Skocz do zawartości

dodatkowy hamulec hydrauliczny na tylną oś (tak jak ręczny)


naxvavka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mając quada zarejestrowanego jako pojazd samochodowy inny - jest hamulec postojowy ( ręczny) w prawej klamce na linkę. Czy można dodatkowo dołożyć sobie hamulec ręczny hydrauliczny (by znacząco zwiększyć jakość hamowania na tyną oś podczas jazdy w terenie) jako dodatkowy układ ( w ogóle nie ruszając istniejącego; czyli dodatkowo dołożyć zacisk z klockami + przewód hamulcowy + klamka z pompką). Takim sposobem były by 2 klamki hamulca po prawej stronie kierownicy.

 

Jak to się ma do przeglądów technicznych oraz podczas kontroli drogowej? Czytałem że problem byłby gdyby ktoś przerabiał seryjny układ hamowania ale nic nie znalazłem na temat osobnego dodatkowego układu. W różnych terenówkach czy samochodach sportowych ludzie robią sporo modyfikacji począwszy od przeróbek hamulców na mocniejsze i na modyfikacjach zawieszenia kończąc; nawet sporo motocyklistów dokłada sobie we własnym zakresie dodatkowy hamulec hydrauliczny ( HB do stuntu) i jeżdżą tak po drogach publicznych.

 

Czy jest to legalne? Czy nie będzie z tym problemu podczas zwykłej kontroli drogowej lub podczas okresowego badania technicznego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem proponowany temat jednak nadal nie do końca jest jasno wyjaśnione. Piszą tam, że nie można modyfikować istniejących oryginalnych hamulców. Ręczny (postojowy) będzie nadal jak wcześniej czyli mechaniczny ; tylko byłby dodatkowy samodzielny układ jako hamulec pomocniczy do jazdy w terenie.

 

Na logikę to raczej nie powinno być żadnego problemu gdyż nie zmieni to w żaden sposób budowy poszczególnych elementów oraz zasady działania seryjnego układu.

 

Chyba są nawet quady co seryjnie mają podzielone hamulce na lewej klamce przód a w prawej tył.

 

W tym przypadku jest tak, że hamulec wciskany nogą hamuje na 2 zaciski na przedniej osi + 1 wspólny zacisk tylnej osi ( i w tym zacisku jest wyjście na linkę hamulcową do prawej klamki na kierownicy która ma możliwość zablokowania mechanicznego = hamulec postojowy tylnej osi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ręczny (postojowy) będzie nadal jak wcześniej czyli mechaniczny ; tylko byłby dodatkowy samodzielny układ jako hamulec pomocniczy do jazdy w terenie.

:?

§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów

hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i

zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia

oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego

dopuszcza się użycie jednej ręki;

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania

pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną

ręką;

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:

a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w

położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;

wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2,

spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,, Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o

dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t,, a ja piszę o quadzie zarejestrowany jako pojazd samochodowy inny

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r.w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej. Czyli wymagania, tak jak dla motocykla trójkołowego. A ten z kolei odziedziczył wiele wymagań po motocyklu (pojazd jednośladowy) ( no i tak jak napisałem głównie w ścigaczach montują sobie dodatkowy układ hamulcowy na ogół pod klamką sprzęgła i jeżdżą po drogach publicznych więc przeglądy i kontrole chyba przechodzą; nawet są są specjalne gotowe zestawy montażowe do kupienia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nxvavka napisał;

Chyba są nawet quady co seryjnie mają podzielone hamulce na lewej klamce przód a w prawej tył.

 

W tym przypadku jest tak, że hamulec wciskany nogą hamuje na 2 zaciski na przedniej osi + 1 wspólny zacisk tylnej osi ( i w tym zacisku jest wyjście na linkę hamulcową do prawej klamki na kierownicy która ma możliwość zablokowania mechanicznego = hamulec postojowy tylnej osi)

 

To może poszukaj odpowiedniego, będziesz miał w oryginale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego u mnie jest odpowiedni i w oryginale czyli : hamulec wciskany nogą hamuje na 2 zaciski na przedniej osi + 1 wspólny zacisk tylnej osi ( i w tym zacisku jest wyjście na linkę hamulcową do prawej klamki na kierownicy która ma możliwość zablokowania mechanicznego = hamulec postojowy tylnej osi)

 

a interesuje mnie to czy nie będę miał problemu na przeglądzie lub podczas kontroli drogowej gdy zobaczą 2 klamki hamulca po prawej stronie kierownicy + dodatkowy zacisk z tyłu do użytku w off-road.

 

Nawet są zakłady które są typowo nastawione na modyfikacje seryjnych samochodów czy motorów. (modyfikują lub całkowicie wymieniają seryjne rozwiązania układu hamowania , silnika itd. na pewno każdy wie o co chodzi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.