Skocz do zawartości

Rozp. ws zakresu i sposobu przeprow bad tech(DzU 2012p996)


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Do pobrania aktualna wersja ujednolicona rozporządzenia ROZPORZĄDZENIA MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach ze stanem prawnym na dzień 08.10.2012r.

(Dz. U. z 2012r., poz. 996)

 

[scroll]===================================================

NOWOŚĆ !!! - AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO - ZAKTUALIZOWANY DNIA 07.09.2012R.

===================================================[/scroll]

 

Całe szczęście działają SMSy i wieści szybko się rozchodzą.

 

 

Na pewno każdy znajdzie w tym przepisie coś ciekawego.

 

Ja chciałem tylko prosić byście zwrócili uwagę na zapis mówiący, że badanie techniczne kończy się najpóźniej z chwilą wyjazdu pojazdu ze stanowiska diagnostycznego i diagnosta NIEZWŁOCZNIE dokonuje wpisu do rejestru określając wynika badania.

 

Skończyliśmy w ten sposób z tzw. badaniami w toku albo szybkim przejazdem niby do bankomatu po pieniądze na badanie albo wmawianiem, że pojazd był godzinę temu na badaniu a teraz tylko przyjechał po pieczątkę.

 

Panowie jest to celowe działanie i czas zmienić sposób wykonywania badań. Najpierw daje diagnoście dowód rejestracyjny i płacę za badanie i wtedy mam pewność, że dokumenty wymagane podczas badania są i pieniądze są.

 

Myślę, że dla tych uczciwych było to jasne od początku tylko trzeba było to sprecyzować dosadniej dla niektórych.

 

Miłej lektury bo zmian będzie wiele.

 

Mam nadzieję, że czują to właściciele stacji i nie będą szczędzić na szkoleniach dla diagnostów bo diametralnie zmienia się sposób określania usterek.

 

Myślę, że na początku razem będziemy się uczyć nowych przepisów.

NORCOM_Dz.U.2012.996_zakres i sposób wyk btp_ujednolicony_2012_10_07.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 919
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • JANUSZ60

    66

  • Psuj

    47

  • mirek.g

    42

  • michal_k

    38

Top Posters In This Topic

Posted Images

że badanie techniczne kończy się najpóźniej z chwilą wyjazdu pojazdu ze stanowiska diagnostycznego

więc jak przeprowadzić pomiar hałasu / sygnału dźwiękowego :?::?: na stranowisku zewnętrznym

 

 

 

§ 10. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz. 1232 oraz z 2011 r. Nr 104, poz. 604).

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

 

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy:

1) usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;

2) usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;

3) usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

 

To już "po nowemu" :-D

w dziewięciu przypadkach (tak na szybko)diagnosta zatrzymuje DR nie "medytując " :-P

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1)

z dnia 26 czerwca 2012 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów

stosowanych przy tych badaniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów kij w mrowisku -jak zauważyliście jest już nowe rozporządzenie o wykonywaniu badań technicznych i zacznie obowiązywać od 7 października - i teraz będzie zagmatwanie -bo dla jednego jakaś usterka może byś drobna dla innego istotna -i znów mamy się zastanawiać co i jak interpretować

 

- DR powinien zatrzymać uprawniony diagnosta...... ::hey

 

zatrzymaj parę dowodów i masz jak w banku ,że klienci będą cię unikać -a wiesz co to znaczy :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest już nowe rozporządzenie o wykonywaniu badań technicznych i zacznie obowiązywać od 7 października

Coś przegapiłem , w którym dzienniku ?

 

Już wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłem przeglądać i pomału zapoznawać się z nim i znów widzę ,że chyba pisała to osoba zza biurka nie mająca pojęcia.

Proponuję wypisywać wszystkie nie zrozumiałe tematy i dziwności i wtedy zapytać co ustawodawca miał na myśli

 

Na początek

załącznik 1

7.8 Prędkościomierz

(metoda sprawdzenia) Kontrola organoleptyczna i sprawdzenie działania w czasie jazdy lub za pomocą przyrządów elektronicznych

 

Jest tu wiele takich kwiatków :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów kij w mrowisku -jak zauważyliście jest już nowe rozporządzenie o wykonywaniu badań technicznych i zacznie obowiązywać od 7 października - i teraz będzie zagmatwanie -bo dla jednego jakaś usterka może byś drobna dla innego istotna -i znów mamy się zastanawiać co i jak interpretować

 

- DR powinien zatrzymać uprawniony diagnosta...... ::hey

 

zatrzymaj parę dowodów i masz jak w banku ,że klienci będą cię unikać -a wiesz co to znaczy :evil:

 

Zamknij paru ludzi na dołek to zobaczysz jak to będzie, co powiedzą gdy ich będziesz mijał w drodze do domu.... Jak się ktoś boi wykonywać swoje obowiązki to niech zmieni pracę, albo właściciela SKP... :evil:

 

Powiedzcie mi na jakiej postawie zatrzymacie DR w tym przypadku:

§ 5.

(...)

6. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z danymi zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie uprawniony diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi na jakiej postawie zatrzymacie DR w tym przypadku:

 

Tak jak do tej pory, jeśli nr. identyfikacyjny nie pokrywa się z nr. w pojeździe należy zatrzymać DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzcie mi na jakiej postawie zatrzymacie DR w tym przypadku:

Cytat:

§ 5.

(...)

6. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z danymi zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie uprawniony diagnosta zatrzymuje dowód

 

 

A jak sie ma w tym przypadku ustawa do rozporzadzenia :shock:

a) Brak numeru (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) lub nie można go odszukać. X

b) Numer niekompletny lub nieczytelny. X

c) Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) oraz numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym. X

d) Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu. X

e) Brak tabliczki znamionowej albo jest nieczytelna lub dane na niej zawarte są niezgodne ze stanem faktycznym. X

f) Brak możliwości ustalenia co najmniej jednego parametru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. X

g) Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych lub z obowiązującymi ...." X"-tylko wynik negatywny we wszystkich przypadkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SKP.POZNAŃ, PENTAGRAM proszę tylko i wyłącznie o podanie podstawy prawnej zatrzymania DR przez diagnostę w przypadku stwierdzenia niezgodności numerów VIN. PODSTAWA PRAWNA dla DIAGNOSTY, a nie przepisy co i jak ma być, co i jak ma wyglądać, co i jak ma funkcjonować. O nic więcej nie proszę. Nie mydlić mi oczu i głowy dziesiątkami linijek, które nie są podstawą zatrzymania DR.

 

PROSZĘ zróbcie to. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dz. u 155

 

2. W przypadku gdy wynik badania technicznego jest negatywny, uprawniony diagnosta wystawia zaświadczenie o negatywnym wyniku badania technicznego i jeżeli:

 

1) stwierdzone usterki nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska, zamieszcza je w zaświadczeniu z badania technicznego i informuje właściciela pojazdu o konieczności wykonania badania technicznego pojazdu po usunięciu usterek;

 

2) stwierdzone usterki stwarzają bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska lub gdy cechy identyfikacyjne pojazdu są niezgodne z danymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie, zatrzymuje dowód rejestracyjny i w zaświadczeniu z badania technicznego dokonuje wpisu "zatrzymano dowód rejestracyjny nr ...", z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis § 5 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może nakieruję troszkę: gdzie znajdują się podstawy zatrzymania DR? Na pewno nie w rozporządzeniu...

 

 

====

 

Wpiszcie jako podstawę wskazany przepis z rozporządzenia, a gość odwoła się od waszej decyzji.... oj cieplutko będzie.

 

====

 

Nadal nie wskazaliście podstawy dla diagnosty. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś wspomniał, że diagnosta ma między innymi dokonywać pomiaru prędkości prędkościomierza za pomocą urządzenia elektronicznego.

Już kiedyś tak zrobili, do sprawdzania gazu i urządzenia po zakupie stały.

Tak sobie myślę, że nie ma co się buntować tylko natychmiast zacząć produkować coś ala fotoradar diagnostyczny do zamontowania na polu akustycznym lub inny radar diagnostyczny.

Obliczyć 4500 stacji kontroli pojazdów x zysk =zysk ze sprzedaży urządzeń, które będą znowu stały.

A do tego szybko pokupowałbym grunt wokół stacji, tak by później go dzierżawić na trasę do sprawdzenia urządzeniem elektronicznym co by diagnosta miał gdzie się rozpędzić i hamować.

 

Mam również wersję dla okręgówek - proponuję montaż hamowni :evil:

 

Normalnie się założę, że zaraz ktoś wymyśli urządzenie elektroniczne do sprawdzania prędkościomierza :x

I będzie stało w foli za szybką 8)

 

W sumie jeśli kolega Brodaty pyta dwa razy tzn jest kruczek w pytaniu.

Zawsze można podciągnąć pod art 132 Pord mówiący o naruszeniu przepisów porządkowych i powiedzieć, że zapis w rozporządzeniu jest zgodny z poz. 996, mówiącą wprost o zatrzymaniu dowodu za niezgodność cech identyfikacyjnych. Chyba, że nie to chodziło w pytaniu.

 

Art. 132. 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:

1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:

a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,

b) zagraża porządkowi ruchu,

c) narusza wymagania ochrony środowiska;

 

4. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

 

Dz. U z 2012r. poz. 996

 

par 5 ust. 6. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z danymi zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie uprawniony diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gość odwoła się od waszej decyzji.... oj cieplutko będzie.

 

A Ja mu na to:

 

4. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 3 i 4 dowód rejestracyjny (pozwolenie

czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań

technicznych. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

 

 

....4) uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego

(pozwolenia czasowego);

 

Miałem takowe .....nie zgadzało sie .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SKP.POZNAŃ nie mówimy o podrobieniu, przerobieniu dowodu tylko o niezgodności danych w nim zawartych ze stanem faktycznym.

 

Dobrze kombinujesz. Pozostały Ci dwa punkty do wyboru. No i gdzie ta podstawa?

 

A Ja mu na to:

- a on Ci na to:

 

Panie diagnosto, ależ to nie jest podstawa prawna dla diagnosty tylko dla policjanta. Pan może zatrzymać zgodnie z art. 132 ust 1. 3 i 4. Więc jaka jest podstawa? Może prokurator niech się tym zajmie...

:evil::evil::evil:

Miałem takowe .....nie zgadzało sie .....

- no i źle zrobiłeś jeśli nie miałeś podstaw do tego by przypuszczać, że DR jest podrobiony. Niezgodność danych to nie to samo co podrobione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Halo spokojnie.

 

Art. 132 ust. 1 Pord zawiera punkt 1

 

W punkcie 1 są litery a, b, c.

 

Diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny za usterki wymienione w punkcie 1 a więc także w literze "b" tj. naruszenie przepisów porządkowych - nie ma ich definicji a więc można podciągnąć nie tylko masy pojazdów, oznaczenie ale także niezgodność numeru VIN.

 

Poza tym diagnosta nie zatrzymuje dowodu bo ma takie widzimisie tylko dlatego, że jest to jego ******** obowiązek wynikający z rozporządzenia. Jeśli ktoś uważa, że jest to niezgodne z Ustawą, żaden problem niech sobie wynajmie adwokata i skieruje sprawę do Trybunału Konstytucyjnego. Jak on po kilku latach stwierdzi, że Minister wydał nakaz bez podstawy prawnej w ustawie dopiero wtedy będzie rok przejściowy na dokonanie zmiany w ustawie. Do tego czasu diagnosta ma postępować jak nakazuje rozporządzenie 996. Trybunał może także oddalić skargę stwierdzając, że jest to zgodne a co gość wyda na adwokata i kardiologa to Jego ekspresja celowości życia.

 

Zmieniając temat:

§ 6. 1. W przypadku gdy w pojeździe nie stwierdzono żadnych usterek lub stwierdzono usterki drobne, uprawniony diagnosta określa wynik badania technicznego pojazdu jako pozytywny i:

1) zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy zamieszcza odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu;

2) dla badania technicznego, o którym mowa w art. 74 ust. 2 pkt 2 lit. c i art. 81 ust. 3 ustawy, wystawia zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu oraz dokument identyfikacyjny pojazdu;

3) informuje posiadacza pojazdu o rodzaju stwierdzonych usterek drobnych i konieczności ich usunięcia.

 

Zauważyliście?

 

Dz. 227 wrzesień 2009r. i Dz. z 2012r. poz. 996 - od IX.2009. zniesiono obliczanie terminu następnego badania technicznego w oparciu o art. 57 KPA i diagnosty kompletnie nie interesuje czy za rok będzie sobota, niedziela czy święto.

 

Jednocześnie w 2009 zmieniono art, 81 Pord, że to właściciel pojazdu ma obowiązek przyjechać PRZED UPŁYWEM TERMINU. Zresztą diagnosta nie ma prawa dawać następnego terminu na rok i 2 dni tylko na rok.

Ciekawe czy z punktu administracyjnego słynną Uchwałę 7 sędziów wykorzysta ktoś do pensji 200% za pracę w sobotę znaczy święto?

 

Jeszcze jedna ciekawostka. W razie omyłki pisarskiej w dowodzie rejestracyjnym nowy wpis wstawia się dodatkowo z pieczęcią imienną diagnosty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny za usterki wymienione w punkcie 1 a więc także w literze "b" tj. naruszenie przepisów porządkowych - nie ma ich definicji a więc można podciągnąć nie tylko masy pojazdów, oznaczenie ale także niezgodność numeru VIN.

dlatego zadałem pytanie:

 

A jak sie ma w tym przypadku ustawa do nowego rozporzadzenia :shock:

 

a) Brak numeru (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) lub nie można go odszukać. X

b) Numer niekompletny lub nieczytelny. X

c) Brak zgodności zapisów numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) oraz numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym. X

d) Oczywiste omyłki w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu. X

e) Brak tabliczki znamionowej albo jest nieczytelna lub dane na niej zawarte są niezgodne ze stanem faktycznym. X

f) Brak możliwości ustalenia co najmniej jednego parametru zawartego w załączniku nr 4 do rozporządzenia. X

g) Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych lub z obowiązującymi ...." X"-tylko wynik negatywny we wszystkich przypadkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny za usterki wymienione w punkcie 1 a więc także w literze "b" tj. naruszenie przepisów porządkowych - nie ma ich definicji a więc można podciągnąć nie tylko masy pojazdów, oznaczenie ale także niezgodność numeru VIN.

 

 

Tia. . . nie ma definicji to podciągnijmy jak nam pasuje... W tej chwili to podciągacie pod coś tam, a do tej pory jaką podstawę wpisywaliście :twisted: Z treści postów widać, że po prostu improwizujecie Panowie.

Poza tym to że nie ma definicji to nie znaczy, że nie wiadomo co to jest, to nie znaczy, że można sobie dopasowywać jak mi się podoba. Jest jeszcze coś takiego jak wykładnia przepisów, wyroki sadów itd, itp. :

Art. 132.

1. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego ma na celu przede wszystkim ochronę bezpieczeństwa ruchu drogowego przez czasowe wycofanie z ruchu tych pojazdów, które ze względu na niesprawność techniczną mogą zagrażać innym uczestnikom ruchu, jak też zmierza do ochrony środowiska; bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być użytkowany w ruchu drogowym.

 

 

2. Dowód rejestracyjny jest dokumentem stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu, co świadczy, iż pojazd spełnia wymogi bezpieczeństwa określone w art. 66 (art. 71 ust. 1).

3. W ust. 1 jest mowa o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego oraz pozwolenia czasowego. Jakie są to dokumenty, określają przepisy dotyczące ich wydawania. Z art. 71 ust. 1 wynika, że chodzi o dokumenty dopuszczające do ruchu pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze, motorowery oraz przyczepy na czas nieograniczony (dowód rejestracyjny)

lub na określony czas (pozwolenie czasowe). Ustawa nie wspomina o pozwoleniu czasowym badawczym, które wydawane jest w celu umożliwienia przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy (art. 74 ust. 2 pkt 3 i § 6 ust. 4 rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów). Objęte jest ono terminem "pozwolenie czasowe"; jest rodzajem tego pozwolenia,

wydawanego dla pojazdu, który wymaga badania lub naprawy. Zatrzymaniu podlega też dokument stwierdzający dokonanie rejestracji za granicą w wypadku, gdy spełnia warunki określone w art. 71 ust. 5 i jest dopuszczony do ruchu w RP.

 

4. Przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego wymienione w ust. 1 pkt 1-7 stanowią katalog zamknięty; inne poza nimi nie uzasadniają zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

 

 

5. W razie ujawnienia którejkolwiek z okoliczności wymienionych w ust. 1 pkt 1-7, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego jest obowiązkowe, co ustawa stwierdza wprost. Taki tryb postępowania jest uzasadniony potrzebą, by z ruchu były niezwłocznie wycofane pojazdy, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że nie mogą być bezpiecznie używane lub z innych przyczyn nie powinny uczestniczyć w ruchu, np. z powodu

nieubezpieczenia pojazdu.

 

 

6. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego z powodu stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu, porządkowi ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska (ust. 1 pkt 1 lit. a)-c), może nastąpić wówczas, gdy nie ulega wątpliwości, że w pojeździe występuje niesprawność wywołująca chociażby jeden z wyżej wymienionych skutków. Nie wystarczą nasuwające się wątpliwości co do

stanu technicznego pojazdu, lecz musi istnieć pewność lub duże prawdopodobieństwo, że udział pojazdu w ruchu wywołuje jedno z tych zagrożeń; ustawa wymaga, by co najmniej zachodziło "uzasadnione przypuszczenie". Ocena, czy są zachowane wymagane parametry, może być dokonana słuchowo lub wzrokowo, a jedynie w razie wątpliwości

przeprowadza się badania za pomocą specjalnych urządzeń. Wydaje się, że jeżeli kierujący pojazdem zakwestionuje ocenę kontrolującego dokonaną słuchowo lub wzrokowo, nie można zatrzymać dowodu rejestracyjnego, ale jedynie można skierować pojazd na badanie techniczne, chyba że wada jest oczywista. chodzi o takie niedomogi techniczne, których wystąpienie stwarza realne niebezpieczeństwo doprowadzenia do wypadku drogowego. Ustawa wskazuje, że takie niebezpieczeństwo mogą powodować pojazdy po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy

nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Mogą być tez inne. Przykładowo można wymienić następujące wady:

 

a) w ogumieniu - zamontowanie na tej samej osi opon różnej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem), graniczne zużycie bieżnika opon, widoczne pęknięcia opon obnażające lub naruszające osnowę, niedostateczna nośność opon itp.;

 

b) w układzie hamulcowym - widoczne pęknięcia, znaczne odkształcenia lub silne skorodowanie elementów układu, wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych, pneumatycznych lub próżniowych przewodów rurowychlub zbiorników w układzie hamulcowym, zapowietrzenie układu hydraulicznego;

 

c) w układzie świateł - brak lub niedziałanie świateł drogowych, mijania, przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powodujące wyłączenia wszystkich świateł drogowych, przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie powodujące włączenia co najmniej jednej pary świateł drogowych;

 

d) w układzie kierowniczym - wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny kierownicy, pęknięcie koła kierownicy, ruch jałowy kierownicy przekraczający maksymalną wartość dopuszczalną dla danego typu pojazdu, mechanizm kierownicy obracający się ciężko lub z zacięciami albo zgrzytami, nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni, pęknięcia

obudowy przekładni, brak lub niedziałanie ograniczników skrętu;

 

e) w podwoziu - pęknięcia lub odkształcenia ramy, nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji, pęknięcia lub silne odkształcenia resorów, wahaczy i

drążków reakcyjnych;

 

f) w nadwoziu - uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi nadwozia - czyniące przewóz niebezpiecznym, niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego mocowania, nadmierna korozja w miejscach mocowania, samoczynne lub niezamierzone otwieranie się drzwi. Na tej podstawie może być zatrzymany dowód rejestracyjny także wówczas, gdy są

widoczne ślady przebijania numeru silnika, nadwozia lub podwozia, a także w przypadku braku czytelności tabliczki znamionowej. Okoliczności te nasuwają wątpliwości co do tego, czy części składowe, które mają przebite numery, były poddane badaniom technicznym, a w konsekwencji powstaje przypuszczenie, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu.

 

8. Pojazd zagraża porządkowi ruchu (ust. 1 pkt 1 lit. b), gdy ma takie wady techniczne, które nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu, ale mają istotny wpływ na jego sprawność. Za takie należy uznać np. brak oświetlenia tablicy rejestracyjnej lub jej nieczytelność, niedziałanie świateł awaryjnych, brak, obluzowanie lub uszkodzenia stopni, brak błotników

tylnych lub fartuchów, brak ocechowania szyb.

 

 

9. Ruch pojazdów jest niewątpliwie uciążliwy dla środowiska. Chodzi jednak o to, aby ta uciążliwość była jak najmniejsza. Dlatego w przepisach przewidziano wyposażenie pojazdów w specjalne urządzenia, które ograniczają zły wpływ ruchu pojazdu na środowisko. Brak tych urządzeń lub wadliwe ich funkcjonowanie stanowi podstawę niedopuszczenia pojazdu do ruchu (art. 71 ust. 2) albo zatrzymania dowodu

rejestracyjnego (ust. 1 pkt 1 lit. c). Podstawę zatrzymania dowodu rejestracyjnego stanowi nie każda usterka zwiększająca uciążliwość pojazdu dla środowiska, ale tylko taka, która sprawia, że uciążliwość ta jest nadmierna, czyli są znacznie przekraczane przewidziane normy. Dotyczy to następujących niesprawności pojazdu: braku zabezpieczenia przed zakłóceniami radioelektrycznymi, niesprawności spalania w silniku o zapłonie iskrowym, niekompletny lub nieszczelny układ wydechowy, poziom hałasu przekraczający wartość dopuszczalną dla danego pojazdu (P. Bojarski, Wymagania prawne ochrony środowiska w odniesieniu do ruchu drogowego , Wrocław 2002, s. 58-67).

 

 

10. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego ze względu na to, że pojazd:

 

a) nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie,

 

b) termin badania nie został wyznaczony prawidłowo (ust. 1 pkt 3), uzasadnione jest tym, że zachodzi podejrzenie niesprawności pojazdu. Badania techniczne mają przecież na celu sprawdzenie, czy pojazd odpowiada wymaganym warunkom technicznym. Brak takiego badania uniemożliwia stwierdzenie, że jego stan jest na tyle dobry, że może bezpiecznie uczestniczyć w ruchu, a nadto że nie narusza wymagań ochrony środowiska. To samo dotyczy sytuacji, gdy termin następnego badania został wyznaczony nieprawidłowo; chodzi o wyznaczenie późniejszego terminu badania, niż to wynika z przepisów. Nie ma potrzeby

czynienia tego w wypadku, gdy został on określony data wcześniejszą; taki błąd nie wywołuje ujemnych skutków w zakresie bezpieczeństwa ruchu, a to niewątpliwie miał na względzie ustawodawca, ustanawiając tę przyczynę zatrzymania dowodu rejestracyjnego. "Przeprowadzenie okresowego badania technicznego pojazdu przez uprawnionego diagnostę, o czym mowa w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o

ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.), jest obowiązkiem wynikającym z ustawy, którego niedopełnienie - jak słusznie podkreślił NSA - nie uzasadnia uchylenia decyzji o rejestracji pojazdu w trybie art. 162 § 2 k.p.a." (uch. składu siedmiu sędziów NSA z dnia 24 września 2001 r., OPS 6/01, ONSA 2002, nr 1, poz. 7).

 

 

11. Do zatrzymania dowodu rejestracyjnego z powodu stwierdzenia jego zniszczenia w stopniu powodującym jego nieczytelność (ust. 1 pkt 3) nie wystarcza stwierdzenie, że dokument ten jest zniszczony w jakimkolwiek stopniu. Musi to być takie zniszczenie, które powoduje nieczytelność istotnych zapisów (np. dotyczących numeru rejestracyjnego, numeru silnika, dopuszczalnej ładowności, liczby miejsc, terminu następnego badania). Trudność w odczytaniu musi wynikać ze zniszczenia dokumentu, a nie jego niestarannego sporządzenia. Właściciel pojazdu nie może ponosić ujemnych konsekwencji z tytułu nieprawidłowego wykonywania obowiązków przez pracowników organu administracyjnego. Czuwanie nad tym, aby dowód rejestracyjny był wystawiony czytelnie, należy do

obowiązków osób nadzorujących działalność pracownika wystawiającego ten dokument.

 

 

12. Uzasadnione podejrzenie podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego jako przyczyna jego zatrzymania (ust. 1 pkt 4) wiąże się z tym, że w takiej sytuacji nie wiadomo, czy pojazd został rzeczywiście dopuszczony do ruchu, skoro są zastrzeżenia co do autentyczności tego dokumentu. Podstawę do kwestionowania autentyczności dowodu

rejestracyjnego mogą stanowić: a) ślady mechanicznego usuwania tekstu pierwotnego (ścierania, skrobania, wymazywania, zmywania, zginania); w wyniku tych zabiegów na powierzchni papieru powstają niejednokrotnie ubytki, zabrudzenia, zmiany ubarwienia, zmatowienia, lekkie wybrzuszenia, pofałdowania itp., b) ślady chemicznego usuwania tekstu

(wytrawiania); w wyniku wytrawiania środkiem chemicznym linie pisma nie zawsze zostają całkowicie usunięte, odczynnik trawiący oddziałuje również na te zapisy, które według zamierzenia fałszerza nie powinny ulec wywabieniu, środek chemiczny może też zniszczyć lub uszkodzić papier, powoduje to zmianę jego barwy, zmatowienie, c) ślady umieszczenia

napisów wtórnych na miejscu zapisów pierwotnych lub umieszczenia dopisków (różnice w odcieniu barwy środków piszących, szerokości pisma, kształtu liter itp.). Ślady te mogą być zauważalne na dokumentach przerobionych, tj. dokumentach autentycznych, na których dokonano zmiany treści niektórych zapisów. Trudniejsza jest sprawa z dowodami

rejestracyjnymi podrobionymi, czyli takimi, które zostały sporządzone na wzór autentycznych. W tym przypadku wątpliwości co do ich autentyczności mogą nasuwać się na podstawie stwierdzenia braku któregokolwiek z zapisów, niestarannego wypełnienia poszczególnych rubryk itp. Podstawą do podejrzeń, że dowód rejestracyjny został

podrobiony lub przerobiony, może być stwierdzenie niezgodności numeru silnika lub podwozia z zapisem w dowodzie rejestracyjnym (R.A. Stefański, Zatrzymanie prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego, Warszawa 1990, s. 96).

 

 

13. Stwierdzenie, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę do tego nie upoważnioną (ust. 1 pkt 5), podważa wiarygodność potwierdzonej oceny co do sprawności technicznej pojazdu. Ustawodawca, by zagwarantować wysoki poziom badań i rzetelność ich przeprowadzenia,wskazał, iż mogą one być przeprowadzane w stacji kontroli pojazdów (art. 83 ust. 1) przez uprawnionego diagnostę (art. 84 ust. 1). Przeprowadzenie ich w innej jednostce nie daje pewności, iż zostały wykonane prawidłowo; z braku gwarancji, iż pojazd spełnia wymogi techniczne do bezpiecznego udziału w ruchu, musi być z niego wycofany.

 

 

14. Nieokazanie przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub nieokazanie dokumentu stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia (ust. 1 pkt 6) rodzi wątpliwość, czy pojazd jest ubezpieczony, a uczestnictwo takiego pojazdu w ruchu może doprowadzić do tego, że w razie spowodowania wypadku drogowego jego ofiary nie

uzyskają należnego im odszkodowania.

 

 

15. Uzasadnione przypuszczenie, że dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie odpowiadają stanowi faktycznemu (ust. 1 pkt 7), zachodzi wtedy, gdy nasunie się uzasadnione podejrzenie co doprawdziwości cech identyfikacyjnych pojazdu, np. ze względu na widoczne próby przerabiania numeru VIN.

 

 

16. Zatrzymany z tego powodu dowód rejestracyjny nie przestaje być dokumentem potwierdzającym istnienie decyzji o rejestracji pojazdu, a tylko nie może być używany w obrocie, co powoduje jedynie ten skutek, że pojazd nie może uczestniczyć w ruchu (uch. składu siedmiu sędziów NSA z dnia 24 września 2001 r., OPS 6/01, Jur. 2001, nr 12, s. 35).

 

Dalej pytam się jaka podstawa z PORD zatrzymania DR za niezgodność danych ze stanem faktycznym, którą może zastosować diagnosta. :?:

 

Widzicie, że robicie coś przez długi czas, a w chwili obecnej nie potraficie podać podstawy prawnej bez kombinacji. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.