Skocz do zawartości

DMC autobusu od 2017


marbie

Rekomendowane odpowiedzi

Co do wymiany DR, to nie tak.

U nas zawsze przy wymianie prostuje się (dopisuje brakujące) dane, o ile jest możliwość ich znalezienia (ustalenia). A na pierwszym przeglądzie po wymianie DR i tak jest jak było wcześniej w większości przypadków.

 

Ale, nie tylko ja o tym pisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 88
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • michal_k

    22

  • blakop

    19

  • DARIO64

    8

  • adam1501

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

U nas zawsze przy wymianie prostuje się (dopisuje brakujące) dane, o ile jest możliwość ich znalezienia (ustalenia). A na pierwszym przeglądzie po wymianie DR i tak jest jak było wcześniej w większości przypadków.

Też potwierdzam ten fakt. Niestety ale ale takie postępowanie WK zniechęca diagnostów do prostowania błędów i wypełniania pustych pól DR :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wymiany DR, to nie tak.

U nas zawsze przy wymianie prostuje się (dopisuje brakujące) dane, o ile jest możliwość ich znalezienia (ustalenia). A na pierwszym przeglądzie po wymianie DR i tak jest jak było wcześniej w większości przypadków.

 

Ale, nie tylko ja o tym pisałem.

 

U nas jest podobnie.Uzupełnia się brakujące dane w DR. Z tym, że w przypadku autobusów albo samochodów ciężarowych staramy skontaktować się z WK. Bo czasami okazuje się, że pomimo uzupełnienia brakujących danych zgodnie z zapisami na TZ WK wpisuje zupełnie inne dane ( te, które były wcześniej w DR- wychodzi to na pierwszym badaniu- po wymianie dowodu) tłumacząc to tym, że dla konkretnego pojazdu posiadają w dokumentach Wyciąg ze Świadectwa Homologacji i tam jest inaczej niż napisał diagnosta.A co z tego wynika inaczej niż na TZ pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to trzeba było prostować na pierwszym badaniu, a nie na ostatnim.

Tak to niestety jest jak się przymykało oczko na kilu badaniach to później WK nikomu wierzyć się nie chce, że na stacji lipa wychodzi po kilku latach. I jeździ jeden z drugim taki niedorobiony, aż żywota dokończy w Centrozłomie.

No i drugoetapowych tabliczek trzeba szukać. :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WK wpisuje zupełnie inne dane ( te, które były wcześniej w DR- wychodzi to na pierwszym badaniu- po wymianie dowodu) tłumacząc to tym, że dla konkretnego pojazdu posiadają w dokumentach Wyciąg ze Świadectwa Homologacji i tam jest inaczej niż napisał diagnosta.A co z tego wynika inaczej niż na TZ pojazdu.
Na to jest odpowiednia usterka, ta słynna niezgodność danych zawartych na TZ ze stanem faktycznym. Wtedy tylko wymiana TZ.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda niestety jest taka, że przepisy przepisami a praktyka praktyką i życie życiem. Niezgodność danych czasami występuje najczęściej właśnie z takiego powodu o jakim tutaj rozmawiamy. Do tego brak jest tabliczki z kolejnych etapów homologacji.Kiedyś kolega zadał sobie trud i chciał jeden z przypadków wyjaśnić i po kilku telefonach przekonaliśmy się, że rzeczonej tabliczki z kolejnych etapów homologacji nigdy nie było.Bo według importera kolejnych etapów homologacji nie było a dane na SH i tak były inne niż na TZ ( chodziło o samochód ciężarowy). WK wpisuje dane ze ŚH a dane koryguje się przy wymianie dowodu rejestracyjnego, a i tak wpisywane są inne niż te na tabliczce znamionowej. Tak było, jest i chyba będzie i nie wiem, czy jakiekolwiek przepisy będą w stanie to kiedykolwiek wyprostować :) . Co wpisywania brakujących danych to taka praktyka jest, niemniej jednak spotkałem się kiedyś z opinią, że diagnosta powinien to robić tylko i wyłącznie na wniosek z WK o uzupełnienie brakujących danych niezbędnych do rejestracji.

A czy jest jakiś przepis, który obliguje diagnostę do uzupełniania brakujących danych w DR w przypadku wymiany DR na nowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy jest jakiś przepis, który obliguje diagnostę do uzupełniania brakujących danych w DR w przypadku wymiany DR na nowy?
Nie. Jest przepis, że jeśli Ci się dane nie zgadzają to wynik badania N. Ale to to powinieneś wiedzieć jeśli jesteś diagnostą. Oczywiście nie wszystkie przypadki będą niezgodnością danych czy oczywistymi pomyłkami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to to chyba każdy diagnosta raczej wie ( chodzi o niezgodność danych) , że wynik powinien być N.A czy kolega nie miał w swojej karierze takich przypadków i telefonów ze strony WK ze stwierdzeniem ,że "przecież w wyciągu ze Świadectwa Homologacji jest inaczej"? To było pytanie retoryczne .

Tylko chciałem nadmienić, że właśnie bardzo często w takich przypadkach wyników N się nie daje i czeka na wymianę dowodu rejestracyjnego i tak się to ciągnie.A potem dane sa i tak inne w DR i na TZ bo WK wpisuje je ze SH i tak to trwa do czasu , kiedy pojazd trafi na Centrozłom. Czyli wychodzi na to, że przepis przepisem a praktyka praktyką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wychodzi na to, że przepis przepisem a praktyka praktyką.

A potem jak zjawia się NIK lub jakieś inne KGB, FBI... to wszyscy latają zas...ni, bo co będzie jak wynajdą takie kwiatki. Zamiast na co dzień prawidłowo wypełniać swoje obowiązki. Kiedyś już cytowałem "Mów zawsze prawdę, a nie będziesz musiał pamiętać co mówiłeś". Niestety dopóki WK i diagności nie będą miały obowiązku się spotykać i wyjaśniać zawiłości swojej pracy, to niestety zawsze będzie bajzel na linii WK - SKP. A wystarczyłaby odrobina chęci z obu stron i byłby porządek, tylko skąd tę odrobinę wziąć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takich przypadkach wyników N się nie daje

:?

Daje się ,bo później..

to wszyscy latają zas...ni
:-(

 

można....można ... :P DMC odczytana z TZ

I w CEPie też poprawiono jest obecnie:

..."Dopuszczalna masa całkowita: 1315 kg "

 

Klient się nie obraził ,przyjechał po roku :)

IMG_20170123_183024.jpg.28d11d770056cd419ac63816a983451a.jpg

IMG_20170123_183111.thumb.jpg.28e2082feeead0301e829f3cdede3af6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

DLA POTOMNYCH!!!

Zrobiłem dzisiaj badanie po zmianach konstrukcyjnych (dodanie miejsc dla pasażerów) w autobusie. Przy okazji postanowiłem DMC dostosować do obecnych przepisów (BŁĄD!).

Na tabliczce znamionowej tylko jedna kolumna:

18500 kg

22000 kg

6500

12000

W dowodzie rejestracyjnym: F1. 18500 kg i F2. 18000 kg.

Więc wpisałem w uwagach i w dokumencie opis zmian DMC 18500 kg.

Telefon z WK, że nie można tak robić. Musi zostać 18000 kg. 18500 kg mogłoby być jeżeli teraz byłby sprowadzany i na badaniu w DIP wpisane byłoby 18500.

Teraz widzę, że naciski dają sumę w Polsce 6500 + 11500 = 18000 kg.

 

Podstawa prawna na to, aby nie zmieniać jako Diagnosta DMC autobusu:

Dz.U. 1038 z 2016 roku par.14 ust4. pkt 2.

4. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę danych technicznych pojazdu dotyczących mas

i nacisków osi, zawartych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającą ze zmiany właściwych, określonych w przepisach warunków

technicznych, do wniosku dołącza się:

1) dowód rejestracyjny pojazdu;

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany

zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i teraz pytanie - pojedzie gość do WK, załatwi sobie to pismo i zmienią mu to DMC. Co wtedy na kolejnym OBT? Bo naciski i tak nie wyrobią, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany

zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

 

Ale przecież to wynika z pozycji F.1 w DR. Uważam, że zrobiłeś dobrze i ja bym tak wpisał w DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawa prawna na to, aby nie zmieniać jako Diagnosta DMC autobusu:

Dz.U. 1038 z 2016 roku par.14 ust4. pkt 2.

Ta podstawa prawna nijak się ma do tego co zrobiłeś.

Ty wykonałeś zmiany konstrukcyjne pojazdu i gdyby nie to, że ograniczają Cię naciski to zmiana parametru F2 jak najbardziej uzasadniona.

Natomiast podstawa prawna na którą się powołał magistrat dotyczy sytuacji kiedy nie dochodzi do żadnych zmian konstrukcyjnych ani błędu pisarskiego, a ze zmiany przepisów na podstawie których można dokonać zmiany wartości administracyjnych. Pod warunkiem, że dany pojazd konstrukcyjnie jest do tego przystosowany - dlatego potrzebne jest oświadczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że zrobiłeś dobrze i ja bym tak wpisał w DR.

 

Czyli podwyższył byś DMC z 18 do 18,5t? A z naciskiem co byś zrobił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli podwyższył byś DMC z 18 do 18,5t?

 

Pewnie. Jeśli znam F.1 to nie widzę przeszkód. Przepis o oświadczeniu powstał chyba w czasach kiedy w DR było tylko DMC (a nikt nie używał wartości MMC).

 

A z naciskiem co byś zrobił?

 

A czy coś się zmieniło w tej kwestii? Czy zwiększono dopuszczalną wartość nacisku w stosunku do przepisów sprzed 01.01.2017 r.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suma największych dopuszczalnych nacisków nie koresponduje w opisanym przypadku z DMC całego pojazdu. Nie widzisz w tym żadnego problemu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suma największych dopuszczalnych nacisków nie koresponduje w opisanym przypadku z DMC całego pojazdu

 

Faktycznie nie zauważyłem. Jeśli naciski nie puszczają to oczywiście DMC nie może przekroczyć sumy dopuszczalnych nacisków. Gdyby nacisk osi przedniej wynosił co najmniej 7000 kg - wtedy należy podnieść DMC do wartości 18500 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I rozumiem robisz to z automatu (załóżmy, że chodzi tylko o DMC i wszystko pozostałe gra), czy tam na wniosek właściciela bez cytowanego zaświadczenia od przedstawiciel producenta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez cytowanego zaświadczenia od przedstawiciel producenta?

 

A do czego mi dokument od producenta, skoro tenże producent określił MMC? Powtórzę - przepis pochodzi chyba z czasów kiedy nie funkcjonowało MMC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemniej jednak go nie znowelizowano :) A i nie w każdym DR jest informacja o F1.

Literalnie powinieneś go mieć.

Ale na zasadzie wyższości zasad kpa możesz odstąpić - to prawda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i nie w każdym DR jest informacja o F1.

 

Jeśli nie ma to albo ustalenie danych albo oświadczenie producenta właśnie. Ustalenie danych poniekąd jest takim "oświadczeniem", bo to przecież producent zamieścił dane na tabliczce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z waszych opinii wynika, że jednak WK powinien dokonać zmiany DMC w tym konkretnym przypadku, pod warunkiem, że nacisk na 1 oś byłby wystarczający - 7000 kg. Jak to na przyszłość umotywować w WK, bo jeśli będę miał podobny przypadek, a naciski będą ok to co wtedy: nie zrobię na DMC 18500 bo i tak nie przepuszczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to na przyszłość umotywować w WK

 

Należy umotywować tym, że skoro producent określił MMC na tabliczce jako 18500 kg to oznacza, że pojazd był homologowany z takimi danymi. Zmiana przepisów spowodowała, że od 01.01.2017 r. nie ma żadnego powodu do ograniczania DMC poniżej wartości 19500 kg oraz wartości maksymalnej (w tym przypadku 18500 kg).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to powinien zrobić WK na wniosek klienta, a nie z automatu. WK sam decyduje na jakiej podstawie to zrobi - czy tylko na wniosek czy plus oświadczenie producenta. Na miejscu SKP tematu bym nie tykał i wysyłał do WK właśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.