mtats Napisano 8 Kwiecień 2007 Share Napisano 8 Kwiecień 2007 Witam! Mam zamiar zrobić projekt pojazdu quad. Będzie to samoróbka więc podchodzi pod przepisy dla pojazdów typu "SAM". Proces rejestracji polega takiego pojazdu ma taki przebieg: "prawidłowości konstrukcji i poprawności montażu" - sprawdza rzeczoznawca "czy pojazd odpowiada warunkom technicznym" - jakie to warunki techniczne? Quad bedzie do 400kg i moc <15kW, czyli klasa L7e. Warunki techniczne to chodzi o wymagania homologacyjne tej klasy pojazdów? "czy przedmioty wyposażenia i części badanego pojazdu są oznaczone znakami homologacji lub znakiem bezpieczeństwa" - to chyba jasne, lampy, klakson i td mają mieć homologacje, czyli wystarczą przełożone z innych pojazdów. mam racje? "oraz czy stan faktyczny pojazdu odpowiada warunkom technicznym zgłoszonym przez właściciela pojazdu we wniosku" - to jasne, załącznik do rozporządzenia. Najważniejsze jest to: "czy pojazd odpowiada warunkom technicznym" - jakie to warunki techniczne? Quad bedzie do 400kg i moc <15kW, czyli klasa L7e. Warunki techniczne to chodzi o wymagania homologacyjne tej klasy pojazdów? Proszę o pomo i pozdrawiam mtats [ Dodano: 09-04-2007, 10:35 ] Sorki ze tak post pod postem, przeczytalem jeszcze raz poprzedni post i chyba nie napisalem jasno o co chodzi, pozno bylo, a ja troche zmeczony ;p Chodzi o to czy jest wogóle możliwość zarejestrowania samodzielnie zrobionego quada jako pojazd "SAM", jeżeli jest to gdzie moge znalezc "warunki techniczne" o których wspomniałem w poprzednim poście. [ Dodano: 09-04-2007, 12:46 ] Tak grzebie dalej po necie i mam wątpliwości czy quada samoróbke da sie zarejestrować jako "SAM" Na pojazd quad zaprojektowany i wykonany samodzielnie da się przeprowadzić proces homologacyjny i rejestracje? Quad byłby zbudowany jako pojazd kategorii L7e: do 400kg i moc <15kW, zgodnie z przepisami dla tej kategorii, które znalazłem w internecie. Mam mętlik w głowie. Nie wiem zgodnie z czym robić. Zgodnie z przepisami homologacyjnymi L7e i proces hmoloogacji, czy zgodnie z "warunkami technicznymi" o których mowa w rozporządzeniu o rejestracji pojazdów "SAM" (tyle że nie moge znalezc tych warunków ) Ratunku! ;p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michu Napisano 10 Kwiecień 2007 Share Napisano 10 Kwiecień 2007 Masz wszystko opisane na forum odnośnie SAMów wiec tylko dobrze popatrz i poczytaj zaden problem z tym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mtats Napisano 11 Kwiecień 2007 Autor Share Napisano 11 Kwiecień 2007 hmm. Przeglądałem tematy z działu o "samach" ale nic nie było o rejestracji quada samoróbki. Tylko potrzebuje informacji czy jeżeli zbuduje go zgodnie z wymaganiami homologacyjnymi kategorii L7e czyli pojazd czterokołowy do 400kg i moc <15kW to będe mógł go zarejestrować jako "SAM"i używać na drogach publicznych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 12 Kwiecień 2007 Share Napisano 12 Kwiecień 2007 Rozporządzenie o "SAM-ach" dotyczy wszystkich pojazdów spełniających definicję dla pojazdu "SAM", a więc również dla "quada". Tylko czy jesteś w stanie zaprojektować i wykonać ramę dla tego pojazdu? Czy masz właściwą wiedzę na temat wytrzymałości materiałów, połączeń spawanych itp.? Czy masz "namiary" na jakiś ośrodek badawczy, który tę ramę przetestuje i wyda stosowne zaświadczenie? Gdybym ja miał wykonywać badanie tego twojego quada - "SAM-a", to bez takiego zaświadczenia nie podszedłbym do niego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mtats Napisano 12 Kwiecień 2007 Autor Share Napisano 12 Kwiecień 2007 Prawie mgr inż. ;] specjalizacja pojazdy samochodowe. Projekt miałby byc na prace dyplomową i kiedys ewentualnie do zbudowania Dzięki za pomoc! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bohdang Napisano 12 Kwiecień 2007 Share Napisano 12 Kwiecień 2007 No niestety - w naszej RP przepisy są tak napisane, że często winnym jakiemuś nieszczęściu zostaje ten, kto nie przyczynił sie do tego nieszczęścia bezpośrednio. Dlatego też ludzie przezorni (lub ci którzy bywali już przykro doświadczeni przez niełaskawy los) starają się unikać uczestnictwa w takich sytuacjach. Kiedyś wszelkimi badaniami technicznymi "nowopowstałych" pojazdów (z wyjątkiem przyczep o DMC do 3.5t oraz ciągników rolniczych o DMC do 1.5t), zajmowały się potężne kadrowo i technicznie instytucje - ITS, PIMOT, itp. Dzisiaj - wskutek działań ludzi pozbawionych wyobraźni i odpowiedzialności, podmiotem upoważnionym do tego rodzaju badań został pojedyńczy człowiek - diagnosta, osoba często jeszcze z wykształceniem zawodowym, a więc bez jakiegokolwiek przygotowania choćby w dziedzinie oliczeń wytrzymałościowych. Pozbawiona także zaplecza technicznego, odpowiedniego do wykonywania takich badań (laboratoria badawcze, tory jazd próbnych, crash-testów itd.) Sytuacja zupełnie paranoiczna i to jeszcze w czasach kiedy rośnie natężenie ruchu drogowego, wzrastają osiągane prędkości itp. A więc, ogólnie mówiąc - sytuacja dla diagnosty niewesoła. Być może dlatego czasami nie za bardzo można pomóc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 12 Kwiecień 2007 Share Napisano 12 Kwiecień 2007 Dokładnie kolego mtats jest tak jak napisał bohdang. Kiedyś (nie tak dawno jeszcze - mówimy o paru latach wstecz) tekie badanie mógłbys przeprowadzić tylko w ITS'ie lub PIMOT w Warszawie albo w OBR BOSMAL w Bielsku Białej. Dziś - takie badanie zrobisz na każdej okręgówce. Nie obędzie sie bez opinii rzeczoznawcy zapewne, ale jak już taką uzyskasz to wiem, że bez watpienia znajdziesz stacje która zrobi Ci badanie. Nie kwestionuję sposobu, w jaki wykonasz ten pojazd i nie zakładam z góry, że będzie w ogólnopojętym tego słowa znaczeniu "niebezpieczny", jednak obecna droga "legalizacji" tego typu pojazdów w kontekście coraz bardziej rozwijajacego się i zaawansowanego technologicznie rynku pojazdów nie jest rozwiązaniem zbyt szczęśliwym. Może 3 ośrodki w kraju tez nie były najlepszym rozwiązaniem, ale popadanie w skrajności w skrajność (jaką obecnie jest przydzielenie takich uprawnień każdej okręgówce) najlepszym rozwiązaniem też nie jest. Z prawnego punktu widzenia, Twój pojazd musi odpowiadac warunkom technicznym takim jak pojazdy homologowane do kategorii L7e, jako jednak, że nie jesteś producentem seryjnym takiego pojazdu i nie wyprodukujesz go pod okreslona marką towarową, będzie to pojazd marki "SAM", a badanie techniczne sprowadzi sie do okreslenie zgodności twojego SAM'a z warunakami technicznymi przewidzianymi dla takich pojazdów. Nie ma zatem przeszkód prawnych, abys takiego SAM'a sobie zbudował, pod warunkiem że jego podstawowe założenie konstrukcyjne - rama, będzie konstrukcja własną, a nie elementem przełożonym z juz istniejącego pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 20 Kwiecień 2007 Share Napisano 20 Kwiecień 2007 Mam zamiar zrobić projekt pojazdu quad. Czyli większego gokarta, które wszystkie chyba są samoróbkami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 31 Maj 2007 Share Napisano 31 Maj 2007 Mam nadzieję, że poniższy materiał raz na zawsze rozstrzygnie problem tego, czy budowa quada własnej konstrukcji jest możliwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 31 Maj 2007 Share Napisano 31 Maj 2007 Boski jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 1 Czerwiec 2007 Share Napisano 1 Czerwiec 2007 nowatorska myśl techniczna górą. boskie jest zawieszenie przednie-z dwoma podwójnymi zwrotnicami 126p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 1 Czerwiec 2007 Share Napisano 1 Czerwiec 2007 Pierwsze koty za płoty następny na pewno będzie dopracowany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 1 Czerwiec 2007 Share Napisano 1 Czerwiec 2007 Jeszcze nie dopuszczony do ruchu - brak tablicy rej Mam WSK 125 w piwnicy i spawarkę w garażu, może by wykonać plagiat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 1 Czerwiec 2007 Share Napisano 1 Czerwiec 2007 Kierunki, postój tylny, stop, podświetlanie tablicy, miejsce na tablicę, łyse opony i z tyłu różne itd, itp, - oj by się działo na stacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michu Napisano 1 Czerwiec 2007 Share Napisano 1 Czerwiec 2007 Naprawdę niezły jest ten wózek tez chyba sobie takiego zrobie, troche odmalowac podpicować i pojazd na lato jak marzenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 2 Czerwiec 2007 Share Napisano 2 Czerwiec 2007 ................ zajmowały się potężne kadrowo i technicznie instytucje - ITS, PIMOT, itp. ............. Z tym potężne szczególnie technicznie to chyba nie na serio. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
prezes100 Napisano 4 Czerwiec 2007 Share Napisano 4 Czerwiec 2007 Aż szkoda, że nie mam na takie coś prawa jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karolkrk Napisano 8 Sierpień 2007 Share Napisano 8 Sierpień 2007 witam mam taki pojazd i mam takie pytanko czy mozna w jakis sposób zarejestrowac i gdzie moge wyrobic (dostac) orzeczenie jakiegos rzeczoznawcy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 8 Sierpień 2007 Share Napisano 8 Sierpień 2007 Hmmm - no gaśnicę ma... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 8 Sierpień 2007 Share Napisano 8 Sierpień 2007 czy mozna w jakis sposób zarejestrowac i gdzie moge wyrobic (dostac) orzeczenie jakiegos rzeczoznawcy A gdzie Ty chcesz tym śmigać ? Na dyskotekę w sobotę ? Opowiedz coś o tym ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szymek_456 Napisano 9 Sierpień 2007 Share Napisano 9 Sierpień 2007 Czy trzeba mieć jakieś prawo jazdy na quada 110 cm3?? A jak tak to jakie?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 9 Sierpień 2007 Share Napisano 9 Sierpień 2007 Też jestem pod wrażniem ale zgadzam się że z Norbertem - zbyt mało info na temat tego pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 9 Sierpień 2007 Share Napisano 9 Sierpień 2007 Czy trzeba mieć jakieś prawo jazdy na quada 110 cm3?? A jest zarejestrowany? - jeśli tak to jako co? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szymek_456 Napisano 9 Sierpień 2007 Share Napisano 9 Sierpień 2007 Jeszcze nie wiem bo go jeszcze nie kupiłem ale nie wiem czy bym mógł na nim jeździć. A tak przy okazji to czytałem że można przerejestrować quada i wtedy można wcześniej zacząć jeździć. Czy jakoś tak dzięki za odpowiedź Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TOSPOL Napisano 10 Sierpień 2007 Share Napisano 10 Sierpień 2007 Z tego co wiem to quady rejestrowane są jako pojazdy samochodowe i aby nim kierować po drodze potrzebne jest prawo jazdy kat. " B" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.