Bogusław Maćkowski Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Witam. W związku z pytaniami odnoście badań technicznych kolejki turystycznej w załączeniu zamieszczam dzisiejszy stan prawny. Nie można pozytywnie wykonać badania zespołu tzw. kolejki turystycznej do czasu ukazania się warunków technicznych przewidzianych dla tych zespołów pojazdów co wynika z Dz. nr 155. Minister ma 2 lata na stworzenie rozporządzenia tj. do 2011r. na dzisiaj jest opublikowany na stronach MI projekt warunków technicznych. Tak czy inaczej w dow. rej. będzie zapis rodzaju pojazdu ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny z przyczepą. Właściciel takiej kolejki turystycznej musi posiadać dokument potwierdzający, iż maksymalna prędkość to 25 km/h np. homologacja albo rzeczoznawca albo producent pojazdu (nie dealer), gdyż diagnosta nie jest od sprawdzania prędkości. Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość. Dz.U.05.108.908 j.t. USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym1) Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 49a) (4) kolejka turystyczna - zespół pojazdów składający się z ciągnika rolniczego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, albo pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy (przyczep) dostosowanej do przewozu osób, wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych; Art. 63. 1. Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe niepodlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu. 2. Dopuszcza się przewóz osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy, pod warunkiem że: 1) pojazd odpowiada wymaganym warunkom technicznym do przewozu osób; 2) osoby nie znajdują się między ładunkiem a kabiną kierowcy; 3) osoby przewożone są na miejscach siedzących; 4) pojazd nie przekracza prędkości 50 km/h. 3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz: 1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy; 2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że: a) liczba przewożonych osób nie przekracza 5, b) osoby stojące trzymają się uchwytów, c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy, d) prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h; 3) (29) osób w przyczepie (przyczepach) kolejki turystycznej pod warunkiem, że osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących. 4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do przewozu pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej. 5. Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to kierującego samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy, i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki. Art. 66. 5a. (37) Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów wchodzących w skład kolejki turystycznej oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. Dz.U.09.155.1232 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach ZAŁĄCZNIKI ZAŁĄCZNIK Nr 1 WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA OKRESOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU Dział I Tabela: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz kryteria uznania stanu technicznego pojazdu za niezgodny z warunkami technicznymi Przedmiot i zakres badania Wykaz czynności kontrolnych oraz metody oceny stanu technicznego pojazdu, przedmiotów jego wyposażenia i części Kryteria uznania stanu technicznego pojazdu, przedmiotów jego wyposażenia i części za niezgodny z warunkami technicznymi 1 2 3 11.5. Ciągnik, rolniczy wchodzący w skład kolejki turystycznej Oględziny. 1. Brak ograniczenia prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h. 2. Niespełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5a ustawy. (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów ZAŁĄCZNIK(1) TABELA OPŁAT ZA BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW Lp. Wyszczególnienie Opłata w zł (zawiera podatek od towarów i usług VAT) 1 2 3 1.23 pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej 62,00 DOPISANO 2010-05-18: Przepis przejściowy: (Dz. U. z 2009r. Nr 97, poz. 802) USTAWA z dnia 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw1) Art. 7. 1. Zespół pojazdów wykorzystywanych jako kolejka turystyczna w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, niespełniający wymagań przepisów wydanych na podstawie art. 66 ust. 5a ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, może być wykorzystywany jako kolejka turystyczna w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. 2. W zespole pojazdów, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się przewóz osób, pod warunkiem, że osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących. 3. Pojazd wykorzystywany do ciągnięcia przyczep wchodzący w skład zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1, może być dopuszczony do ruchu po ograniczeniu prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h i uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o ograniczeniu prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h. kolejka turystyczna_px_26_10_projekt_kolejki_wersja_o_zwolnienie_z_kp.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marbie Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Czy np. pytanie na egzaminie odnośnie przepisów, które są dopiero w projekcie opublikowanym może się pojawić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 14 Maj 2010 Autor Share Napisano 14 Maj 2010 Pytanie jest raczej do fachowców z TDT. Jednak aby wskazać czy odpowiedź jest prawidłowa egzaminator musi wskazać przepis. Projekt nie jest przepisem tak więc warunki techniczne nie powinny się tam pojawić dopóki są projektem. Nie zmienia to faktu, iż w opublikowanej powyżej ustawie i rozp. o opłatach i zakresie badań jest już opublikowane i wyłącznie w tym zakresie można go wykorzystać jako pytanie. Natomiast jak będzie wie tylko komisja pracująca nad pytaniami egzaminacyjnymi a ja w tym zakresie nie posiadam wiedzy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość. Poza tym mało który ciągnik posiada prędkościomierz. W większości jest tylko obrotomierz i licznik motogodzin... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość. Tak się zastanawiam czy prędkość ustalona w oparciu o wskazania nawigacji satelitarnej jest wystarczającym źródłem danych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 14 Maj 2010 Autor Share Napisano 14 Maj 2010 W sumie jest to tylko poglądowe dla diagnosty. I sugeruje mu rzeczywistą prędkość. Moja nawigacja z reguły wskazuje różnicę do 5 km w stosunku do prędkościomierza. Jednak jak przyjdzie co do czego to w zakresie badania technicznego nie ma badania prędkości pojazdu i nie ma do tego zalegalizowanych urządzeń pomiarowych. Nie wspominając o placu do prób drogowych bo takich warunków nie spełnia pole akustyczne które większość stacji ledwo ma. Problem gruntu po prostu hehe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Może hamownia dla traktora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 w zakresie badania technicznego nie ma badania prędkości pojazdu i nie ma do tego zalegalizowanych urządzeń pomiarowych. skoro zastrzeżeń TDT nie budzi "normalny" stoper elektroniczny, wymagany do pomiaru czasu napełnienia zbiorników powietrza; to zlecam na pracę dyplomową w szkole o profilu elektronicznym budowę stopera sterowanego bramkami optycznymi (np. w odległości 10 m) z wyświetlaniem wyniku " czas <=> prędkość przejazdu " i po problemie ps. luzy w układzie kierowniczym od zawsze oceniam przy użyciu urządzenia bez legalizacji jakim jest moje oko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Dobrze, jak nie nosisz okularów, bo wtedy nie wiadomo czy nie trzeba by badać binokli na przepuszczalność światła i paralaksę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Dobrze, jak nie nosisz okularów Odwal się od okularników Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blakop Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Tak czy inaczej w dow. rej. będzie zapis rodzaju pojazdu ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny z przyczepą. Nie - takiego zapisu nie będzie (mówię o pojeździe wolnobieżnym), bo nie przewiduje go klasyfikacja Nawet pojazd samochodowy inny nie podchodzi... Na dzień dzisiejszy rejestracja takiego pojazdu z przyczyn technicznych jest niemożliwa - tak jak i przeprowadzenie badania Moja nawigacja z reguły wskazuje różnicę do 5 km w stosunku do prędkościomierza. I na prostych, jednostajnych odcinkach jest to wynik wysoce miarodajny i na pewno bardziej precyzyjny od prędkościomierza auta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Dobrze, jak nie nosisz okularów Odwal się od okularników Uderz w stół, a nożyce same się odezwą Nie mam nic do ciebie okularniku Ale jak masz fotochromy to ..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Uderz w stół, a nożyce same się odezwą :-D No i o to mi chodziło Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Taaaaaaa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 14 Maj 2010 Share Napisano 14 Maj 2010 Mi to już jest wesoło Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 15 Maj 2010 Share Napisano 15 Maj 2010 I na prostych, jednostajnych odcinkach jest to wynik wysoce miarodajny i na pewno bardziej precyzyjny od prędkościomierza auta. Zastanawiam się nad wykorzystaniem nawigacji do pomiarów (porównania wskazań prędkościomierza) prędkości maksymalnej w opinij rzeczoznawczej np. motoroweru. Mam sporo wątpliwości szczególnie w świetle tego rozporządzenia: http://lex.pl/serwis/du/2004/0129.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 16 Maj 2010 Share Napisano 16 Maj 2010 może powinieneś pomyśleć o prędkościomierzu elektronicznym z czujnikiem kontaktronowym. Takie są wykorzystywane w jednośladach wszelkiej maści. Do urządzenia wprowadza się tylko obwód koła, magnes montuje się na kole a kontaktron tak, żeby się mijały w małej odległości. Jest on co prawda przystosowany do kół szprychowych, ale nie widzę problemu ze zrobieniem przystawki do koła samochodowego. Albo pogadaj z Norbim, opchnie ci fotoradar z rabatem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 16 Maj 2010 Share Napisano 16 Maj 2010 W przypadku określenia prędkości to nawigacja przekłamuje w granicach 5 km/h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacdiag Napisano 16 Maj 2010 Share Napisano 16 Maj 2010 opchnie ci fotoradar komplet kluczy w kieszeń i spacer po mieście w pochmurną noc tyle tego stoi przy drogach , że jeden mniej może być niezauważony Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 16 Maj 2010 Share Napisano 16 Maj 2010 W przypadku określenia prędkości to nawigacja przekłamuje w granicach 5 km/h Wszystkie urządzenia pomiarowe prędkości mają błąd w granicach 5 - 10 % Dlatego poza zabudowanym, nie dostaniesz mandatu za prędkość do 99 km/h, a przynajmniej łatwo się wybronisz w sądzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 17 Maj 2010 Share Napisano 17 Maj 2010 Poza tym mało który ciągnik posiada prędkościomierz. W większości jest tylko obrotomierz i licznik motogodzin... Dz. U 32§46 p 1c c) prędkościomierz lub inne urządzenia umoŜliwiające odczyt prędkości jazdy co najmniej na najwyŜszym biegu; przepis stosuje się do zarejestrowanego po dniu 30 września 1993 r. ciągnika rolniczego, którego konstrukcja umoŜliwia przekroczenie prędkości 25 km/h, Zatem kolejka turystyczna nie będzie musiała posiadać predkościomierza, bo jej prędkość nie będzie mogła przekroczyć 25 km/h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 17 Maj 2010 Share Napisano 17 Maj 2010 Zatem kolejka turystyczna nie będzie musiała posiadać predkościomierza, bo jej prędkość nie będzie mogła przekroczyć 25 km/h. Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 17 Maj 2010 Share Napisano 17 Maj 2010 Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ? Radar mocowany na magnes do podwozia ciągnika (chyba jak narazie wszystkie ciągniki są stalowe to powinien się trzymać, wktótce pewnie będą aluminiowe albo z kompozytów to bedzie problem z zamocowaniem) Zresztą niektóre duże ciągniki juz takie radary mają i służą one do wyznaczania rzeczywistej prędkości jazdy (z uwzględnieniem poślizgu kół). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jackow Napisano 17 Maj 2010 Share Napisano 17 Maj 2010 Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ? Najlepszy byłby radar na statywie. A z policją nie idzie się dogadać? W przypadku motorowerów na kołach szprychowych to niezłą metodę podał Psuj kilka postów wyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ijm Napisano 18 Maj 2010 Share Napisano 18 Maj 2010 Takie kolejki od kilku tygodni obsluguja poznanskie zoo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.