Skocz do zawartości

Samochód ciężarowy i kierownica po prawej stronie ?


berecik

Rekomendowane odpowiedzi

Pierwsza rejestracja takiego pojazdu rzadko kiedy odbywa sie na podstawie homologacji. Taki pojazd podlega homologacji wielostopniowej, ponieważ prawie nigdy producent podwozia - np. MAN MERCEDES itd. nie produkuje finalnego pojazdu z tak specjalistyczną zabudową jak śmieciarka, zamiatarka czy wóz strażacki. Te zabudowy na konkretnej ramie są dokonywane przez specjalizujące się w takich zabudowach zakłady. Mamy więc pojazd podstawowy w postaci ramy z kabiną, na który zapewne jest homologacja (dla pojazdu niekompletnego), a następnie drugi etap kompletacji pojazdu, czyli zabudowa go urządzeniem do przewozu śmieci, czy też do wykonywania innych czynności na drodze - i na tak skompletowany (zabudowany) pojazd producent tejże zabudowy, będący w świetle PoRD jednocześnie producentem finalnego pojazdu musi uzyskać świadectwo homologacji typu pojazdu. Ale w praktyce w większej mierze przypadków producent woli wystawić oświadczenie, że skompletowany w ten sposób pojazd jest jedynym tego typu pojazdem skompletowanym w danym roku co zwalnia go z obowiązku uzyskania homologacji i w tym momencie pojazd jest rejestrowany na podstawie badania technicznego z DIP. A na pierwszych badaniach już nie takie cuda jak kierownica po niewłaściwej stronie bez odstępstwa widziałem niestety... Ponieważ przy stosunkowo niedużej produkcji rocznej wykrycie takiej działalności producenta jest w zasadzie niemożliwe wielu z nich korzysta z "furtki" jaką jest produkcja jednostkowa przy ogólnej niemocy w tej kwestii wszystkich - od ITS po WK...

Gdyby nawet jednak zwrócił sie o udzielenie takiej homologacji, to z uwagi na niewielką liczbę w ten sposób zabudowywanych pojazdów, a w tym wypadku również z uwagi na naruszenie istotnych warunków technicznych najpewniej otrzymał by z ministerstwa decyzję zwalniającą z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, a nie homologację, która w praktyce jest wydawana dopiero na pojazdy (pojazd w rozumieniu pojazdu danego typu) produkowane/importowane w ilości co najmniej kilkuset egzemplarzy.

Tak czy inaczej, pojazdy, dla których decyzje takie są wydawane powinny w trakcie pierwszej rejestracji otrzymać stosowną informacje do DR, odnośnie tej decyzji (w praktyce program do rejestracji pojazdów dopiero od niedawna generuje taką adnotację automatycznie do adnotacji w DR - kiedyś była to kwestia pamiętania lub nie osoby wystawiającej dowód, żeby taka adnotacja się tam znalazła, a przepis sam w sobie obowiązuje bodajże od 2003 r.). W przypadku rejestracji pojazdu na podstawie homologacji - gdyby taki pojazd z kierownicą po prawe stronie jako pojazd kompletny uzyskał jednak homologację - żadnego wpisu informującego o tym stanie rzeczy do DR przepisy nie przewidują. W praktyce nie przypominam sobie jednak, abym spotkał się kiedyś z taką homologacją. Z powodów przedstawionych powyżej jak i z faktu, że pojazd odbiega konstrukcyjnie od warunków technicznych standardowych pojazdów raczej na pewno dostałby co najwyżej wspomnianą wyżej "decyzję zwalniającą".

Gdyby jednak była to zabudowa jednostkowa i rejestracja na podstawie badania technicznego z DIP, to kwestią diagnosty byłoby stwierdzenie, czy pojazd tak skompletowany odpowiada warunkom technicznym (niezależnie od homologacji udzielonej na pojazd podstawowy) - więc to diagnosta powinien zareagować dając N i kierując na indywidualne odstępstwo. Także w tym wariancie stosowny wpis informujący o odstępstwie i zakresie jego udzielenia powinien znaleźć się w DR - ten przepis obowiązuje od 2001 r. albo i wcześniej. Jeśli jednak diagnosta zwyczajnie dał P, to w WK na wyłapanie stanu faktycznego raczej nie ma szans - tam ogląda sie tylko dokumenty, a nie samochód - jest P to zarejestrowali i tyle.

Również N-ką i skierowaniem do ministra na odstępstwo powinno skończyć się pierwsze badanie techniczne takiego pojazdu sprowadzonego z zagranicy - to ostatni możliwy wariant, ale wielce prawdopodobny, gdyż w praktyce przeważająca większość tych pojazdów ma takie właśnie pochodzenie (nawet w dużych firmach typu REMONDIS trzon floty to jednak 2-3 letnie lub starsze auta, które skapną od "firmy matki" z Niemiec - taka nasza rzeczywistość, a w przypadku mniejszych firm prywatnych używany tabor z zagranicy to najczęściej jedyna możliwość działania).

Reasumując - jeśli diagnosta na pierwszym nie zareagował prawidłowo, to nie ma się co dziwić, że tak pojazd został zarejestrowany, choć nie można wykluczyć, że odpowiedniej adnotacji nie umieszczono tam w wyniku niedbalstwa WK, dlatego najodpowiedniejszym rozwiązaniem wydaje mi sie to zaproponowane przez bodena - czyli kontakt z WK w celu wyjaśnienia warunków na podstawie jakich został wydany DR a pojazd dopuszczony do ruchu. Może wcale niepotrzebne będzie N - może na początek wystarczyłby telefon ze zwykłym pytaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słowem nie bezmyślne P a wyjaśnienie ,sprawdzenie i dopiero N lub P.

 

Zgazdam sie i popieram a swoją drogą ciekawy temat.

Ja na swoim terenie mam jedną zamiatarke mercedesa z prawą kierownicą ale ona ma zapis o pędkości do 40km na h wykonany przez WK oraz rodzaj- specjalny.

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie jeżdżą 3

ostatnia na pierwszym była 2005 05 11 z wynikem N a poprawka (znowu całe pierwsze) 2005 09 21 i adnotacja : w pojeździe kierownica znajduje się z prawej strony-pozwolenie na odstepstwo Minister Infrastuktury TD-3t-5211-1500/2005 z dn 18/07/2005r.

Numer VIN : WDB6161052544xxxx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:

2. Kierownica w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.

3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.

 

(Dz. U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.)

 

5.1. Kolumna i koło kierownicy; 5.1.1. Stan techniczny i zamocowanie

Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i energicznie nacisnąć na koło kierownicy w kierunku poosiowym i promieniowym, jak również obracać koło w obie strony dookoła osi kolumny.

Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający: 1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h.

(...)

 

Jest jeszcze interpretacja twórcy przepisu czyli MI, że podczas badania diagnosta może zażądać homologacji potwierdzającej, iż pojazd był homologowany na prawą i lewą stronę. Co nie zmienia faktu, iż po czerwcu 2008 jak wejdzie nowa ustawa to auta sprowadzane z anglii będą miały większe koszty (zmianę kierownicy będzie mógł wykonać wyłącznie producent lub zgoda TDT - projekt tu na forum) o ile wogóle będzie możliwe przełożenie układu kierowniczego i reszty przyrządów. Interpretacje mam w pracy, a na forum gdzieś mi umkła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze interpretacja twórcy przepisu czyli MI, że podczas badania diagnosta może zażądać homologacji potwierdzającej, iż pojazd był homologowany na prawą i lewą stronę. Co nie zmienia faktu, iż po czerwcu 2008 jak wejdzie nowa ustawa to auta sprowadzane z anglii będą miały większe koszty (zmianę kierownicy będzie mógł wykonać wyłącznie producent lub zgoda TDT - projekt tu na forum) o ile wogóle będzie możliwe przełożenie układu kierowniczego i reszty przyrządów.

I to uważam za całkowicie słuszne.

Tak jak wypowiadałem się wcześniej w postach , zmiana kierownicy powinna być zabroniona , lub możliwość przeniesienia bardzo ograniczona .

Jest to duże światełko w tunelu , gąszczu , niejasnych przepisów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.