Skocz do zawartości

Nowe podstawy prawne VAT od 01.04.2014


Grzegorz Łódź

Rekomendowane odpowiedzi

LT T4 L200 itp po usunięciu siedzeń: Zmiany konstrukcyjne, punkty mocowania na trwale zabezpieczone, faktura z warsztatu, warsztat z regonem, do WK zmiany w DR dopiero na DBT Vat wszystko na OSKP

Już dzisiaj miałem telefon: "Wie pan, mam Sprintera doka, ale wyciągnę siedzenia z drugiego rzędu, bo z ekipą nie jeżdżę " :-D

 

Co do wykreślenia pomocy drogowych, karawanów i bankowozów - pewno ktoś wpadnie zaraz na pomysł, aby przerabiać pomoce na ciężarowe do przewozu pojazdów (o ile mają jeden rząd siedzeń), a karawany na VANy - przecież krzyż i oznaczenia na magnesie założy zaraz po wyjechaniu za bramę stacji, no może po przyjeździe do firmy (w końcu kto zatrzyma karawan podczas konduktu?) :evil::evil: Polak przecież potrafi.

 

Swoją drogą z pewnością wzrosną na Allegro notowania "Żuków* ogródkowych" ;) .

 

* każdy pojazd w cenie złomu spełniający VAT, a służący do odliczeń ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 604
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Paprock

    68

  • Marek1

    55

  • Grzegorz Łódź

    38

  • michal_k

    37

Top Posters In This Topic

Posted Images

ale mogą być jeszcze ciągniki siodłowe ≤ 3,5 t DMC

 

Nie mogą, bo ciągnik z definicji służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy, a nie do przewozu ładunku.

 

[ Dodano: 01-04-2014, 23:40 ]

Co do wykreślenia pomocy drogowych, karawanów i bankowozów

 

Bankowozy i pogrzebowe również spełniają VAT, o ile mają 1 rząd siedzeń lub DMC > 3 ton.

 

Patrz:

 

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika

 

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000407&min=1

 

 

A pomoc drogowa może spełniać normalny "VAT1" lub "VAT2", o ile ma 1 rząd siedzeń.

 

[ Dodano: 01-04-2014, 23:42 ]

Swoją drogą z pewnością wzrosną na Allegro notowania "Żuków* ogródkowych" ;) .

 

Mam na zbyciu - Żuk z gazem dawny VAT4, obecny VAT2 ::D::D::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na zbyciu - Żuk z gazem dawny VAT4, obecny VAT2

 

Utrzyma całą firmę w etylinę :D 16/100 niezły biznes - kilka takich przyjeżdża - lepiej wyglądają niż te z fabryki

Bankowozy i pogrzebowe również spełniają VAT, o ile mają 1 rząd siedzeń lub DMC > 3 ton.

 

Też mi się tak wydawało - ale zagadali że specjalny - dobrze myślałem tylko trochę z a wcześnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo go nie ma w wykazie specjalnych odnosnie ustawy o Vat.

 

A czytasz ze zrozumieniem?

 

Te, które są w wykazie, nie podlegają DBT, bo spełniają VAT z mocy ustawy.

 

Natomiast inne specjalne mogą spełniać.

3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących

przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparko-spycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

– jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem

specjalnym.

 

A gdzie tu masz pomoc drogową? Ją całkiem wykreślili a pogrzebowy naprędce dopisali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie tu masz pomoc drogową? Ją całkiem wykreślili a pogrzebowy naprędce dopisali.

Pojazdy wykazane idą z automaty jeśli spełniają pozostałe warunki - natomiast pomoc drogowa to " inny niż samochód osobowy" więc się łapie - tak myślę - w taki sposób można go zakwalifikować spróbuję zadzwonić do US -może cos powiedzą w temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację,od początku też tak uważam,ale widzę ,że "kopiemy się z koniem" :)

 

Już to widzę: Pomoc Drogowa-Specjalny -VAT 2 /1b :!:

 

[ Dodano: 02-04-2014, 08:08 ]

A gdzie tu masz pomoc drogową? Ją całkiem wykreślili a pogrzebowy naprędce dopisali.

Pojazdy wykazane idą z automaty jeśli spełniają pozostałe warunki - natomiast pomoc drogowa to " inny niż samochód osobowy" więc się łapie - tak myślę - w taki sposób można go zakwalifikować spróbuję zadzwonić do US -może cos powiedzą w temacie

 

Ale ma w dowodzie SPECJALNY,tak było kiedyś z pogrzebowymi pamiętasz? potem dopisali go do listy i szedł z automatu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się zastanawiam ile jeszcze stron zapiszecie dochodząc cały czas do jednych i tych samych wniosków...

 

Mam takie déjà vu z czasu kiedy wprowadzali poprzedni vat (1 do 4). Jakie to oburzenie było, jakie teorie spiskowe... a jakoś poszło, co nie?

I mam nieodparte wrażenie, ze teraz będzie tak samo... :evil::evil::evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym podszedł do tego tak

napisałeś

 

Nie mogą, bo ciągnik z definicji służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy, a nie do przewozu ładunku.

 

a samochód specjalny

Pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i przedmioty związane z wykonywaniem tej funkcji

 

a z ustawy o VAT

9.1 pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą

 

Czyli według mnie pomoc drogowa odpada

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym podszedł do tego tak

napisałeś

 

Nie mogą, bo ciągnik z definicji służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy, a nie do przewozu ładunku.

 

a samochód specjalny

Pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i przedmioty związane z wykonywaniem tej funkcji

 

a z ustawy o VAT

9.1 pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą

 

Czyli według mnie pomoc drogowa odpada

 

Jakby nie odpadła to by ją zostawili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja się zastanawiam ile jeszcze stron zapiszecie dochodząc cały czas do jednych i tych samych wniosków...

No ale przecież my to wszystko z sympatii do forum tworzymy. :roll:

 

Specjalnie dla Darkdoga:

Na zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu należy wpisać odpowiednio:

jeden z punktów wymienionych poniżej (mogą to być następujące warianty):

1. Dla ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług:

- art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)

- art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)

- art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)

2. Dla ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:

- art. 4 pkt 9a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) – klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

- art. 4 pkt 9a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) – z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków

- art. 4 pkt 9a lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.)

3. Dla ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:

- art. 5a pkt 19a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych prawnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) – klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

- art. 5a pkt 19a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) – z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków

- art. 5a pkt 19a lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)

 

UWAGA!

W przypadku badania pojazdów z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym VAT 2, 3, 4, które nie spełniają nowych przepisów wydział komunikacji powinien anulować wpisy w dokumencie i dopiero wtedy można przedłużyć termin ważności badań technicznych.

 

Dodatkowe badanie techniczne należy przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 

Pojazdy, które uzyskały przed wejściem w życie niniejszych zmian wpis „VAT 1” nie muszą wykonywać nowego badania, ponieważ zachowują ważność na potrzeby stosowania art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy – zgodnie z art. 9 ust.3. (Dz. U. z 2014 r. poz. 312

 

Fragment za zgodą "DIAGNOPOL".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§ 2. Za pojazdy samochodowe inne niż określone w art. 86a ust.9 ustawy uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika uznaje się pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

 

1) pogrzebowy

2) bankowóz - wyłącznie typu A i B

- jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że temat idzie w nieskończoność. Krótko- kwintesencja. Ja to widzę tak:

 

• Przyjeżdża samochód i na prośbę klienta sprawdzamy czy spełnia wymagania dla VAT1a, VAT1b lub VAT2. Zakres badania i wymagania są proste i czytelne;

 

• Jeżeli ma coś wpisane w dowodzie typu (stare) VATy, to jest to nam obojętne, nawet jeżeli jest to (stary) VAT1- mimo że jego status skarbowy odpowiada obecnemu VAT1a- to nie nasza sprawa, tylko księgowych i skarbówki- na prośbę klienta możemy zrobić (obecne) badanie na VAT1a pięć razy w roku, jeżeli klient ma taki kaprys i chce płacić;

 

• Przy przeglądzie okresowym nie sprawdzamy zgodności wpisów VAT ze stanem samochodu, bo:

- czasami w Wydziale Komunikacji piszą "VAT" a czasami piszą "VAT2", więc jak piszą samo "VAT" to z jakim VATem mamy porównać zgodność w dowodzie rejestracyjnym? po prostu nie sprawdzamy, bo sprawdzenie takiego stanu to badanie, które kosztuje 50zł i zabiera określoną ilość czasu;

- nie widziałem wyraźnego przepisu, który nakazuje przy każdym badaniu okresowym przeprowadzania dodatkowego (bezpłatnie) de facto badania na zgodność z którymś VATem, gdy w dowodzie jest wbity symbol "VAT".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że temat idzie w nieskończoność. Krótko- kwintesencja. Ja to widzę tak:

Teraz to dopiero się rozwinie. Ja się przymknę - swoje wkleiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Motta jeszcze nie mam , ale podoba mi się "wszyscy ludzie wiedzą wszystko"

Gdybym dziś do kilkuletnim pobycie na tym forum miał motto wybrać, byłoby to chyba;

"wszyscy ludzie wiedzą wszystko a nawet więcej"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w następnym kroku wezmą się zapewne za sprawdzenie zasadności wystawienia VAT-1a czyli zacznie się masowe grzebanie w papierach czy aby na pewno był tam van lub wielozadaniowy...

 

Potem można jeszcze skonfrontować kilometrówki z przebiegami pisanymi na stacjach...

 

Jeden z klientów w czasie badania rozmawiał z innym klientem i w ataku wyraźnego ożywienia na słowa vat paliwo odliczanie prawie wykrzyczał: "panie ale tak to jest jak piszący ustawę ma za zadanie zwiększyć o określoną ilość przychody do budżetu"

 

PS

Co do sam spec. np. pomocy drogowych pani w moim US powiedziała tak: "na obecną chwilę wydaje mi się że nie podlega, ale tak szybko się to zmienia że kto wie" :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprawdzenie zasadności wystawienia VAT-1a czyli zacznie się masowe grzebanie w papierach czy aby na pewno był tam van lub wielozadaniowy...

Oj wtedy to by się już naprawdę działo,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dla rozluźnienia: dzwoni kolega i mówi że zrobił nowy VAT i klient wrócił bo pani w okienku powiedziała że VAT to 1,2,3,4 ale VAT 1a? Akcja ponoć wczoraj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert OSKP napisał:

Ja bym podszedł do tego tak

napisałeś

 

michal_k napisał/a:

 

Nie mogą, bo ciągnik z definicji służy wyłącznie do ciągnięcia przyczepy, a nie do przewozu ładunku.

 

 

a samochód specjalny

Pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i przedmioty związane z wykonywaniem tej funkcji

 

a z ustawy o VAT

9.1 pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą

 

Czyli według mnie pomoc drogowa odpada

 

Również uważam, że pomoc drogowa nie będzie miała VAT - bo czy pomoc drogowa ma "przestrzeń do przewozu ładunków" - raczej nie, jest pojazdem specjalnym (nawet ładowności nie ma).

Odesłałem niestety klienta - niech sobie przemyśli, albo zmiana konstrukcyjna na przewóz pojazdów (ciężarowy i ma ładowność/ przestrzeń ładunkową), albo specjalny.

Dzwoniłem także do US i pojazdy "doka" po zmianach konstrukcyjnych (jeden rząd) będą mogły mieć VAT (przynajmniej US w N. Targu tak uważa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie PSKP;

dz. ust 966

§ 2. 1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje:

4) sprawdzenie warunków dodatkowych dla pojazdów, określonych w § 17–22, § 38–42 i § 52 rozporządzenia o warunkach technicznych.

Jeżeli klient chce dalej odliczać VAT to niech zrobi dodatkowe badanie na OSKP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.

Mam dylemat jak postąpić w przypadku poj. z wpisem starym VAT-2 i obecnie nie spełnia.

Czyżby wpisać że nie spełnia wszystkich nowych warunków?

 

Informacja z mojego WK co zrobić gdy po 1 kwietnia przyjedzie samochód na OBT i nie spełnia żadnego z VAT - ów, a ma takowy wpis w DR np. stary VAT 2

1. Robimy OBT, jeżeli samochód sprawny to wynik P

2. W warunkach dodatkowych wpisujemy pojazd NIE spełnia warunków dodatkowych art. 86a ust. 9 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)

3. Nie wbijamy pieczątki w dowód tylko wydajemy zaświadczenie z którym Klient zasuwa do WK

4. WK skreśla adnotacje odnośnie VAT po czym Klient wraca do nas po pieczątkę w DR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie ma co -jeden wielki bałagan i znów zapowiedzi zmian

Odliczanie VAT od aut wkrótce znów do zmiany?

Ministerstwo Gospodarki będzie dążyć do łatwiejszego odliczenia pełnego podatku VAT od służbowych samochodów.

Wicepremier Janusz Piechociński uważa, że podatkowe przepisy, które weszły w życie 1 kwietnia, są przejściowe.

Szef resortu gospodarki tłumaczy, że obecne przepisy wynikają z konieczności ograniczenia deficytu budżetowego. Janusz Piechociński dodaje, że dla firm lepsze będzie ustanowienie prostego ryczałtu na niskim poziomie. Docelowym rozwiązaniem jest możliwość całkowitego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową.

Minister gospodarki dodaje, że taka forma wsparcia dla firm jest uczciwa i pomaga zredukować szarą strefę. Zdaniem Janusza Piechocińskiego polskim firmom wciąż nie udało się „dojść do formy” po kryzysie ekonomicznym, więc pomoc podatkowa ze strony państwa jest im potrzebna.Przepisy, które weszły w życie 1 kwietnia zakładają możliwość odliczenia pełnej stawki podatku VAT od zakupu lub dzierżawypojazdu. Dzieje się tak pod warunkiem, że auto wykorzystywane jest tylko służbowo. W użytku mieszanym przedsiębiorcy mogą odliczyć połowę podatku.

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w tym roku zarejestrowano w Polsce ponad 17 tysięcysamochodówosobowych z homologacją ciężarową.

Czytaj więcej na http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/ceny/news/odliczanie-vat-od-aut-wkrotce-znow-do-zmiany,2005273,339?utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

 

 

http://pim.pl/odliczanie-vat-od-aut-wkrotce-znow-do-zmiany/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również uważam, że pomoc drogowa nie będzie miała VAT - bo czy pomoc drogowa ma "przestrzeń do przewozu ładunków" - raczej nie, jest pojazdem specjalnym (nawet ładowności nie ma).

Odesłałem niestety klienta - niech sobie przemyśli, albo zmiana konstrukcyjna na przewóz pojazdów (ciężarowy i ma ładowność/ przestrzeń ładunkową), albo specjalny.

Dzwoniłem także do US i pojazdy "doka" po zmianach konstrukcyjnych (jeden rząd) będą mogły mieć VAT (przynajmniej US w N. Targu tak uważa).

 

A ja uważam, że Ty również powinieneś przemyśleć swoje działanie, ponieważ ...

pytanie 1. Czy pojazd specjalny jest pojazdem samochodowym innym niż samochód osobowy - odpowiedź brzmi - TAK

pytanie 2. Czy pojazd ten posiada jeden rząd siedzeń - zakładam że odpowiedź brzmi TAK.

pytanie 3. Czy pojazd posiada otwartą przestrzeń ładunkową - moim zdaniem odpowiedź brzmi - TAK.

Uważam więc że spełnia wszystkie warunki dla VAT 1b.

A stwierdzenie, że pomoc drogowa nie ma ładowności to wg mnie kuriozum, wszak -

56) dopuszczalna ładowność - oznacza największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu; - więc uważam, że pomoc drogowa jak i zdecydowana większość pojazdów posiada ładowność, a czy WK ma obowiązek jej wpisywania do DR to inny temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie 1. Czy pojazd specjalny jest pojazdem samochodowym innym niż samochód osobowy - odpowiedź brzmi - TAK

pytanie 2. Czy pojazd ten posiada jeden rząd siedzeń - zakładam że odpowiedź brzmi TAK.

pytanie 3. Czy pojazd posiada otwartą przestrzeń ładunkową - moim zdaniem odpowiedź brzmi - TAK.

Uważam więc że spełnia wszystkie warunki dla VAT 1b.

 

Dokładnie. Pozostaje jednak zawsze kwestia interpretacji, czy "nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów" to przestrzeń ładunkowa. Dlatego każdy ma rację, ale zarazem może jej nie mieć :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.