Skocz do zawartości

Egzamin teoretyczny 7.12.2016 Warszawa


developmen

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie opisowe.

Opisz przebieg pomiaru siły hamulca roboczego i postojowego w pojeździe N3. Jak zrobisz pomiar owalizacji bębnów i bicia tarcz,POMIAR OPORÓW TOCzENIA.

ja napisałem tak

N3 posiada pneumatyczny układ hamulcowy

Przygotowanie pojazdu;sprawdzenie i regulacja ciśnienia w oponach,sprawdzenie stanu opon,sprawdzenie sprężarki, oględziny poszczególnych elemenów.

Pomiar owalizacji bębnów i bicia tarcz(sprawdza się poprzez pomiar wahania siły

hamowania.Przy włączonych rolkach należy lekko nacisnąć na pedał hamulca przez około 4-5s, w tym czasie urządzenie

mierzy najmniejszą i najwiekszą siłę hamowania, różnica wskazuje na owalizację bębnów lub bicie(skrzywienie) tarcz)

POMIAR OPORÓW TOCzENIA(włączamy urządzenie rolkowe,nie naciskając na hamulec odczytać wartości siły hamowania-które są

wartością oporów toczenia badanego koła)

POMIAR;Wpisujemu DMC poj.do komputera,montujemy czujnik ciśnienia na wyjściu ze zbiornika sprężonego powietrza,na wyjście

z siłowników pneumatycznego układu hamululcowego badanej osi,

wjechać na rolki, uruchmić rolki, hamować do zablokowania rolek lub uzyskania maksymalnej siły hamowania,

przełożyć czyjniki ciśnienia na wyjście z siłowników układu ham.kolejnej badanej osi,

wjechać na rolki, uruchmić rolki, hamować do zablokowania rolek lub uzyskania maksymalnej siły hamowania,

badanie wykonać dla wszystkich osi pojazdu, Sprawdzamy czy zmierzone podczas pomiaru ciśnienie w zbiorniku

jest większe niż ciśnienie obliczeniowe.Wyliczamy wskaźnik skuteczności ham.z=(T/P)x100% gdzie z=wskaznik skuteczności ham.

T=suma sił hamowania uzyskana ze wszystkich kół.P=śiła ciążkości(dmc pojazdu) przyjmując do obliczeń 1kN=100kg

Gdy wskoaźnik wyjdzie zamały nalerzy ustalić obliczeniową maksymalną wartość siły ham.

T*=(Tx(Pd/Pz) gdzie T*=obliczeniowa siła ham.

T=siła ham.ze wszystkich kół. Pd=ciśnienie obliczeniowe. Pz=cisnienie zmierzone w siłownikach.

ustalamy obliczeniowy wskażnik siły ham.

Z*=(T*/P)x100% gdzie Z*=obliczeniowy wskaźnik skuteczności ham.

P=siła ciężkości poj.DMC.

otrzymaną wartość porównać z okreslonąw przepisach.

 

Zdane wszystko dziś za pierwszym :)

Teraz praktyczny. :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kolego developmen nie pisałeś o nakladce na pedal hamulca? A wie ktos co bylo na poprawce o 13.30? Jaka opisowka? Ja za tydzień mam poprawkę z opisowki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poprawce był samochód asenizacyjny WUKO XXXX waga ok 5t. pojemność 6100 l. ciśnienie robocze 3bar max. 4 bar obliczeniowe 1 bar przyjechał na badanie okresowe ; podaj jakie są wymagane dokumenty , opisz szczegółowo jaki rodzaj badania należy przeprowadzić i jake dokumenty wystawić :cool: napisałem że potrzebny jest D.R. i protokół TDT badanie przeprowadzamy w zakresie wymaganym dla okresowego czyli rolki , kontrola organoleptyczna z kanału , szarpaki , światla . Po wykonaniu w przypadku braku istotnych zastrzeżeń wystawiamy zaświadczenie o pozytywnym wyniku , pieczątka w D.R. i pobieramy opłatę zgodną z obowiązującym taryfikatorem . I wystarczyło do zaliczenia :D P.S. sorry za brak dokładnych parametrów samochodu :( ale w moim przekonaniu nie one były istotne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kolego developmen nie pisałeś o nakladce na pedal hamulca?
- ale spokojnie i pomalutku, czy mógłbyś doprecyzować pytanie o jaką nakładkę chodzi dokładnie, i jakiego hamulca dokładnie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby za tydzień bylo takie banalne na poprawce. No o taka nakladke mi chodzi co mierzy sile nacisku na pedal hamulca co w przypadku samochodu ciężarowego nie powinno przekroczyć 70 daN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kolego developmen nie pisałeś o nakladce na pedal hamulca?
N3 posiada pneumatyczny układ hamulcowy
No o taka nakladke mi chodzi co mierzy sile nacisku na pedal hamulca co w przypadku samochodu ciężarowego nie powinno przekroczyć 70 daN.

1.1.1. Urzàdzenie rolkowe do kontroli dziańania hamulców

powinno:

a) składać się z poniższych zespołów:

— osobnej jednostki sterująco-wskaźnikowej,

— dwóch niezależnie funkcjonujących zestawów

rolek napędowych do pomiaru siły

hamowania1),

— miernika nacisku na pedał hamulca,

miernika ciśnienia powietrza w pneumatycznych

układach hamulcowych2),

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Grzegorz w przypadku pneumatycznych hamulców ta nakladka nie jest wymagana? Z tego co pamiętam wykladowca na kursie mowil ze jest konieczna jesli chodzi o egzamin:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam wykladowca na kursie mowil ze jest konieczna jesli chodzi o egzamin:)

Ok.

Ja tam wykładowcą nie jestem i do niczego nie namawiam, ale troszkę czytam przepisy:

 

"5) podczas pomiaru siły hamowania na każdej osi powinien być również zmierzony nacisk na pedał (dźwignię) hamulca, na urządzenie sterujące przyczepy lub

zmierzone ciśnienie w siłownikach pneumatycznego układu hamulcowego, stosowane podczas pomiaru;

 

Z drugiej jednak strony to wykładowcy się nie dziwię, ale kursanci chyba jakąś praktykę mają jako mechanik samochodowy. Zresztą w szkole zawodowej poruszali temat zasady działania pneumatycznych układów hamulcowych :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie sklada ze pracuje na codzien przy ciężarówkach i mam styczność z tymi hamulcami jesli pijesz do mnie ze nie mam pojecia. Rozmawiamy o przepisach i o prawidlowym przeprowadzeniu skutecznosci hamulców pneumatycznych a nie o budowie i jak działają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiamy o przepisach i o prawidlowym przeprowadzeniu skutecznosci hamulców pneumatycznych a nie o budowie i jak działają

Toć to tylko o to idzie. Skoro masz doświadczenie w ciężarówkach to chyba masz pojęcie, że wyznacznikiem siły hamowania w układzie pneumatycznym jest ciśnienie w układzie, a nie siła nacisku na pedał. Dlatego masz w przepisach napisane, że układ pneumatyczny ma być badany z miernikiem ciśnienia, a nie tak jak w przypadku układu hydraulicznego z miernikiem nacisku. Analogia do hamulca awaryjnego uruchamianego elektrycznie, gdzie pomiar nacisku na przycisk niczego nie wnosi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pracuje na codzien przy ciężarówkach i mam styczność z tymi hamulcami jesli pijesz do mnie

Nie do Ciebie tylko do kursantów mechaników,że powinni znać zasadę działania pneumatycznych ukł.hamulcowych. I nic takiego nie napisałem, że nie masz pojęcia...Wyluzuj troszkę i miej odwagę przyznać się ,że masz jakieś tam braki...Najlepiej się obrażać a nie zmobilizować się i douczyć...

To jeśli masz styczność z tymi hamulcami (pneumatycznymi) to odpowiedz sobie sam- czy siła wywierana na pedał hamulca ma znaczenie na siłę hamowania kół. Czyli im mocniej naciskasz tym większa siła hamowania?

Jeśli odpowiesz sobie na to pytanie to będziesz wiedział czy w pneumatycznych ukł. hamulcowych zakłada się tą nakładkę ( a jest to miernik nacisku na pedał hamulca) i czy spełnia swoje zadanie (ten miernik).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak jesli naciśniesz delikatnie hamulec to masz mniejsze ciśnienie w silowniku i sila hamowania jest mala, a jesli wciśniesz mocno to masz na pewno o wiele większe okolo 8-9bar i sila jest większa. Mylisz sie bo z twojej wypowiedzi wynika czy wciśniesz delikatnie czy mocno to hamulce masz zylety a tak nie jest. Prawda? Ja się nie obrażam tylko czy jestes teraz pewien w 100% czy nie trzeba miec tej nakladki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko czy jestes teraz pewien w 100% czy nie trzeba miec tej nakladki.

Teraz już nie. Masz rację słuchaj się wykładowcy.W końcu biorą za coś kasę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak jesli naciśniesz delikatnie hamulec to masz mniejsze ciśnienie w silowniku i sila hamowania jest mala, a jesli wciśniesz mocno to masz na pewno o wiele większe okolo 8-9bar i sila jest większa.

To, że możesz (musisz) regulować to ciśnienie nie podlega dyskusji. Tylko, że siła nacisku na pedał hamulca, przy wykorzystaniu ośrodka ściśliwego jakim jest powietrze w układzie pneumatycznym, nie jest zależne od ciśnienia. Ponieważ przy sprawnym zaworze hamulcowym (teoretycznie) sterujemy tylko mechanizmem jego otwierania, który w całym zakresie będzie taki sam (pomijając elementy sprężyste i opory własne). Można to porównać do odkręcania kranu. Zawsze działamy z tą samą siłą, a ciśnienie wzrasta lub maleje w zależności od czasu otwierania, a nie od siły jakiej muszę użyć do kręcenia kurkiem.

Dlatego w układzie pneumatycznym nie mierzymy siły nacisku na pedał hamulca tylko ciśnienie, które dostaje się do siłownika, bo ono jest miarą czy hamulce będą miały większą lub mniejszą siłę hamowania.

Natomiast w układach hydraulicznych (nieściśliwych) pomiar siły nacisku na pedał hamulca jest wprost proporcjonalny do ciśnienia w układzie i nie musimy mierzyć ciśnienia w układzie tylko wystarczy, że zmierzymy nacisk na pedał.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popieram adam1501. w pneumatycznych ukł hamulcowych naciskając na pedał hamulca pokonujemy opór sprężyny. im bardziej wciskamy pedał tym bardziej otwieramy zawór i zwiększamy ciśnienie powietrza wędrujące do układu hamulcowego . Założenie czujnika nacisku na pedał hamulca w pneumatycznym ukła jest bez sensu i nic nam nie daje . Owszem , max nacisk na pedał hamulca w sam ciężarowym wynosi 70 dNa ale dotyczy hydraulicznego ukł hamulcowego . W pneumatyce mierzymy ciśnienia w układzie na wyjściu ze zbiornika powietrza i przy wyjściu siłowników ham badanej osi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jest niezrozumiałe w tych punktach?

Mamy wykonać oględziny, pomacać, podotykać, nacisnąć, zwolnić... . W pkt 1.1.1 mamy zweryfikować oś mocowania pedału hamulca i dźwigni hamulca ręcznego. Czy obie "dźwignie" pracują bez zacięć lub bez nadmiernego luzu. Jeżeli będą ciasno pasowane to nie będą wracały do pozycji wyjściowej a jeżeli będzie za duży luz to będą "tańczyć" na boki. Jeżeli chodzi o doprecyzowanie co znaczy ciasno, a co znaczy za luźno, to niestety tu odgrywa rolę wymagane doświadczenie w zawodzie, ponieważ żaden z producentów pojazdów nie podaje np. bicie osiowe osi pedału hamulca wynosi max 0,2 mm.

W przypadku pkt 1.1.2 mamy za zadanie zweryfikować oba elementy opisane powyżej ze szczególnym naciskiem na:

- nadmierny lub za mały skok jałowy - można odnieść się do instrukcji pojazdu (o ile taką posiadamy), lub do ogólnych zapisów z tym związanych, czyli takich o których uczą w szkole (jak trzeba przypomnieć, to proszę o informację - opiszę);

- pedał / dźwignia nie zwalnia się, luzuje prawidłowo - ma to związek z punktem poprzednim oraz z pozostałymi elementami wykonawczymi układu, np. dźwignia hamulca działa prawidłowo ale jest zatarte cięgno lub linki. Oczywiście przy połączonych elementach nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić który z elementów jest uszkodzony, a demontować pojazdu nam nie wolno, więc odnosimy się do całego układu, a mechanik dla klienta określi się dokładnie;

- braku lub uszkodzeniu nakładki antypoślizgowej chyba opisywać nie trzeba;

- nadmierny opór - znów związek z punktem poprzednim oraz zwalnianiem się. Co znaczy nadmierny? Taki który przekracza dopuszczalny nacisk, np dla dźwigni hamulca ręcznego 40 daN - choć widzimy, czujemy, mamy wrażenie... że jak zadziałamy siłą większą to hamulec działa, lub układ nie wraca samoczynnie;

- nadmierne zużycie lub luz - to znów powrót do poprzedniego punktu z naciskiem na doświadczenie zawodowe, bo nie znajdziemy żadnych danych na temat nadmiernego zużycia podawanych przez producentów.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...

Odkopuje temat, ale myślę że warto. Większość osób nie miała styczności z układami pneumatycznymi i na egzaminach pisza o nacisku na pedał hamulca. Ja również pracuje przy samochodach ciężarowych i z mojej wiedzy zasada działania układu jest trochę inna niż przedstawiona przez kolegów wyżej. Tzn układ hamulcowy pneumatyczny składa się z dwóch obwodów sterowanie oraz główny. Brak ciśnienia w układzie głównym to zaciśnięte hamulce ( bez ciśnienia w układzie nie ruszymy z miejsca, względy bezpieczeństwa) zasada ta nie dotyczy osi kierowanej. Tak samo jest w naczepie (przyczepie) mamy dwa przewody sterowanie oraz główny, po rozłączeniu naczepa zahamuje. Kierowca reguluje ciśnieniem w układzie sterowania i tam otwierając zawór (naciskając pedał hamulca) zwiększa ciśnienie w układzie sterowania, a zmniejsza się w układzie głównym ( jak hamujemy ciężarówka to słychać jak spuszczane jest ciśnienie). 

 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.