przyczyną ograniczenia ładowności, a tym samym DMC i nie można dla nich wyznaczać ładowności wbrew ich założeniom konstrukcyjnym tylko z uwagi na DMC pojazdu na jakim będą zamontowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blakop.

Dla mnie jest logiczne to co piszesz.zmiana konstrukcji może ograniczyć ładowność, bo inaczej to co, obojętnie jaka zmiana konstrukcyjna i ładujemy tyle,aby nie przekroczyć pierwotnego dmc nie patrząc czy to wytrzyma?

 

Czy można jakoś ten temat podsumować?

Czy w tym przypadku wystarczy opinia rzeczoznawcy?

Przyjmując,że dmc w dół jest możliwa,mamy opinię rzeczoznawcy ze zmniejszonymi masami, to czy musi być osobny kwit z wagi?

Czy badania które należałoby zrobić to -okresowe przed pierwszą rejestracją,dodatkowe -zmiany konstrukcyjne i dodatkowe - ustalenie danych. A co z TZ?

 

czyli był sobie autobus przegubowy Ikarus 280 , 3-osiowy o DMC 22,5 t

Dzięki za ten przykład ,ale myślałem,że są jeszcze inne.

 

Jeszcze sprostowanie. To był Iveco a nie Ducato jak pisałem w pierwszym poście- sorki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie przykłady zmiany DMC w dół są słuszne i akceptowalne z technicznego punktu widzenia, jak najbardziej wykonalne po zmianach konstrukcyjnych. Kwestia sporna, to zmiana w tym momencie pojazdu do danej kategorii prawa jazdy i tu jest "pies pogrzebany"... Co się stanie i jak się potoczą koleje rzeczy w trakcie wypadku jak ktoś zarzuci, że kierowca nie mógł poruszać się tym pojazdem bo nie miał odpowiednich uprawnień? Jest to specyficzny przypadek pojazdów, którego ustawodawca nie przewidział i nie określił czy można tak zrobić czy nie i czy zmiana taka jest w pełni prawna i akceptowalna aby pojazd 5t był 3,5t z perspektywy uprawnień do kierowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko akurat laweta to specyficzny przykład. Przewożony samochód będzie miał tylko dwa punkty nacisku na ramę (najazdy) pojazdu. Te punkty to będą jego osie - z tego tylna zazwyczaj będzie w miejscu zwisu tylnego pojazdu, dlatego uważam, że ograniczenie ładowności jest tu jak najbardziej wskazane. Ale nikogo nawracać nie zamierzam. W przepisach stoi wyraźnie, że zmiana DMC w dół jest tu możliwa. Opisany przypadek jak dla mnie kwalifikuje się do tego.

A mógłbym przytoczyć i inne - np. konstrukcja wywrotki trójstronnej - załóżmy, że założono tam nie najazdy, ale taką lekka konstrukcję wywrotu. Statycznie to on powiezie 2,5 tony - OK. Ale pamiętajmy, jakie siły skręcające będą działały na ramę pośrednią takiego wywrotu przy bocznym przechyle przy pełnym załadunku. Producent twierdzi, że tona (np.), rzeczoznawca również, a ja się mam mądrować, że 2,5, bo tyle producent przewidział? Producent to przewidział - owszem - ale jako maksymalne możliwości techniczne tej ramy - ale trzeba moim zdaniem rozpatrywać to pod kątem zabudowy każdorazowo. W mojej ocenie pewne zabudowy już z uwagi na swój charakter - w tym przede wszystkim sposób umieszczenia w nim ładunku i związanego z tym środkiem ciężkości i wytrzymałością materiałów - jak najbardziej mogą być przyczyną ograniczenia ładowności, a tym samym DMC i nie można dla nich wyznaczać ładowności wbrew ich założeniom konstrukcyjnym tylko z uwagi na DMC pojazdu na jakim będą zamontowane.

 

Aby obliczyć stateczność i wytrzymałość ramy są specjalne programy, które zakładają jeszcze odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa oraz rozkład nacisków osi.

Co do rozłożenia ładunku, to czy to będzie pojazd, czy np tokarka lub inna maszyna, akurat mająca 4 stopy i podobną masę, nie ma to znaczenia i rama pojazdu musi wytrzymać obciążenia od DMC. Pozostaje tylko kwestia czy np stopy nie przebiją dna części ładunkowej, ale za odpowiednie zabezpieczenie ładunku odpowiada kierowca lub osoba zajmująca się załadunkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie przykłady zmiany DMC w dół są słuszne i akceptowalne z technicznego punktu widzenia, jak najbardziej wykonalne po zmianach konstrukcyjnych. Kwestia sporna, to zmiana w tym momencie pojazdu do danej kategorii prawa jazdy i tu jest "pies pogrzebany"... Co się stanie i jak się potoczą koleje rzeczy w trakcie wypadku jak ktoś zarzuci, że kierowca nie mógł poruszać się tym pojazdem bo nie miał odpowiednich uprawnień? Jest to specyficzny przypadek pojazdów, którego ustawodawca nie przewidział i nie określił czy można tak zrobić czy nie i czy zmiana taka jest w pełni prawna i akceptowalna aby pojazd 5t był 3,5t z perspektywy uprawnień do kierowania.

A z perspektywy wykonania badania przez diagnostę?

Powiedzcie jeszcze koledzy na temat opinii, bo ta była celem,, ustalenie danych pojazdu''

a nie było w niej opisu zmian. Co powinna zawierać opinia , jeśli są zmiany przeznaczenia pojazdu, bez zmiany rodzaju pojazdu, bo zostaje pojazd ciężarowy.

Może ktoś by dał linka z taka opinią?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie przykłady zmiany DMC w dół są słuszne i akceptowalne z technicznego punktu widzenia, jak najbardziej wykonalne po zmianach konstrukcyjnych.

 

Teoretycznie tak, ale pozostaje jeszcze kwestia tabliczki znamionowej.

Zmniejszamy DMC pojazdu a jak zmienić dane zawarte na TZ? Dodanie tabliczki zastępczej niewiele pomoże, bo ona nie zawiera DMC pojazdu.

Ustawodawca po prostu nie przewidziął takiego przypadku.

Aby zmniejszenie DMC nie budziło zastrzeżeń, to konieczna jest zmiana przepisów dotyczących tabliczek zastępczyw w wyniku czego mozna by na TZ podać nowe parametry pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie tak, ale pozostaje jeszcze kwestia tabliczki znamionowej.

Zmniejszamy DMC pojazdu a jak zmienić dane zawarte na TZ? Dodanie tabliczki zastępczej niewiele pomoże, bo ona nie zawiera DMC pojazdu.

Ustawodawca po prostu nie przewidziął takiego przypadku.

Aby zmniejszenie DMC nie budziło zastżeżeń, to konieczna jest zmiana przepisów dotyczących tabliczek zastępczyw w wyniku czego mozna by na TZ podać nowe parametry pojazdu.

Czyli ze względu na TZ temat nie do ruszenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można jakoś ten temat podsumować?

Czy w tym przypadku wystarczy opinia rzeczoznawcy?

Przyjmując,że dmc w dół jest możliwa,mamy opinię rzeczoznawcy ze zmniejszonymi masami, to czy musi być osobny kwit z wagi?

Czy można zmienić DMC? takie pytanie zadał nasz WK MI, a odpowiedź była taka cyt. W górę - nie- a w dół " brak ograniczeń prawnych."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można zmienić DMC? takie pytanie zadał nasz WK MI, a odpowiedź była taka cyt. W górę - nie- a w dół " brak ograniczeń prawnych."

 

Ale sa ograniczenia formalne: co z tabliczka znamionową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku zmiany DMC, to nabiłbym tabliczkę zastępczą z powodu utraty aktualności tabliczki znamionowej i na fabrycznej wykreślił DMC.

Nic innego nie możemy zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku zmiany DMC, to nabiłbym tabliczkę zastępczą z powodu utraty aktualności tabliczki znamionowej i na fabrycznej wykreślił DMC.

Nic innego nie możemy zrobić.

To jest logiczne ale czy zgodne z prawem.

Wykreslenie numeru VIN na TZ jest jak najbardziej przewidziane przez ustawodawcę ale wówczas nowy numer jest podawany na tabliczce zastępczej natomiast nie do końca tak można postapić w przypadku DMC, bo wówczas mamy wykreślone DMC na TZ ale nie mamy go na tabliczce zastępczej. Tu kłania sie niekonsekwencja regulacji prawnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostawienie zaś oryginalnej tabliczki z DMC pierwotną, też jest błędem i to chyba większym niż zmiana, ponieważ pozostawiasz niezgodność.

Nabijając tabliczkę zastępczą wiadomo, że było coś robione i patrząc na oryginalną tabliczkę wiemy, że "majstrowano" przy DMC tak to nic nie wiadomo :(

Wyjściem jest zgubienie TZ, ale czy o to chodzi, aby być w zgodzie z prawodawstwem.

Trochę logiki i ludzkiego podejścia czasami wystarczy. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja bym się olał na to. Jak już bym miał coś robić to zrobił bym zmiany konstrukcyjne. Tabliczke i DMC zostawił bym bez zmian. A dlatego chociażby żeby pan kierowa nie poruszał się tym autem na kat. B. Ewentualnie bym zważył autko. I określił ładowność. Napewno zwrócił bym uwagę na zwis tylny. Jak by było OK to hajda dalej. A ja nie będę obliczał, czy mu rama wytrzyma. DMC nie przekroczy i to jest dla mnie ważne. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostawienie zaś oryginalnej tabliczki z DMC pierwotną, też jest błędem i to chyba większym niż zmiana, ponieważ pozostawiasz niezgodność.

Nabijając tabliczkę zastępczą wiadomo, że było coś robione i patrząc na oryginalną tabliczkę wiemy, że "majstrowano" przy DMC tak to nic nie wiadomo :(

Taki błąd jak opisujesz jest w sporej części samochodów ciężarowych, którym ograniczono DMC do wartości administracyjnych. Ja bym zostawił tabliczkę znamionową z 5T i ewentualnie woził kserówki jakby ktoś miał wątpliwości. Przecież klient może za rok będzie chciał mieć znów 5T pojazd i co wtedy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.