Skocz do zawartości

Ostatnie pytania opisowe


iii

Rekomendowane odpowiedzi

Pytam pod kątem egzaminu, ponieważ to pytanie wystepuje często z tą różnicą, że wpisują przyczpę albo naczepę. Spotykam się z różnymi opiniami odnośnie prawidłowej odpowiedzi np:

 

- sprawdzenie ustawienia geometrii kół, śladowości i nierównoległości osi tylko i wyłącznie bo to nie pojazd cysterna tylko przyczepa

albo:

-Dodatkowej kontroli układu kierowniczego (zaznaczam, że to dla przyczepy, nie pomylić z naczepą)

dokonuję poprzez sprawdzenie pochylenia koła, zbieżności kół, prostoliniowości i równoległości osi

za pomocą przyrządu do ustawienia geometrii kół)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 228
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • krzysztofk89

    33

  • Grzegorz Łódź

    28

  • adam1501

    18

  • lok

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

tylko i wyłącznie bo to nie pojazd cysterna tylko przyczepa

A cóż cysterna ma z tym wspólnego???

 

Badanie jakie masz wykonać opisane jest w § 3 ust. 1 pkt 2, dla przypomnienia "...Zakres dodatkowego badania technicznego pojazdu..."

 

Dział do którego się odnosi to badanie, to "...Tabela: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu..."

 

Z definicji PoRD:

"...50) przyczepa – pojazd bez silnika...

44) ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy...

45)25) motocykl – pojazd samochodowy..."

 

Określonemu badaniu podlega rodzaj pojazdu (samochód ciężarowy, samochód osobowy, przyczepa, ciągnik rolniczy....), a nie podrodzaj (van, cysterna, skrzynia...).

W przypadku cysterny, to co najwyżej o dodatkowy protokół może się rozchodzić, natomiast do spraw geometrycznych nie ma to większego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o stricte sprawy związane z geometrią, dla mnie na razie to czysta teoria, dlatego tak się gubię. Które z czynności wykonujemy przy przyczepie, a których nie wykonujemy przy pojeździe-naczepie. 776 zał 2 dobrze znam, z tym że niektóre czynności z badania geometrii przy danym badaniiu należy chyba nie wypisywać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, że zgodnie z PoRD naczepa jest "podzbiorem" w "rodzinie" przyczep. Innymi słowy - każda naczepa z definicji jest też przyczepą (o specyficznej konstrukcji rzecz jasna, polegającej na tym, że jej część spoczywa na pojeździe ciągnącym).

 

Rodzaje zabudowy, nadwozia, czyli tego co na podwoziu tej naczepy, czy też przyczepy jest faktycznie zbudowane nie mają znaczenia dla badania pod kątem geometrii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli niezależnie od tego czy jest to pojazd naczepa czy przyczepa geometrie wykonujemy wg. Dz. U. 776 zał 2 dział 1 pkt. 1.3, 1.3.1 i 1.3.2 ?

 

I jeszcze jedno: Czy przy każdym powypadkowym badaniu w ADR wykonujemy również specjalistycznie ADR ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

geometrie wykonujemy

Sprawdzamy. Pilnuj słów, zwłaszcza jak egzamin przed Tobą.

Czy przy każdym powypadkowym badaniu w ADR wykonujemy również specjalistycznie ADR ?

A który to punkt załącznika nr 2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciał bym ponownie poruszyć temat ADR po wypadku. Może mi ktoś jasno i przejrzyście napisać TYLKO zakres badania pojazdu (naczepy) cysterny i przyczepy cysterny po wypadku skierowanej przez OKRD ?

- może Ci jakoś tam pomoże pierwszy link:

:arrow:http://www.forum.norcom.pl/viewtopic.php?t=14369&postdays=0&postorder=asc&start=0

w komplecie z drugim linkiem:

:arrow:http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/366/geometria-wieloosiowych-ukladow-jezdnych.html

 

Za drugiego linka należałoby podziękować komuś z forum, bo to on zapodał go w post, ale kto, kiedy w jakim temacie, a jakiej sprawie, treść, problem, nika, usera, autora... w życiu nie przypomnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiu, chcesz wykonać badanie dodatkowe po dzwonie, czy badanie dodatkowe do przewozu materiałów niebezpiecznych? To są dwa różne badania, nie mające ze sobą nic wspólnego.

Pytając o punkt miałem na myśli zakres w pkt 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o badanie po dzwonie. Tylko i wyłącznie. Dlatego nie rozumiem dlaczego wszędzie sie podaje że np w pojezdzie FL po wypadku nalezy sprawdzac wszelkie zaświadczenia o zwalniaczu itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nierzadko na tym forum. Tutaj wklejam przykład z pewnej strony...

 

Przykład 6

Na stację kontroli pojazdów przyjeżdża pojazd, skierowany na badanie przez Policję,

przewożący towary niebezpieczne typu FL, który uczestniczyła w wypadku drogowym i zostały

uszkodzone elementy nośne konstrukcji (ramy). Jest to pojazd cysterna o DMC 21 ton

i zarejestrowany dnia 10.05.2009.

Jakie dokumenty powinien przedstawić użytkownik (właściciel) pojazdu?

1. pokwitowanie z policji,

2. protokół z decyzją TDT cysterny dopuszczającą ją do eksploatacji tj. protokół badania

doraźnego powypadkowego (ważny w dniu badania z datą wykonania po dacie z

pokwitowania policji)

3. zaświadczenie o spełnieniu wymagań układu przeciwpoślizgowego (ABS kat 1)

4. zaświadczenie o spełnieniu wymagań zwalniacza (zwalniacz test lI A)

5. zaświadczenie na ogrzewacz spalinowy (spełniający wymagania dla pojazdów typu FL)

6. zaświadczenie o spełnieniu wymagań dla ogranicznika prędkości, jeżeli nie jest możliwe jego

sprawdzenie w inny sposób (tabliczka znamionowa, naklejka na szybie)

Jaki rodzaj badania przeprowadzamy i jaki jest jego zakres?

Przeprowadzamy badanie:

• okresowe,

• badanie powypadkowe,

• badanie specjalistyczne ADR.

Zakres badania okresowego:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

krzysztofk89, bez urazy, ale to jest tak, że w zakresach badań dodatkowych podają takie widełki od zera do dziesięć, albo zero i coś tam jeszcze z innych części.

I w tych wszystkich z pozoru tylko niby bliźniaczych odniesień jedno-jedyne jest takie, które dokładnie wskazuje na zakres o-kre-so-we-go badania technicznego przy wykonywaniu dodatkowego badania technicznego.

Jak to cykniesz czyli po swojemu załapiesz, że zakres od 0 do 10 okresowe badanie, to dalej na bank będzie tylko łatwiej.

;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to cykniesz czyli po swojemu załapiesz, że zakres od 0 do 10 ≠ okresowe badanie, to dalej na bank będzie tylko łatwiej.

O to, to.

 

Wyobraź sobie, że przyjechała wspomniana cysterna z adnotacją, że po dzwonie, uszkodzona rama pojazdu. Jak wg Ciebie powinno wyglądać takie badanie na podstawie konkretnych przepisów, które masz zawarte w sposobie wykonywania BT?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokumenty:

pokwitowanie z policji

protokół z doraźnego badania cysterny z TDT po wypadku

Zakres:

badanie powypadkowe w sposób określony w pkt 0–10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia

i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia;

 

Wykonuje badanie punkt po punkcie jak w w/w.

Rame sprawdzam organoleptycznie (spawy i połaczenia) oraz kluczem dynamometrycznym.

 

Wystawiam zaświadczenie z badania powpadkowego.

 

tak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Wam bardzo. Mam jeszcze jedną wątpliwość, na którą nie mogę znaleźć odpowiedzi. Chodzi mi o geometrię przyczepy/naczepy..?? Czy w JAKIMKOLWIEK wypadku nie wykonuję któregoś punktu z działu 1 załącznika nr 2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No należy zrobić to o czym mówi zakres pod warunkiem, że dotyczy to badanego pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta. Tam jest zdaje się takie odniesienie. No wiadomo, że naczepa jakby kierownicy nie ma, a przecież skręca. Więc lecimy z przyrządami to co jej się należy. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakres:

badanie powypadkowe w sposób określony w pkt 0–10 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia

i w dziale I załącznika nr 2 do rozporządzenia;

 

Wykonuje badanie punkt po punkcie jak w w/w.

Rame sprawdzam organoleptycznie (spawy i połaczenia) oraz kluczem dynamometrycznym.

 

Badanie dodatkowe w zakresie:

- pkt 0 - identyfikacja

- 6.1.1 odnośnie ramy z działu I załącznik 1.

na tym załącznik nr 1 się kończy, bo § 3 mówi "...obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych dotyczących zespołów i układów..."

Następnie przechodzisz do działu II i tam pkt 1 robisz metodycznie pkt po pkt.

 

A no właśnie o tą naczepę sie rozchodzi ;)

A jaka to różnica czy naczepa czy przyczepa, czy pojazd samochodowy, pkt robisz te same, tylko pomijasz np. układ kierowniczy w naczepie bo go nie posiada (chyba że ma).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z załącznika nr 1 tylko identyfikacja i sprawdzenie ramy ? Bo to zasadnicza różnica niż wszystkie punkty 0-10. ( jak chyba potwierdził kolega wyżej ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.