irek Napisano 26 Styczeń 2015 Share Napisano 26 Styczeń 2015 Kto posiada kompetencje do ustalenia DMC pojazdu- diagnosta czy rzeczoznawca? Jak powinna wyglądać opinia rzeczoznawcy, aby spełniać wymogi dokumentu wystarczającego do ustalenia DMC? Nie tak dawno doszło do badania tech pojazdu, gdzie diagnosta wystawił negatywa, z powodu braku wyraźnego określenia DMC przez rzeczoznawcę. Rzeczoznawca uznał, że DMC i dop. ładowność po zmianach winien określić diagnosta. Jest ważne, że dokonane zmiany zostały uznane przez diagnostę i rzeczoznawcę jako zgodne z ustawą i rozporządzeniem. Zasadniczo zmiany tech samochodu polegały na przystosowaniu pojazdu do specjalistycznego przeznaczenia nadwozia oraz, zmiany nacisku na oś, którą to wartość ustalił w opinii rzeczoznawca. W uwagach diagnosta nie dopatrzył się przyczyn tech, tylko niepełną(w jego przekonaniu) opinię rzeczoznawcy. Co ma zatem do negatywa treść art 66 ustawy( N )? Art 66 ustawy nie rozstrzyga o sporze, kto powinien ustalić DMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 26 Styczeń 2015 Share Napisano 26 Styczeń 2015 Art 66 ustawy nie rozstrzyga o sporze, kto powinien ustalić DMC. Ale Ustawa w Dz. U poz. 1137 z 2012r, Art. 81 pkt 13 rozstrzyga: 13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a. W opinii mają być ustalone wszystkie parametry pojazdu po zmianach. (Najlepiej z uzasadnieniem lub wyliczeniem.) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 26 Styczeń 2015 Share Napisano 26 Styczeń 2015 Mam nadzieję markes, że mogę liczyć na Ciebie po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 27 Styczeń 2015 Share Napisano 27 Styczeń 2015 Mam nadzieję markes, że mogę liczyć na Ciebie po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego Ty oczywiście bo do Ciebie mam słabość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
IVVO Napisano 27 Styczeń 2015 Share Napisano 27 Styczeń 2015 Kto posiada kompetencje do ustalenia DMC pojazdu- diagnosta czy rzeczoznawca TZ na pojeździe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
darkdog Napisano 27 Styczeń 2015 Share Napisano 27 Styczeń 2015 TZ na pojeździe lub producent pojazdu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
aboz Napisano 27 Styczeń 2015 Share Napisano 27 Styczeń 2015 producent pojazdu W połączeniu z wymianąTZ na pojeździe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 28 Styczeń 2015 Share Napisano 28 Styczeń 2015 Ty oczywiście bo do Ciebie mam słabość. Ożesz Ty... Teraz wszyscy będą o nas wiedzieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 28 Styczeń 2015 Share Napisano 28 Styczeń 2015 Teraz wszyscy będą o nas wiedzieć Miętusy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
darkdog Napisano 28 Styczeń 2015 Share Napisano 28 Styczeń 2015 Miętusy. No od tej strony to Was nie znałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOGDANKAR Napisano 28 Styczeń 2015 Share Napisano 28 Styczeń 2015 ja się uczyłem że DMC pojazdu ustala producent pojazdu na TZ i tego nie można zmieniać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 28 Styczeń 2015 Share Napisano 28 Styczeń 2015 ja się uczyłem że DMC pojazdu ustala producent pojazdu na TZ i tego nie można zmieniać Producent ustala MMC, a DMC regulują przepisy. Oczywiście te wartości mogą się zmieniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irek Napisano 29 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 29 Styczeń 2015 A co z Rozporządzeniem Dz. U 2012 poz 996. ? gdzie diagnosta ustala DMC w oparciu o wyliczenia posiadanych danych?mam nadal wątpliwości! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 gdzie diagnosta ustala DMC w oparciu o wyliczenia posiadanych danych? Że co? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irek Napisano 29 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 29 Styczeń 2015 Zgodnie z Rozporządzeniem to diagnosta ustala inne parametry po zmianach( masa własna, dopuszczalna ładowność i DMC), a DMC nie może przekraczać jedynie jej pierwotnej wartości. Co ma do tego producent?skoro masy są dopuszczalne! Proszę o pomoc merytoryczną, wyczerpującą i na temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 Żeby zmniejszyć DMC (bez zmiany rodzaju pojazdu czy liczby osi) to zmiany musiałyby prowadzić do zmiany MMC. Bo inaczej na jakiej podstawie zmniejszyć wyłącznie DMC? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 Zgodnie z Rozporządzeniem to diagnosta ustala inne parametry po zmianach( masa własna, dopuszczalna ładowność i DMC) Na podstawie tego co zacytował markes Ale Ustawa w Dz. U poz. 1137 z 2012r, Art. 81 pkt 13 rozstrzyga:13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a. i tego co jest w rozporządzeniu § 1. Dział określa sposób ustalania danych technicznych pojazdu, zwłaszcza dopuszczalnej ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej oraz liczby miejsc. § 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a w indywidualnych wypadkach, inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów i elementów. 2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane: 1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31–58 i art. 66 ust. 6 ustawy; 2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2–5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu; 3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2007 r. Nr 137, poz. 968, z późn. zm.). § 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się: 1) przez zważenie całego pojazdu albo 2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu. 2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości. 3. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub w szczególnych przypadkach – dodatkowo odpowiednio innej specjalności. Diagnosta ma prawo zażądać opinii rzeczoznawcy w celu ustalenia DMC , a rzeczoznawca jak nie umie ,to niech nie bierze się za robotę i nie opowiada bzdur . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irek Napisano 29 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 29 Styczeń 2015 Michał-k masz rację zadając pytanie, ale nie widzisz zagadnienia. Samochód jest po zmianach rodzaju i przeznaczenia.Natomiast Dario w par.3 ust 3 nie dostrzega zwrotu" W razie powstania trudności.."Diagnosta ma prawo zażądać opinnii rzeczoznawcy.OK Nie doszukałem się w przepisach, że rzeczoznawca musi ustalić w opinii DMC.Natomiast zasadą jest, że to co jest zrozumiałe i jasne nie wymaga interpretacji. Skoro załączone przez Dario 64 przepisy z działu II rozporządzenia mówią o ustaleniu przez nas nieznanych lub nowych danych tech pojazdu po zmianach, to co, jeżeli samodzielnie podejmę decyzje bez żądania opinii? Ustaliłem masę własną np 3 000kg, klient po zmianach chce do 3 500kg ( wcześniej np4500), to wyliczam dop. ładowność do 500kg i kończę temat. Ustalam DMC do 3500 sam, i nie potrzebuję rzeczoznawcy. Jak klient przeładuje to będzie karany. Ja uważam że postękuje OK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 Ustaliłem masę własną np 3 000kg, klient po zmianach chce do 3 500kg ( wcześniej np4500), to wyliczam dop. ładowność do 500kg i kończę temat. Nie ważne ile klient chce. Ważne ile "wytrzyma" konstrukcja, czyli MMC. Jeśli nie zaszły zmiany w wytrzymałości konstrukcji to MMC się nie zmienia i nie ma absolutnie żadnego powodu żeby zmniejszać DMC. Co innego gdyby MMC przekraczało wartość ustaloną w warunkach technicznych - wtedy jak najbardziej jest podstawa do ograniczenia DMC. Przykład - z pojazdu trzyosiowego usuwasz jedną oś. Wtedy oczywiście zmniejszasz DMC do 18 ton. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irek Napisano 29 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 29 Styczeń 2015 Zmiana max nacisku na oś z 32KN na 17.6KN poparta opinią rZeczoznawcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 Zmiana max nacisku na oś z 32KN na 17.6KN poparta opinią rZeczoznawcy. No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca" Bo max. nacisk na oś może ustalić tylko producent pojazdu [ Dodano: 29-01-2015, 18:24 ] Przykład - z pojazdu trzyosiowego usuwasz jedną oś. Wtedy oczywiście zmniejszasz DMC do 18 ton. Tylko, że to ograniczenie byłoby ograniczeniem do maksymalnej masy dopuszczalnej dla samochodu dwuosiowego. Natomiast, pytanie ile wynosi MMC? Kto, poza producentem może to określić? [ Dodano: 29-01-2015, 18:28 ] Żeby zmniejszyć DMC (bez zmiany rodzaju pojazdu Akurat rodzaj pojazdu, w zakresie ciężarowy czy specjalny, nie ma żadnego wpływu na DMC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 jeżeli samodzielnie podejmę decyzje bez żądania opinii? Pewnie że Ci wolno, cała odpowiedzialność idzie na Ciebie . Zmiana max nacisku na oś z 32KN na 17.6KN poparta opinią rZeczoznawcy. Ciekawe jakby te auto w coś trachnęło , w DR 4500 ,a w opinii naciski nie pasujące do DMC . Jak był powód obniżenia nacisków ? No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca Sezon na "kozaków" nastał ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marek1 Napisano 29 Styczeń 2015 Share Napisano 29 Styczeń 2015 No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca Sezon na "kozaków" nastał ? To raczej jakaś "nowa fala" ta stara już się dawno na takich matactwach wykruszyła i już ich nie tyka... [ Dodano: 29-01-2015, 22:18 ] Ciekawe jakby te auto w coś trachnęło , w DR 4500 ,a w opinii naciski nie pasujące do DMC . Suma nacisków nie może być mniejsza niż DMC pojazdu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
irek Napisano 30 Styczeń 2015 Autor Share Napisano 30 Styczeń 2015 Zgodnie z homologacją (zaświadczenie) producent okresla tech dopuszczalne masy i naciski. Zatem, do podanych wartości homologacyji po zmianach, nie wolno ich ustalać ponad homologacyjne.Wg mnie, ustalenie nowych nacisków i mas jest moją powinnością. Ale, jeżeli - "będę miał trudności " w ustaleniu mas i nacisków, wtedy właśnie żądam opinii rzeczoznawcy lub ," dodatkowo odpowiednio innej specjalności". Nie mogę się zgodzić z Kaznodzieją, że ciężarowy czy specjalny nie ma żadnego wpływu na DMC. Ustawodawca wyraźnie określa, że zmiana DMC może nastapić w wyjątkowej sytuacji np" zmiana rodzaju lub przeznaczenia pojazdu po zmianach tech. Uważam, również, że większość rzeczoznawców to tzw stara elita, która nie czyta przepisów. Z braku wiedzy na ten temat wyznają zasadę "nie bo nie" Brak jest przepisów, które by nakładały na rzeczoznawcę, jak należy sporządzić opinię. Diagnostów obowiązuje Rozporządzenie do Ustawy. A co z nowymi MMC, żeżeli po zmianach pojazd nie jest przystosowany do określenia nowych mas do MMC? Uważam, że MMC jest równe DMC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adam1501 Napisano 30 Styczeń 2015 Share Napisano 30 Styczeń 2015 Ustawodawca wyraźnie określa, że zmiana DMC może nastapić w wyjątkowej sytuacji np" zmiana rodzaju lub przeznaczenia pojazdu po zmianach tech. Czy w związku z powyższym, mógłbyś wskazać kilka przykładów tych wyjątkowych sytuacji, kiedy bez mrugnięcia okiem zmienisz 4500 na 3500. Dla mnie sama zmiana rodzaju pojazdu to za mało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.