Skocz do zawartości

Wkrótce zmiana przepisów o rejestracji pojazdów


Darek :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Wobec wielu pytań dotyczących uznawania do rejestracji pojazdu w Polsce po dniu 25 grudnia 2007 r. samego dowodu rejestracyjnego tymczasowego (w szczególności chodzi o francuskie tymczasowe dowody rejestracyjne), opierając się na wymaganiach Dyrektywy 1999/37/WE wyjaśniamy; W procesie rejestracji pojazdu występują również dowody rejestracyjne tymczasowe wydawane w celu wywozu pojazdu za granicę. W ocenie MI, dowód rejestracyjny tymczasowy wydawany w celu wywozu pojazdu z danego państwa członkowskiego, może być uznany do celu przerejestrowania, jeżeli pojazd nie był wcześniej rejestrowany w danym państwie. Inną możliwą sytuacją jest, gdy dla pojazdu zarejestrowanego w danym państwie, dowód rejestracyjny pojazdu (stały) jest zatrzymywany przez administrację danego państwa, a w celu wywozu pojazdu właścicielowi wydawany jest dowód rejestracyjny tymczasowy. W każdym z tych przypadków dowód rejestracyjny tymczasowy, stosownie do wymagań Dyrektywy 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów powinien stanowić o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. Jeżeli natomiast państwo wydaje dowód rejestracyjny tymczasowy dla pojazdów, które nie są dopuszczone do ruchu (np. przekazane do kasacji, uszkodzone powypadkowe), w ocenie MI, narusza to zasady określone w Dyrektywie 1999/37/WE oraz w Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. W związku z tym, mając na uwadze napływające informacje do ministerstwa, w dniu 14 grudnia br. poinformowaliśmy administrację francuską, że tymczasowe dowody rejestracyjne dla takich pojazdów nie będą mogły być uznawane dla celu ich przerejestrowania w naszym kraju. Wyjaśniamy również, że w państwach członkowskich wydających dowód rejestracyjny składający się z części I i II, o których mowa w komunikacie ministerstwa z dnia 29 października br., nadal znajdują się w obiegu “stare” dowody rejestracyjne, które również stanowią podstawę do rejestracji pojazdu w innym państwie członkowskim.”

 

http://www.mt.gov.pl/article/aktualnosci/article.php/id_item_tree/fe065701f2be641281188b13b62c9cbe/id_art/21feefbdbd139985f32c2bb4e37d4a4f

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie nie tyle do autora tegoż tekstu, bo z tej strony nie spodziewam się logicznego wyjaśnienia co do ogólnego przemyślenia - dlaczego tekst ten w formie korespondencji elektronicznej rozesłanej intranetem do WK jest zredagowany w nieco innej formie? :) A jak wiadomo prawie tak samo, to nie tak samo - prawie robi dużą różnicę! :) Czy zatem WK mają jako wykładnię przyjąć wiadomości z internetu, czy też korespondencje przesyłaną bezpośrednio do WK? :) Wiele WK nie interesują komunikaty na stronie z Ministerstwa z prostego powodu - kiedyś ministerstwo zamieściło na swojej stronie mylący tekst dotyczący dok.pojazdów z Włoch, przez rejestracja tych pojazdów w Polsce została w praktyce prawie wstrzymana. Kiedy podniósł się szum ministerstwo w sposób nie zasługujący nawet na żadna krytykę wycofało się z owego komunikatu dając tym samym wskazówkę na przyszłość ile takie komunikaty znaczą...

Tylko z pewnej części dokumentów czasowych wynika jasno w jakim celu zostały wydane (wywóz, przejazd do naprawy, kasacja itd.) - niektóre po prostu są czasowe i już - bez podania przyczyny ich ograniczenia w czasie - kto ma w tym wypadku oceniać i na jakiej podstawie ich przydatność i faktyczna sytuacje pojazdu za granicą?

A w przypadku Francji możemy być pewni jednego - po prostu przestaną wpisywać na dokumentach informację jasno informujące o kasacji pojazdu - na pewno nie zrezygnują z pewnego sposobu pozbywania się uszkodzonych pojazdów (Francja jako jedno z nielicznych Państw wydaje pozwolenie czasowe na wywóz nawet pojazdu, o którym wiadomo, że poruszać się nie może z uwagi na orzeczoną kasację)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najczęściej w pozwoleniach z Francji piszą że poj. nie może poruszać się samodzielnie czyli może np. mieć zerwany pasek rozrządu a jakie wjeżdżają to wiadomo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak mówisz rurek (o ten wpis który przytoczyłeś w dużej mierze chodzi)- wpis taki może tez np. oznaczać, iż pojazd nie ma ważnych badań technicznych, a jest w pełni sprawny :)

 

[ Dodano: 03-01-2008, 00:27 ]

Podobnoż dziś na TVN Turbo była audycja z panem... no zapomniałem nazwiska ;) na powyższy temat - oglądał ktoś? Może link do nagrania? :)

 

[ Dodano: 03-01-2008, 15:14 ]

Jak mi dziś doniesiono jedno z większych miast w centralnej Polsce słynące z produkcji maszyn nie tylko do szycia, ale i innych automatów samopowtarzalnych ;) wstrzymało rejestracje pojazdów sprowadzonych z zagranicy praktycznie w ogóle. Powód - unieważniony dokument rejestracyjny pojazdu (czyli wyrejestrowanie z powodu wywozu pojazdu z kraju pochodzenia) sprawia, że taki dowód rejestracyjny nie jest już w ocenie organów dokumentem do rejestracji (rozumowanie na zasadzie - unieważniony dokument przestaje być dokumentem)... Takiej sytuacji minister w ogóle nie przewidział w swoich wytycznych... ;)

Zaczną się odwołania, interwencje itd. i pewnie wszystko w końcu jakoś ruszy, ale wytłumaczcie to ludziom, którzy wtopili siano w auto, które np. ma jeździć w firmie transportowej i zarabiać, a tymczasem sobie postoi do wyjaśnienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisij rozmawiałem z kerownikiem wk o godz 9 rano powiedział że to pozwolenie zfrancji jest nadal dowodem rej. a pierwsze badanie żeby stwierdzić czy poj. jest sprawny i rejestrują o godz 14 dzwonił do mnie znajomy któremu jedna z pań z tego samego wk. odmówiła rej. poj. z francji ciekawe co będzie jutro. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i zaczęło się. WK odmówił zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z Austrii. Padło stwierdzenie, że nie zarejestrują bo jest tylko jedna część dowodu rej. Nie chcą wydać decyzji na piśmie. Samochód kupiony był dwa lata temu i przez ten czas przebywał w garażu. Mieli rację czy nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zależy której części dowodu nie ma. Ale argument, że auto stało w garażu nikogo nie interesuje - tu akurat w WK mają rację. Decyduje data złożenia wniosku o rejestrację - ta akurat kwestia była szczegółowo wyjaśniana i nagłaśniana, a przepisy ogłoszone dostatecznie wcześnie, aby auto "sprzed dwóch lat" zarejestrować na starych zasadach (trzy miesięczne vacatio legis)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywście zgadzam się, że fakt iż samochód 2 lata stał w garażu nie wpłynie w żaden sposób na tok postępowania WK. Natomiast złożenie oświadczenia o zaginięciu drugiej części dowodu, co dopuszcza ustawa, po pozytywnej weryfikacji powinno umożliwić zarejestrowanie samochodu.

 

§ 3. 1. W przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy

jego właściciel dołącza do wniosku o rejestrację, z zastrzeżeniem ust. 2-5, następujące

dokumenty:

1) dowód własności pojazdu;

2) dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

3) dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego;

4) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli samochód

osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego;

5) zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające:

a) uiszczenie podatku od towarów i usług, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa

członkowskiego, lub

b) brak obowiązku, o którym mowa w lit. a;

6) zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.

2. W przypadku powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę prawną lub fizyczną podmiotowi

polskiemu, do wniosku o rejestracje, z zastrzeżeniem ust. 3, dołącza się:

1) dokument, na którego podstawie nastąpiło powierzenie pojazdu;

2) dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

3) dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa

trzeciego;

4) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli samochód

osobowy został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego;

5) zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające:

a) uiszczenie podatku od towarów i usług, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa

członkowskiego, lub

b) brak obowiązku, o którym mowa w lit. a;

6) zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.

2a. W przypadku gdy dowód rejestracyjny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2,

składa się z dwóch części: części I i części II, właściciel pojazdu powinien dołączyć do wniosku o

rejestracje obie części dowodu rejestracyjnego. Jeżeli wnioskujący o rejestracje pojazdu nie

dołączył części II dowodu rejestracyjnego, w szczególności w przypadku jej utraty, zgubienia lub

zniszczenia, organ rejestrujący uznaje część I dowodu rejestracyjnego za wystarczającą do

zarejestrowania pojazdu po otrzymaniu, na wniosek tego organu, pisemnego lub elektronicznego

potwierdzenia z organu rejestrującego państwa członkowskiego, że pojazd był zarejestrowany w

tym państwie i może być ponownie zarejestrowany w innym państwie członkowskim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego też napisałem w odpowiedzi "zależy której części nie ma" bo nie opisałeś tego w swoim poście :) (bo zauważ, że ten przepis przewiduje tylko jeden jedyny wariant - utracona może być wyłącznie część II) Dodam tylko, że austriackie przepisy dotyczące rejestracji i procesy wyrejestrowania pojazdu nie przewidują rozdzielania I i II części dowodu rejestracyjnego (z zasady), a poza tym dokument ten od strony technicznej jest w formie jednej kratki A4, który trzeba fizycznie rozciąć nożyczkami, aby mieć dwie faktycznie rozdzielone części, więc brak jednej z części przynajmniej w przypadku Austrii jest w zasadzie niespotykany i nieco zastanawiający - być może stąd taka, a nie inna reakcja WK. Ale jeśli rzeczywiście nie masz II części możesz naciskać na WK na zastosowanie procedury z zacytowanego przez Ciebie przepisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
a poza tym dokument ten od strony technicznej jest w formie jednej kratki A4, który trzeba fizycznie rozciąć nożyczkami, aby mieć dwie faktycznie rozdzielone części, więc brak jednej z części przynajmniej w przypadku Austrii jest w zasadzie niespotykany i nieco zastanawiający.

Nie wiem jak nowe dowody austriackie ale w przypadku starszych (2-3 i wiecej letnich) napewno się mylisz. Nie są one formatu a4 i nie są razem na jednej kartce.

 

Poza tym jak to jest, ze kupując auto z Austrii mogliśmy zarejestrować je spokojnie do 25.12.07 a teraz nie. Mało tego dlaczego mogę je zarejestrować w całej UE bez problemu a u nas nie. Bo jakos unia nie wymagała tego od PL do tej pory i nie wymaga. :D

To tylko takie moje pytanie retoryczne. Odpowiedź znam - to poprostu Polska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcą wydać decyzji na piśmie.

Tego nigdy nie zrozumiem. Albo ktoś jest pewien swoich racji albo nie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.