Skocz do zawartości

DMC po zmianach z ciężarowego na specjalny z 4500 na 3500kg.


irek

Rekomendowane odpowiedzi

Kto posiada kompetencje do ustalenia DMC pojazdu- diagnosta czy rzeczoznawca? Jak powinna wyglądać opinia rzeczoznawcy, aby spełniać wymogi dokumentu wystarczającego do ustalenia DMC?

Nie tak dawno doszło do badania tech pojazdu, gdzie diagnosta wystawił negatywa, z powodu braku wyraźnego określenia DMC przez rzeczoznawcę. Rzeczoznawca uznał, że DMC i dop. ładowność po zmianach winien określić diagnosta.

Jest ważne, że dokonane zmiany zostały uznane przez diagnostę i rzeczoznawcę jako zgodne z ustawą i rozporządzeniem. Zasadniczo zmiany tech samochodu polegały na przystosowaniu pojazdu do specjalistycznego przeznaczenia nadwozia oraz, zmiany nacisku na oś, którą to wartość ustalił w opinii rzeczoznawca.

W uwagach diagnosta nie dopatrzył się przyczyn tech, tylko niepełną(w jego przekonaniu) opinię rzeczoznawcy.

Co ma zatem do negatywa treść art 66 ustawy( N )?

Art 66 ustawy nie rozstrzyga o sporze, kto powinien ustalić DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art 66 ustawy nie rozstrzyga o sporze, kto powinien ustalić DMC.

 

Ale Ustawa w Dz. U poz. 1137 z 2012r, Art. 81 pkt 13 rozstrzyga:

13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a.

 

W opinii mają być ustalone wszystkie parametry pojazdu po zmianach. (Najlepiej z uzasadnieniem lub wyliczeniem.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję markes, że mogę liczyć na Ciebie ;)

 

po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego

Ty oczywiście bo do Ciebie mam słabość. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja się uczyłem że DMC pojazdu ustala producent pojazdu na TZ i tego nie można zmieniać

 

Producent ustala MMC, a DMC regulują przepisy. Oczywiście te wartości mogą się zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z Rozporządzeniem to diagnosta ustala inne parametry po zmianach( masa własna, dopuszczalna ładowność i DMC), a DMC nie może przekraczać jedynie jej pierwotnej wartości. Co ma do tego producent?skoro masy są dopuszczalne!

Proszę o pomoc merytoryczną, wyczerpującą i na temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby zmniejszyć DMC (bez zmiany rodzaju pojazdu czy liczby osi) to zmiany musiałyby prowadzić do zmiany MMC. Bo inaczej na jakiej podstawie zmniejszyć wyłącznie DMC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z Rozporządzeniem to diagnosta ustala inne parametry po zmianach( masa własna, dopuszczalna ładowność i DMC)

Na podstawie tego co zacytował markes

Ale Ustawa w Dz. U poz. 1137 z 2012r, Art. 81 pkt 13 rozstrzyga:

13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a.

i tego co jest w rozporządzeniu

§ 1. Dział określa sposób ustalania danych technicznych pojazdu, zwłaszcza dopuszczalnej ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej oraz liczby miejsc.

§ 2. 1. Przy ustalaniu nieznanych danych technicznych pojazdu (§ 1) należy w możliwie największym stopniu wykorzystywać dostępne informacje zawarte w takich źródłach, jak przepisy i dokumenty homologacyjne, dane producenta pojazdu, katalog marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach dotyczących szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, a w indywidualnych wypadkach, inne wiarygodne publikacje i dokumenty, dotyczące danego pojazdu lub jego zespołów i elementów.

2. Wszelkie ustalenia powinny być podejmowane:

1) na podstawie przepisów art. 2 pkt 31–58 i art. 66 ust. 6 ustawy;

2) z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z § 2–5 rozporządzenia o warunkach technicznych oraz z ewentualnych warunków dodatkowych dotyczących danego pojazdu;

3) z uwzględnieniem odpowiednich przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2007 r. Nr 137, poz. 968, z późn. zm.).

§ 3. 1. Masę własną pojazdu ustala się: 1) przez zważenie całego pojazdu albo 2) jako sumę mas wynikających z nacisków poszczególnych osi pojazdu.

2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

3. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy, lub w szczególnych przypadkach – dodatkowo odpowiednio innej specjalności.

Diagnosta ma prawo zażądać opinii rzeczoznawcy w celu ustalenia DMC , a rzeczoznawca jak nie umie ,to niech nie bierze się za robotę i nie opowiada bzdur .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał-k masz rację zadając pytanie, ale nie widzisz zagadnienia. Samochód jest po zmianach rodzaju i przeznaczenia.Natomiast Dario w par.3 ust 3 nie dostrzega zwrotu" W razie powstania trudności.."Diagnosta ma prawo zażądać opinnii rzeczoznawcy.OK

Nie doszukałem się w przepisach, że rzeczoznawca musi ustalić w opinii DMC.Natomiast zasadą jest, że to co jest zrozumiałe i jasne nie wymaga interpretacji.

Skoro załączone przez Dario 64 przepisy z działu II rozporządzenia mówią o ustaleniu przez nas nieznanych lub nowych danych tech pojazdu po zmianach, to co, jeżeli samodzielnie podejmę decyzje bez żądania opinii?

Ustaliłem masę własną np 3 000kg, klient po zmianach chce do 3 500kg ( wcześniej np4500), to wyliczam dop. ładowność do 500kg i kończę temat.

Ustalam DMC do 3500 sam, i nie potrzebuję rzeczoznawcy.

Jak klient przeładuje to będzie karany. Ja uważam że postękuje OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaliłem masę własną np 3 000kg, klient po zmianach chce do 3 500kg ( wcześniej np4500), to wyliczam dop. ładowność do 500kg i kończę temat.

 

Nie ważne ile klient chce. Ważne ile "wytrzyma" konstrukcja, czyli MMC. Jeśli nie zaszły zmiany w wytrzymałości konstrukcji to MMC się nie zmienia i nie ma absolutnie żadnego powodu żeby zmniejszać DMC. Co innego gdyby MMC przekraczało wartość ustaloną w warunkach technicznych - wtedy jak najbardziej jest podstawa do ograniczenia DMC.

 

Przykład - z pojazdu trzyosiowego usuwasz jedną oś. Wtedy oczywiście zmniejszasz DMC do 18 ton.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana max nacisku na oś z 32KN na 17.6KN poparta opinią rZeczoznawcy.

No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca" :o

Bo max. nacisk na oś może ustalić tylko producent pojazdu :evil:

 

[ Dodano: 29-01-2015, 18:24 ]

Przykład - z pojazdu trzyosiowego usuwasz jedną oś. Wtedy oczywiście zmniejszasz DMC do 18 ton.

Tylko, że to ograniczenie byłoby ograniczeniem do maksymalnej masy dopuszczalnej dla samochodu dwuosiowego.

Natomiast, pytanie ile wynosi MMC?

Kto, poza producentem może to określić?

 

[ Dodano: 29-01-2015, 18:28 ]

Żeby zmniejszyć DMC (bez zmiany rodzaju pojazdu

Akurat rodzaj pojazdu, w zakresie ciężarowy czy specjalny, nie ma żadnego wpływu na DMC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli samodzielnie podejmę decyzje bez żądania opinii?

Pewnie że Ci wolno, cała odpowiedzialność idzie na Ciebie .

Zmiana max nacisku na oś z 32KN na 17.6KN poparta opinią rZeczoznawcy.

Ciekawe jakby te auto w coś trachnęło , w DR 4500 ,a w opinii naciski nie pasujące do DMC .

Jak był powód obniżenia nacisków ?

No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca

Sezon na "kozaków" nastał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to przeszedł sam siebie ten "rzeczoznawca

Sezon na "kozaków" nastał ?

 

To raczej jakaś "nowa fala" :cool:

ta stara już się dawno na takich matactwach wykruszyła i już ich nie tyka... 8)

 

[ Dodano: 29-01-2015, 22:18 ]

Ciekawe jakby te auto w coś trachnęło , w DR 4500 ,a w opinii naciski nie pasujące do DMC .

Suma nacisków nie może być mniejsza niż DMC pojazdu... 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z homologacją (zaświadczenie) producent okresla tech dopuszczalne masy i naciski. Zatem, do podanych wartości homologacyji po zmianach, nie wolno ich ustalać ponad homologacyjne.Wg mnie, ustalenie nowych nacisków i mas jest moją powinnością.

Ale, jeżeli - "będę miał trudności " w ustaleniu mas i nacisków, wtedy właśnie żądam opinii rzeczoznawcy lub ," dodatkowo odpowiednio innej specjalności".

Nie mogę się zgodzić z Kaznodzieją, że ciężarowy czy specjalny nie ma żadnego wpływu na DMC. Ustawodawca wyraźnie określa, że zmiana DMC może nastapić w wyjątkowej sytuacji np" zmiana rodzaju lub przeznaczenia pojazdu po zmianach tech.

Uważam, również, że większość rzeczoznawców to tzw stara elita, która nie czyta przepisów.

Z braku wiedzy na ten temat wyznają zasadę "nie bo nie" Brak jest przepisów, które by nakładały na rzeczoznawcę, jak należy sporządzić opinię.

Diagnostów obowiązuje Rozporządzenie do Ustawy.

A co z nowymi MMC, żeżeli po zmianach pojazd nie jest przystosowany do określenia nowych mas do MMC? Uważam, że MMC jest równe DMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawodawca wyraźnie określa, że zmiana DMC może nastapić w wyjątkowej sytuacji np" zmiana rodzaju lub przeznaczenia pojazdu po zmianach tech.

Czy w związku z powyższym, mógłbyś wskazać kilka przykładów tych wyjątkowych sytuacji, kiedy bez mrugnięcia okiem zmienisz 4500 na 3500. Dla mnie sama zmiana rodzaju pojazdu to za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.