Skocz do zawartości

Masa pasażerów - autobus szkolny


michal_k

Rekomendowane odpowiedzi

Przeróbka autobusu na autobus szkolny. Badanie techniczne z opisem zmian (dołożono m.in. siedzenia).

 

Zgodnie z rozporządzeniem diagnosta powinien zastosować się do przepisu:

 

§ 5. 1. Liczbę miejsc w pojeździe ustala się tak, aby: 1) łączna masa osób znajdujących się w pojeździe nie powodowała przekroczenia jego dopuszczalnej masy całkowitej; masę pierwszej osoby przyjmuje się w wysokości 75 kg, a kolejnych w wysokości 68 kg, z zachowaniem warunków § 17 ust. 2 rozporządzenia o warunkach technicznych;

 

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych par. 17 ust. 2 mówi jedynie o autobusie miejskim (68 kg) oraz pozostałych (71 kg).

 

Z powyższych przepisów wynika, że w autobusie szkolnym diagnosta musi przyjąć masę pasażera 71 kg (nie ma mowy o wyłączeniu z powodu par. 22).

 

Tymczasem tabela 2 załącznika 8 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych mówi o masie pasażera 50 lub 38 kg.

 

Czy nie ma tutaj niezgodności polegającej na tym, że diagnosta jest zobowiązany stosować masę pasażera 71 kg podczas gdy rozporządzenie dla autobusu szkolnego mówi o masie znacznie mniejszej? Jak prawidłowo ustalić liczbę miejsc skoro szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu odnosi się jedynie do par. 17 ust. 2 (71/68 kg) pomijając całkowicie par. 22 (50/38 kg) :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak prawidłowo ustalić liczbę miejsc (...)
ZAŁĄCZNIK Nr 8

WYMIARY I ROZMIESZCZENIE SIEDZEŃ W AUTOBUSIE SZKOLNYM

Tabela nr 2

Wiek / masa pasażera *)

12 - 17 lat / 50 kg | 7 - 12 lat / 38 kg

*) Wiek i masa stanowiące podstawę do obliczeń ładowności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ZAŁĄCZNIK Nr 8

WYMIARY I ROZMIESZCZENIE SIEDZEŃ W AUTOBUSIE SZKOLNYM

Tabela nr 2

 

Problem w tym, że rozporządzenie w sprawie badań w ogóle nie odnosi się do tego załącznika, a jedynie do mas w paragrafie 17 (68/71 kg).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że rozporządzenie w sprawie badań w ogóle nie odnosi się do tego załącznika, a jedynie do mas w paragrafie 17 (68/71 kg).

No problem, problem... :razz:

Jak już podzielili sposób ustalania miejsc dla pojazdu oraz dla autobusu miejskiego i pozostałego to w szkolnym po mojemu trza według paragrafu 22.

Trza jak trza, ale się "dopuszcza". :?

Pogdybać se tylko można...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już podzielili sposób ustalania miejsc dla pojazdu oraz dla autobusu miejskiego i pozostałego to w szkolnym po mojemu trza według paragrafu 22.

 

:ok Tylko powinno być zawarte odniesienie do par. 22 również.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już podzielili sposób ustalania miejsc dla pojazdu oraz dla autobusu miejskiego i pozostałego to w szkolnym po mojemu trza według paragrafu 22.

 

:ok Tylko powinno być zawarte odniesienie do par. 22 również.

 

Ale czy to jedyna bzdura/pomyłka w nasz przepisach?

 

Powinniśmy stworzyć cały dział na ten temat i na pewno przekroczyłby 100 tematów. :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że można to potraktować jako przepis szczególny.

 

[ Dodano: 17-03-2014, 14:16 ]

A tak po namyśle to bez sensu te dodatkowe informacje i wyjątki dla autobusów szkolnych. Skąd niby wiedzieć ile pojedzie nim dzieci do 12 lat, a ile powyżej? :? Jak to niby obliczyć? Jak później egzekwować? Rzadko gdzie gminy są tak bogate, że taki autobus służy WYŁĄCZNIE do przewozu dzieci. A jak będzie wspólny wyjazd z rodzicami gdzieś to co? A jak grono nauczycielskie będzie chciało jechać na wycieczkę czy na szkolenie do kuratorium to co - wynajmą prywatny autobus, bo szkolny tylko dla dzieci?? :razz:

Że już nie wspomnę że w wielu gminach w wolnym czasie takie autobusy obsługują wszelkie inne potrzeby przewozowe gminy - niekoniecznie związane z ogólnie pojętą edukacją (z kursami na liniach miejskich włącznie).

 

Tym bardziej, że przecież nie czarujmy się - większość jak nie wszystkie autobusy szkolne w naszym kraju to są adaptacje fabrycznych modeli - bez większych zmian konstrukcyjnych... Jak jet jaki typowy AUTOSAN, to wersja szkolna chyba jakoś specjalnie zagęszczanych foteli nie ma - prawda? No chyba, że są jakieś wyjątki jak np. w lotnictwie (samoloty przeznaczone na rynek azjatycki mają inny układ foteli od standardowego z uwagi na mniejszą statystycznie budowę ciała przeciętnego Azjaty) - ktoś coś wie na ten temat??

 

Temat ciekawy i już go chyba kiedyś poruszałem przy okazji.

Otóż u nas wszelkie przeróbki - szczególnie busów - to bardzo duże rygory jeśli właśnie chodzi o liczbę siedzeń ich rozmiary (wiadomo przecież - "busiarze" chcieli by upchnąć tych foteli jak najwięcej). A mnie zastanowił ten problem po przejechaniu się jednym z nowoczesnych pociągów (autobusów szynowych) rodzimej konstrukcji. Przecież to też jest homologowane - prawda? Tylko, że tam bez problemu widziałem miejsca siedzące usytuowane tak, że dorosły człowiek nie miałby szansy tam usiąść (brak miejsca na nogi). Więc może w busach też tak można, a potem tłumaczyć, że to miejsce dla dziecka?? :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba trochę przekombinowaliście...

 

 

2. Przyjmuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, że masa pasażera w autobusie szkolnym wynosi 68 kg, a w przypadku pasaże-

rów stojących, w sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przyjmuje się wartość średnią ważoną masy pasażera wynikającą

z zastosowanych wymiarów siedzeń.

3. Dopuszcza się:

1) siedzenia o wymiarach (rozmieszczeniu), w zależności od wieku/masy pasażerów, określone w tabeli nr 2 „Wymiary

i rozmieszczenie siedzeń w autobusie szkolnym”, zamieszczonej w załączniku nr 8 do rozporządzenia;

2) stosowanie siedzeń o różnych wymiarach i rozmieszczeniu w tej samej przestrzeni pasażerskiej;

3) wyposażenie autobusu w demontowane siedzenia, zamocowane w przestrzeni, o której mowa w ust. 1 pkt 6, pod warun-

kiem że takie siedzenia mogą być łatwo usunięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba trochę przekombinowaliście...

 

A czy zauważyłeś, że literalnie diagnosta nie może zastosować cytowanego przez Ciebie przepisu ::?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba trochę przekombinowaliście...

 

A czy zauważyłeś, że literalnie diagnosta nie może zastosować cytowanego przez Ciebie przepisu ::?

 

no nie do końca... rozwiń to proszę. To rozp. "w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" jeżeli tego przepisu nie może, to innych w tym zakresie też nie. A to oznacza, że po przeróbce na "L", hak, gaz, taxi, itd. również nie powinien dopuścić.

 

Ale jeżeli rzeczywiście nie może - to powinien się oprzeć na opinii rzeczoznawcy, który już raczej może.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw była reforma szkolnictwa.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych jakoś tak.

Podzielili szkoły na gimnazja i podstawowe.

No i zaczęło się, że dzieci z tej miejscowości będą musiały dojeżdżać daleko do tamtej miejscowości, w której zrobili podstawową szkolę, a z tamtej miejscowości do tej miejscowości, bo akurat tu gimnazjum powstało po podstawowej.

No i jak zrobiło się uczniakom pod górkę to urodził się GIMBUS w Polsce.

Jeden dla tych mniejszych dzieci, a drugi dla większych.

Nikt nie zastanawiał się nad zasobnością gminnego portfela.

Nikt nie mówił o krajoznawczych wycieczkach, czy majowych loong-weekendach.

Takim eskapadom służą "autokary" (śmiszna nazwa dla pojazdu z pasażerami wyposażonymi w kijki terekkingowe i chlebaki).

Młodzieży licealnej pozostały PKS-y.

W 2003 opisali w rozporządzeniu warunki techniczne dla "gimbusa" podając między innymi, że wiek i masa pasażerów stanowi podstawę do obliczania ładowności, co ma się nijak do szczegółowego sposobu ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu,

gdzie w § 4.1. opisano jak ustalać dopuszczalną ładowność i ani słowa o wieku i masie małoletnich pasażerów jako podstawie do obliczeń ładowności,

a w § 5.1. jak ustala się w pojeździe liczbę miejsc do siedzenia i też ani słowa o wieku 7-12lat/38kg, 12-17lat/50kg.

O to chodzi w temacie, tak?

No więc, który przepis należy traktować jako "szczególny"???

Bo mi się wydaje, że ten:

2) zachowane były wymagania dotyczące miejsc oraz pomieszczeń przeznaczonych lub przystosowanych do przewozu osób,

określone dla danego rodzaju pojazdu w rozporządzeniu o warunkach technicznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
Najpierw była reforma szkolnictwa.

 

i tak się wozi dzieci do szkoły

 

 

 

Dzisiaj rano w Strzegomiu inspektor z Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymał autobus przewożący dzieci do szkoły. Podczas kontroli stwierdzono, iż w pojeździe przewożonych jest o 7 dzieci więcej niż dopuszczalna liczba pasażerów określona w dowodzie rejestracyjnym. Zamiast 17 pasażerów autobusem podróżowały aż 24 osoby. Ponadto w trakcie kontroli stwierdzono, że pojazd jest niedopuszczony do ruchu. Okazało się, że kilka dni wcześniej inspektorzy ITD zatrzymali jego dowód rejestracyjny. Autobus miał niesprawny hamulec postojowy i nadmiernie zużyte ogumienie. Kierowca nie usunął usterek i w dalszym ciągu przewoził dzieci do szkoły niesprawnym pojazdem. Na kierowcę nałożono mandat karny a jego konto zostało „wzbogacone" o dodatkowe punkty karne. Z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości inspektorzy wydali kierowcy zakaz używania pojazdu w ruchu drogowym.

 

http://www.gitd.gov.pl/dla-mediow/aktualnosci/dzieci-w-przepelnionym-i-niesprawnym-autobusie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szkoleniu w Bydgoszczy inspektor ITD opowiadał, że po zabraniu DR ( za usterki ) robią kontrolę u przedsiębiorcy albo czatują na ten sam pojazd na stałej trasie. Sprawdzają czy kierowca załatwił przegląd czy faktycznie usunął usterki. Pilnujcie się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pilnujcie się.

 

tu chyba sie nikt nie pilnował

 

Autobusem bez hamulców wiózł dzieci na basen

 

Dzisiaj w godzinach przedpołudniowych inspektorzy z Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli drogowej w Kaliszu autobus przewożący dzieci na basen w ramach zajęć szkolnych. Kontrolowany pojazd należał do jednego z kaliskich przewoźników. Pojazd był w fatalnym stanie technicznym. Inspektorzy ujawnili w pojeździe usterki, które zagrażały bezpieczeństwu podróżujących nim dzieci oraz naruszały wymagania dotyczące ochrony środowiska. Stwierdzono m. in. niesprawny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, uszkodzone ogumienie, nieprawidłowe oznakowanie wyjść awaryjnych, nieprawidłowe napisy wskazujące dopuszczalną liczbę miejsc siedzących i stojących. Podczas kontroli okazało się, że układ pneumatyczny został całkowicie rozszczelniony i hamulce przestały spełniać swoją rolę. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny autobusu i zakazali dalszej jazdy. Pojazd został odholowany z punktu kontrolnego.

 

 

http://www.gitd.gov.pl/dla-mediow/aktualnosci/autobusem-bez-hamulcow-wiozl-dzieci-na-basen

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Tym bardziej, że przecież nie czarujmy się - .........widziałem miejsca siedzące usytuowane tak, że dorosły człowiek nie miałby szansy tam usiąść (brak miejsca na nogi). Więc może w busach też tak można, a potem tłumaczyć, że to miejsce dla dziecka?? :evil:

 

Tu nóżki można sobie wyciągnąć :shock: i firanki są.. :-P

 

Ciekawi mnie czy jest przed bt "pozmianowym" ,czy po :razz:

 

"Kiedy się dziwić przestanę"?................... :o

 

http://www.tvn24.pl/poznan,43/lawki-zamiast-foteli-w-gimbusie-tak-dzieci-jechaly-do-szkoly,472804.html

autobus.jpg.68f605449998b866c9424ac27bed7d20.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blisko co ósmy skontrolowany przez ITD gimbus i autobus szkolny miał zatrzymany dowód rejestracyjny

Od początku roku szkolnego 2014/15 Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi wzmożone kontrole gimbusów i autobusów szkolnych. Celem prowadzonych działań jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dzieciom w drodze do szkoły. W miesiącu wrześniu inspektorzy skontrolowali około 1180 tego typu pojazdów.

Kontrole prowadzone są wyrywkowo, jak również na prośbę rodziców, dyrektorów szkół lub władz samorządowych. Kontrolowane są głównie autobusy dowożące dzieci do szkół w małych miejscowościach. Inspektorzy sprawdzają przede wszystkim stan techniczny pojazdów, uprawnienia oraz trzeźwość kierowców.

Aż 140 kontroli zakończyło się zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych pojazdów z uwagi na zły stan techniczny, z czego w 23 przypadkach inspektorzy zakazali dalszej jazdy. Na kierowców zostało nałożonych 110 mandatów karnych, m.in. za braki w dokumentacji, niespełnienie wymogów niezbędnych do przewozu osób (np. brak szkolenia okresowego) czy nieprawidłowe oznakowanie pojazdu przewożącego dzieci. Na szczęście nie zatrzymano żadnego kierowcy będącego pod wpływem alkoholu.

Najwięcej pojazdów inspektorzy skontrolowali na terenie województw: podlaskiego, lubelskiego, śląskiego i dolnośląskiego. Najwięcej procentowo dowodów rejestracyjnych inspektorzy zatrzymali na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i dolnośląskiego. W pierwszym z nich dowód rejestracyjny zatrzymywany był średnio podczas co trzeciej kontroli, w drugim – średnio podczas co czwartej kontroli.

Dowody rejestracyjne były zatrzymywane m.in. za nieszczelny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, luzy w układzie kierowniczym, zbyt zużyty bieżnik opon, niesprawne oświetlenie, brak wymaganej liczby oznakowanych wyjść awaryjnych czy brak badań technicznych.

Dwa tygodnie temu inspektorzy z Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli drogowej w Kaliszu autobus przewożący dzieci na basen w ramach zajęć szkolnych. Inspektorzy ujawnili w pojeździe usterki, które zagrażały bezpieczeństwu podróżujących nim dzieci. Stwierdzono m. in. niesprawny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych oraz uszkodzone ogumienie. Podczas kontroli okazało się, że układ pneumatyczny został całkowicie rozszczelniony i hamulce przestały spełniać swoją rolę. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny autobusu i zakazali dalszej jazdy. Pojazd został odholowany z punktu kontrolnego.

Gimbusy i autobusy szkolne są w gorszym stanie technicznym niż autokary przewożące dzieci na wypoczynek zimowy oraz letni. W przypadku autokarów wycieczkowych inspektorzy zatrzymują dowody rejestracyjne średnio podczas co dwudziestej kontroli, zaś w przypadku gimbusów i autobusów szkolnych średnio podczas co ósmej kontroli. Podczas tegorocznych wrześniowych kontroli autobusów szkolnych i gimbusów inspektorzy ITD procentowo zatrzymali nieco mniej dowodów rejestracyjnych w porównaniu do początku ubiegłego roku szkolnego. Spadek ten jest jednak minimalny. Wzrosła natomiast liczba nałożonych mandatów karnych na kierowców. We wrześniu ubiegłego roku na 850 skontrolowanych autobusów szkolnych i gimbusów inspektorzy zatrzymali 106 dowodów rejestracyjnych pojazdów. Na kierowców zostało nałożonych 60 mandatów karnych.

Kontrole gimbusów i autobusów szkolnych będą prowadzone przez okres całego roku szkolnego. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas przewozu dzieci autobusami to jeden z głównych celów Inspekcji Transportu Drogowego. O taką kontrolę mogą poprosić sami rodzice, kontaktując się z właściwym wojewódzkim inspektoratem transportu drogowego.

 

http://www.gitd.gov.pl/dla-mediow/aktualnosci/blisko-co-osmy-skontrolowany-przez-itd-gimbus-i-autobus-szkolny-mial-zatrzymany-dowod-rejestracyjny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.