Skocz do zawartości

Zmiana rodzju pojazu z ciężarowego N1 na osobowy M1-a homolo


bambus

Rekomendowane odpowiedzi

Tak dokładnie. W zmianie z ciężarówki na osobówkę od lat nic się nie zmieniło. A już tym bardziej w typowych i popularnych autach jak Twoje sprawa powinna być niby prosta... No ale jak widać :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm.. To jutro pojadę na inną stację i zobaczę co oni na to. Dzięki za pomoc, dam znać czy tam się udało (nawet w wydziale komunikacji mówili, że nie powinno być problemu, a tu co chwilę coś..).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumiem, że powinni mi podbić bez jakiegoś wyciągu świadectwa homologacji czy czegoś takiego?

 

Na "okręgówce" nic ci nie podbijają. Wystawią zaświadczenie z owego badania, wraz z opisem zmian dokonanych w pojeżdzie. To tak dla ścisłości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli krata, to w poz. K dowodu rejestracyjnego masz PL*...., więc pierwotnie pojazd był osobowym. Żadnych świadectw i dokumentów homologacyjnych nie może SKP żądać. Jedynie w przypadku braku możliwości ustalenia pewnych danych, mogą żądać opinii rzeczoznawcy, ale to nie jest ten przypadek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Homologacja homologacją. Żądać, nie żądać... Z tym mam zawsze dylematy szczególnie przy autkach, które bywają cztero- lub pięcioosobowe. Panda, Suzuka... i dalej nie pamiętam. Acha! Z kilka razy spotkałem limuzyny czteroosobowe na szczęście bez potrzeby zwiększania miejsc do siedzenia. Tym bardziej, że prawie bliźniacze odpowiedniki jako sedany były pięcioosobowe.

I pomimo, że niektóre zmiany konstrukcyjne wydają się łatwe, no to w przypadku chęci zrobienia, w niektórych wersjach/modelach pięciu miejsc do siedzenia może powstać mały problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i d**a. Byłem w stacji diagnostycznej i wszystko było by dobrze, gdyby wpisali mi w oświadczeniu o dokonaniu zmian konstrukcyjnych, że zamontowali piąty pas...

Tylko, że ten 5 pas ciągle tam był i była włożona jedynie zaślepka w to miejsce i oni nie musieli go montować, więc takiej adnotacji nie mam... Najlepsze jest to, że na 6 stacji okręgowych mam 3 różne wersje od nich (jakie dokumenty muszę mieć)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Matko Boska!!!

No to kurcze niech ten serwis może coś w takim stylu napisze: że zdemontowano przegrodę, że udostępniono środkowe miejsce do siedzenia (bo na potrzeby ciężarówki było zabudowane pseudo-podstawką pod coca-colę), oraz że odblokowano piąty trzypunkotowy pas bezpieczeństwa, który to zamontowany jest w przewidzianych przez fabrykę miejscach.

A jak serwis z tym nie ruszy, no to trzeba dalej szukać stacji, która podobnie jak wyżej zaświadczenie z badania opisze.

Samo życie. :?

Powodzenia życzę. :ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak niestety wyglądają BT w tym kraju :(

 

Ja również w takim przypadku dam N i w uzasadnieniu napiszę: "Brak potwierdzenia spełnienia wymagań, o których mowa w paragrafie 9b."

Zmienię na P i przeproszę, jeżeli ktos wskaże mi paragraf w Rozporządzeniu na podstawie którego, okreslona grupa samochodów ciężarowych kat. N1, jest zwolniona ze spełnienia wymagań o których mowa w paragr. 9b.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po pierwsze primo, to o jakich wymaganiach mowa?

A po drugie primo, o jakich samochodach w paragrafie dziewięć be [§ 9b] jest mowa?

A po trzecie primo, jakiego rodzaju pojazd stoi na stanowisku?

 

Mógłybym prosić uprzejmie o pojaśnienie?

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmienię na P i przeproszę, jeżeli ktos wskaże mi paragraf w Rozporządzeniu na podstawie którego, okreslona grupa samochodów ciężarowych kat. N1, jest zwolniona ze spełnienia wymagań o których mowa w paragr. 9b.

Zaznaczę najważniejsze, żebyś wiedział za co masz przeprosić

§ 9b.32) W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną. Siedzenia powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania Regulaminu nr 16 EKG ONZ; z zastrzeżeniem § 9c.
Dla przypomnienia rozmawiamy o zmianie z ciężarowego na osobowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaznaczę najważniejsze, żebyś wiedział za co masz przeprosić

 

Nie bardzo rozumiem za co miałbym przeprosić. Bo na przykład czy SKODA OCTAVIA kat. N1, nie jest pojazdem o rodzaju nadwozia BB wszak :3.2. BB Van - samochód ciężarowy z przedziałem, w którym kierowca oraz powierzchnia załadunkowa znajdują się w obrębie jednej jednostki;

 

[ Dodano: 19-10-2017, 19:23 ]

A po pierwsze primo, to o jakich wymaganiach mowa?

A po drugie primo, o jakich samochodach w paragrafie dziewięć be [§ 9b] jest mowa?

A po trzecie primo, jakiego rodzaju pojazd stoi na stanowisku?

 

Mógłybym prosić uprzejmie o pojaśnienie?

Dziękuję.

Po pierwsze primo:

§ 9b.32) W samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1) i samochodzie ciężarowym o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony (kategorii N2) o nadwoziu rodzaju BB mogą być wprowadzone zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń, jeżeli pojazd spełnia wymagania, o których mowa w pkt 3.5., pkt 3.6. oraz pkt 3.8. dla pojazdów kategorii N1, części A załącznika II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów i spełnione są wymagania techniczne dotyczące wytrzymałości siedzeń i ich mocowania, kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, potwierdzone badaniami na zgodność z wymaganiami Regulaminów nr 14, 17 EKG ONZ, wykonanymi przez jednostkę uprawnioną.

Po drugie primo : o samochodzie ciężarowym kat. N1 bądź N2 o nadwoziu rodzaju BB.

PO trzecie primo : Na stanowisku stoi samochód ciężarowy w którym dokonano zmian konstrukcyjnych polegających na zwiększeniu ilości siedzeń bez potwierdzenia badań dokonanych przez jednostkę upoważnioną.

 

[ Dodano: 19-10-2017, 19:46 ]

Daniel - to nie tyle o poziom badań chodzi. Tu niestety chodzi o poziom samych diagnostów także :(

 

Rozumiem. Ty jesteś uznanym autorytetem, a już na pewno za takiego się uważasz.

Proszę więc o radę. Przyjeżdża do Ciebie samochód powiedzmy IVECO o rodzaju nadwozia BB w którego DR pisze że jest to samochód ciężarowy kat. N2 , F.1 i F.2 - 7500 kg, S.1 - 3, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych polegających na usunięciu przegrody oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni towarowej, ponadto dostawiono 11 "krzesełek" i klient życzy sobie abyś wykonał odpowiednie BT w którym potwierdzisz że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu na AUTOBUS, są zgodne z przepisami. To samo można też powiedzieć o np. o 3 miejscowym sam. ciężarowym np. VW TRANSPORTER w którym dostawiono 6 "krzesełek" oczekując uznania za zgodne z przepisami zmiany na samochód osobowy.

Czy dasz wynik P, bez potwierdzenia jednostki upoważnionej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu niestety chodzi o poziom samych diagnostów także

"Uwielbiam"jak w przedziale od roku do trzech lat po zmianie przepisów znajdzie się ktoś kto wyskoczy jak Filip z konopi .

Tyle szkoleń z udziałem PIMOT-u i wraz ujnia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

traper - ale skojarzyłeś, że w pytaniu była mowa o zmianie na pojazd OSOBOWY? Więc Twoje pytania nijak się tu mają.

Poza tym powiedz - ile takich kwitów z jednostek uprawnionych widziałeś przy przebudowie z CIĘŻAROWEGO na OSOBOWY, skoro sam PIMOT na szkoleniach tłumaczył jak krowie na rowie, że te przepisy tego przypadku nie dotyczą??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

traper - ale skojarzyłeś, że w pytaniu była mowa o zmianie na pojazd OSOBOWY? Więc Twoje pytania nijak się tu mają.

Poza tym powiedz - ile takich kwitów z jednostek uprawnionych widziałeś przy przebudowie z CIĘŻAROWEGO na OSOBOWY, skoro sam PIMOT na szkoleniach tłumaczył jak krowie na rowie, że te przepisy tego przypadku nie dotyczą??

 

Skojarzyłem, że chodzi o zmianę na pojazd osobowy i dlatego zapytałem, czy zmieniając przysłowiowego TRANSPORTERA na osobowy można mu "bezkarnie" dołożyć 6 miejsc siedzących.

Wiem też co mówi PIMOT czy ITS, jednak jako Filip z konopi pytam czy wskazali na tych szkoleniach konkretny paragraf z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych , który mówi że takich ( jakich ? ) przypadków paragr.9b ( tudzież 9d) nie dotyczy, a jakich dotyczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uff.. Udało się dokopać do dokumentów ze Skody, że auto zostało wyprodukowane jako M1 i dopiero po 2 m-cach "przerobione" na N1 przez montaż kratki i "demontaż" siedzenia. Parametry z pierwszej homologacji nie różnią się od tej drugiej i to na szczęście wystarczyło...

Na początku auto wyszło jako osobowe, pięciomiejscowe i na szczęście udało się do tych dokumentów dokopać (na szczęście osoby, z którymi się kontaktowałem miały chęci i wiedzę jakie dokumenty są potrzebne i kto może nimi dysponować :) dzięki ). Dziękuję również Wam, bo gdybym od każdego usłyszał, że się nie da, to jeździłbym z kratką i 4 miejscami, a Wy daliście mi nadzieję, że jednak się da.

 

Reasumując:

Jeżeli auto wyjechało z fabryki jako osobowe i bez większej ingerencji (wstawienie jedynie kratki) zostało przerobione na ciężarowe, to jeżeli dostaniecie wyciąg z homologacji osobówki o tym numerze VIN (tak jak wyjechał z fabryki) możecie przerobić znów na osobowy.

 

 

Dzięki jeszcze raz. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

traper, wytłumaczę łopatologicznie bo widzę, że nie zrozumiesz inaczej. Paragraf 9b dotyczy sytuacji zmiany liczby miejsc wzwyż w pojeździe ciężarowym, który pozostaje ciężarowym. W przypadku choćby demontażu kratki, taki pojazd traci de facto status ciężarowego. I teraz załóżmy, że zrobię badanie ZK na zmianę rodzaju, ale bez zmiany liczby miejsc. Po miesiącu sprzedaję samochód osobowy, czteromiejscowy i nowy właściciel przyjeżdża do Ciebie na DBT ZK zmiana ilości miejsc. Na jakiej podstawie zażądasz spełnienia par. 9b?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam brak przegrody nie oznacza, że samochód nie jest ciężarowy. W przepisach przejściowych jest napisane

 

3. Samochody ciężarowe objęte świadectwem homologacji typu pojazdu wydanym zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.) i zarejestrowane po raz pierwszy po dniu 29 kwietnia 2009 r. mogą nie spełniać warunku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 7.

 

Czyli po 29 kwietnia 2009 aż do końca 2016 były rejestrowane samochody ciężarowe również bez przegrody bo nie było takiego obowiązku. Dwa egzemplarze tego samego modelu identycznie wyglądające, bez przegrody - jeden ciężarowy a drugi osobowy. Więc czym się różniły.

Różnica taka, że jeden spełniał wzór dla ciężarowego a drugi nie spełniał. Więc dlatego warto pilnować wzoru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solaris, ja mam na myśli pojazdy na homo PL, czyli taki jak w niniejszym temacie, a one kratę mieć muszą. No ale dobrze, przykładowo pojazd ciężarowy, który ze względu na ładowność ma cztery miejsca siedzące. Po dołożeniu jednego, o ile to możliwe ze względu na punkty mocowania pasów, pojazd taki nie spełnia wzoru dla N1 i staje się M1. Czy taki przykład już Ci odpowiada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

traper, wytłumaczę łopatologicznie.Paragraf 9b dotyczy sytuacji zmiany liczby miejsc wzwyż w pojeździe ciężarowym, który pozostaje ciężarowym.

Chciałbym abyś mi odpowiedział - bez udziały łopaty - na pytanie które zadałem wcześniej.

Czy zmieniając przysłowiowego ciężarowego trzymiejscowego TRANSPORTERA na osobowy można mu "bezkarnie" dołożyć 6 miejsc siedzących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zmieniając przysłowiowego ciężarowego trzymiejscowego TRANSPORTERA na osobowy można mu "bezkarnie" dołożyć 6 miejsc siedzących.
Można, jeśli ma punkty mocowania siedzeń i pasów, przewidziane przez producenta pojazdu. Oczywiście jeśli przy okazji jest zmiana na osobowy. Jeśli pozostaje ciężarowym to dokument z uprawnionej jednostki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.