Skocz do zawartości

nośność opon


wolf

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pojazd, który wyposażony jest w opony o nośności niedostosowanej do DMC pojazdu.

Chodzi w sumie o jeden indeks nośności, ale w sumie na całości brakuje 200kg na oponie, a jest ich 8sztuk ???

Nadmienię, że opon takie przewiduje producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj więcej szczegółów, co to za pojazd czy osie nie są czasami składową osi wielokrotnej, czy opony pracują bliźniaczo, podaj ich oznaczenia i naciski na osie itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pojazd, który wyposażony jest w opony o nośności niedostosowanej do DMC pojazdu.

Chodzi w sumie o jeden indeks nośności, ale w sumie na całości brakuje 200kg na oponie, a jest ich 8sztuk ???

Nadmienię, że opon takie przewiduje producent.

 

Producent też się potrafi wyłożyć...

W Oplach Combo, dla kół tylnej osi, przy maksymalnym ładunku jest przewidziane ciśnienie 350kPa

Natomiast fabryka potrafiła zakładać tam opony o max dop. ciśnieniu 300 kPa... :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadmienię, że opon takie przewiduje producent.

 

Przewiduje czy montuje? Bo producent to raczej przewiduje i zaleca dany rozmiar opony, a nie nośność, ta musi być dopasowana do dmc.

 

swoją szosą masz niezłe oko :ok szacun

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to dźwig DMC 48000kg, koła pojedyncze 4 osie [ 2 osie pojedyncze i dwie jako składowe]

Rozmiar 445/65|R22,5 169K

Nośność 5800kg x8kół=46 400kg< 48 000kg [DMC] ?????????

Co do parametrów to dokładnie takie przewiduje i montuje producent i takie są. Dodam, że jest to prawie nowy dźwig.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmiar 445/65|R22,5 169K

Nośność 5800kg x8kół=46 400kg< 48 000kg [DMC] ?????????

 

wolf, sprawdź, czy ta nośność 169 nie dotyczy opon zamontowanych na bliźniaku. Czasami producenci opon do ciężarówek podają 2 rozne nośności w zależności od prędkości z jaką może poruszać sie pojazd. Jesli jest to dźwig, to pewnie jego prędkośc maksymalna wynosi 50 lub 60 km/h a tak małe prędkości prowadzą do wzrostu nosności opony (pod warunkiem, że przewidział to producent opon).

Dla przykładu wartości spisane z opony: 156/150L (154/150M). Zprzykłady wynika, że obniżenie maksymalnej prędkości ze 130 na 120 km/h powoduje wzrost nosności z 3750 kg na 4000 kg, czyli o 250kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem o tych indeksach dla solo i bliźniaka.

Niestety przepatrzyłem oponę i nie ma indeksu dla bliźniaka.

 

[ Dodano: 06-03-2012, 12:43 ]

Doczytałem, że producenci niektórych opon wykonując opony w danej technologii mają podwyższone nośności, pomimo oznaczeń innych niż na oponach.

A nośność podawana wraz z indeksem prędkości jest z nim ściśle powiązana, przy mniejszych prędkościach ona będzie wiadomo większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba znam odpowiedź zagadki: regulamin nr 30 EKG ONZ dotyczacy homologacji opon w punkcie 2.31.5. mówi, że:

W przypadku prędkości mniejszych lub równych 60 km/h, maksymalna dopuszczalna nośność nie może przekraczać wartości procentowej określonej w tabeli poniżej i odnoszącej się do masy odpowiadającej indeksowi nośności danej opony, w odniesieniu do maksymalnej prędkości konstrukcyjnej pojazdu, w jakim ma być montowana dana opona.

km/h nośnośc

Prędkość maksymalna (km/h) - Maksymalna dopuszczalna nośność (%)

25 - 142

30 - 135

40 - 125

50 - 115

60 - 110

 

Czy prędkość dźwigu jest ograniczona np do 60km/h?

Regulamin nr 30 EKG ONZ - opony.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regulamin nr 30 EKG ONZ

1. ZAKRES

Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony neumatyczne przeznaczone do stosowania głównie

w pojazdach należących do kategorii M1, O1 oraz O2 (1).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakiej zasadzie pojazd o DMC 48 t, jest dopuszczony do ruchu? Co z naciskami na oś?

Wybaczcie pytanie ale od niedawna mam uprawnienia na okręgówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgodnie z przepisami - musi mieć wpisane "odstępstwo" w DR uzyskane od MI

a życiowo to ktoś miał klapki na oczach :faint:

 

Dodatkowo ta DMC to może być MMC tego pojazdu w stanie gotowości do pracy ze względu na stosowanie przeciwwag.

Na okres przejazdu te przeciwwagi powinny być demontowane i wtedy MC pojazdu może być mniejsze niż ta MMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na okres przejazdu te przeciwwagi powinny być demontowane

 

I miejsce na nie jest na pokładzie dźwigu, więc o jakim zmniejszeniu mowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

O takim że na terenie budowy może się z nimi przemieszczać a po drodze publicznej już nie powinien.

Do przejazdu mogą być demontowane i wiezione na innym pojeździe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do przejazdu mogą być demontowane i wiezione na innym pojeździe.

 

To chyba, że tak. Ale szczerze mówiąc nie widziałem takiego wynalazku. No chyba, że Potain-a szynowego :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak właśnie jest!

A u nas pisze się do ministerstwa o odstępstwo, bo po co wozić drugą ciężarówką to całe żelastwo.... :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy masie własnej już nie spełniają wymagań o DMC, bo mają 12 t na oś

a gdzie jeszcze z balastem :shock:

http://www.liebherr.com/AT/en-GB/products_at.wfw/id-179-0/measure-metric

 

 

 

LTM 11200-9.1

178_LTM%2011200-9.1%20(1)_6101-0_W300.jpg

max. lifting capacity (max. udźwig) - 1200 t

Operational weight (Ciężar roboczy) - 96 t

Total counterweight (Łączna przeciwwaga) - 202 t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No na dziewięciu osiach to by się nawet zmieścił w 10,67 T na oś, ale pewnie tam ciężar nie rozkłada się tak równomiernie 8)

Widać jednak że to maksymalne obciążenie nie przekracza 12t na oś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

regulamin nr 30 EKG ONZ

1. ZAKRES

Niniejszy regulamin obejmuje nowe opony neumatyczne przeznaczone do stosowania głównie

w pojazdach należących do kategorii M1, O1 oraz O2 (1).

 

Na początku jest napisane:

Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep

 

Zwróć proszę w cytowanym przez Ciebie fragmencie na słowo głównie (w szczególności, przede wszystkim) co nie wyklucza stosowania w innych pojazdach... Prawdopodobnie albo jest dokument dotyczący opon ciężarowych albo opisana zależność nośności od prędkości jest podobna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać jednak że to maksymalne obciążenie nie przekracza 12t na oś.

właśnie dlatego podałem adres strony Liebherr-a żeby zobaczyć ...

 

więc dla leniwych kilka obrazków

 

LTM 1030-2.1

LTM_1030-2.1%20(2)_8892-0_W300.jpg

Operational weight - 24 t

 

LTM 1050-3.1

LTM_1050-3.1%20(1)_6037-0_W300.jpg

Operational weight - 36 t

 

LTM 1070-4.2

LTM_1070-4.2%20(1)_8574-0_W300.jpg

Operational weight - 48 t

 

LTM 1100-5.2

LTM_1100-5.2%20(1)_10801-0_W300.jpg

Operational weight - 60 t

 

 

:D::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne sprzęty!

Ja doszedłem do uprawnień II kat. na te 30 tonowe.

Ostania praca w tym zawodzie w 1990r na Stalowej Woli Hydros T-321

Złote czasy... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.