grand Napisano 17 Październik 2005 Share Napisano 17 Październik 2005 Zużycie paliwa podawane przez producentów samochodów wylicza się na podstawie ilości spalin zbieranych do worka. Rzadko kiedy pokrywa się ono z rzeczywistością. Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe. Producenci samochodów podają w swoich materiałach reklamowych zużycie paliwa mierzone według obowiązującej metody pomiarowej. Potencjalni klienci oczekują, że po zakupie wybrane przez nich auto nie będzie spalało więcej paliwa. Z reguły są rozczarowani, gdyż z nieznanych powodów auto nagle staje się bardziej zachłanne na paliwo. Czy producent samochodu świadomie wprowadził kupującego w błąd? Oczywiście nie, ponieważ podawane w prospektach reklamowych wartości są zmierzone jak najbardziej prawidłowo. A więc jak?Fot. archiwum: Wartości zużycia paliwa mierzone w warunkach laboratoryjnych nie pokrywają się z rzeczywistością. Co gorsza, rzeczywiste zużycie paliwa jest wyższe. Pomiaru zużycia paliwa dokonuje się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40 proc. A więc samochód stoi, obracają mu się tylko koła. W specjalnym cyklu pomiarowym A pojazd „przejeżdża” 4,052 km, a podczas cyklu B – 6,955 km. Spaliny gromadzi się w specjalnych workach i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k = 0,1154, natomiast HC to ilość węglowodorów, CO – tlenek węgla, a CO2 - dwutlenek węgla. Pomiar rozpoczyna się, gdy silnik jest zimny, co ma zbliżyć uzyskane wyniki do rzeczywistości. Już samo oglądanie wzoru daje do zrozumienia, że teoria sobie, a życie sobie. Trudno oczekiwać, by użytkownik samochodu jeździł wyłącznie w temperaturze powietrza 20 stopni C, przyspieszał i hamował według zaleceń cyklu pomiarowego. Norma określa podawanie zużycia paliwa podczas cyklu miejskiego, pozamiejskiego i wartość średnią. Większość producentów podaje więc trzy wartości zużycia paliwa, a niektórzy tylko wartość średnią (np. Volvo). W przypadku pojazdów dużych ciężkich istnieje spora różnica między średnim zużyciem paliwa a miejskim. Np. Volvo S80 napędzane silnikiem 2,4 l/170 KM zużywa w cyklu miejskim 12,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim – 7,0 l/100 km, a średnio – 9,0 l/100 km. Lepiej jest więc podać, że pojazd zużywa 9 l paliwa niż 12 l. W przypadku aut małych te różnice nie są aż tak drastyczne. Np. Fiat Panda z silnikiem 1,1/54 KM w cyklu miejski zużywa 7,2 l benzyny na 100 km, w cyklu pozamiejskim – 4,8, a średnio – 5,7 l/100 km. Rzeczywiste zużycie paliwa w mieście jest z reguły wyższe od podawanego przez producentów, co wynika z wielu powodów. Powszechnie wiadomo, że dynamiczna jazda zwiększa zużycie paliwa, chociaż większość kierowców i tak się tym nie przejmuje. Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim jest zbliżone do rzeczywistego pod warunkiem jazdy po autostradzie i to z maksymalną, dozwoloną tam prędkością. Jazda po polskich drogach związana z wyprzedzaniem wolniejszych pojazdów zwiększa zużycie paliwa. Wartości zużycia paliwa podawane w prospektach reklamowych przydatne są wówczas, gdy porównujemy ze sobą różne pojazdy. Można wtedy określić, który samochód jest oszczędniejszy, ponieważ pomiaru dokonano tą samą metodą i w tych samych warunkach. Źródło: motofakty.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ijm Napisano 17 Październik 2005 Share Napisano 17 Październik 2005 Realne zuzycie paliwa w swoim samochodzie obliczymy w prosty, ogolnie znany sposob. Zatankowac "pod korek", wyzerowac licznik okresowy, jezdzic. Przed wyczerpaniem paliwa w zbiorniku ponownie tankujemy "pod korek", a nastepnie zatankowane litry dzielimy przez przejechane kilometry, mnozymy przez 100 i mamy srednie zuzycie drogiego paliwa z calego zbiornika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
berecik Napisano 17 Październik 2005 Share Napisano 17 Październik 2005 Krótko pracowałem kiedyś na stacji i paliw to szef mówił do pana od regulacji Adasta "na 10 ltrach ustaw mi litr do przodu"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kowal Napisano 26 Styczeń 2006 Share Napisano 26 Styczeń 2006 Zasady Oszczędnej Jazdy Autor: Rafał Żaglewski (rafal@samar.pl) Mając na uwadze duże znaczenie wydatków na paliwo dla stanu domowych budżetów, Shell opracował program edukacyjny dla kierowców o nazwie "Oszczędne tankowanie". Stosowanie się do porad w nim zawartych pozwoli w prosty sposób oszczędzić znaczne ilości benzyny lub oleju napędowego i - w konsekwencji - przejechać dalej na jednym baku. Akcji towarzyszą działania promocyjne, w tym rabaty na paliwo dostępne na stacjach Shell. Filarem programu "Oszczędne tankowanie" jest zestaw zasad ekonomicznej jazdy. Stosowanie ich na co dzień umożliwi zredukowanie spalania paliwa nawet o 30%. Wskazówki dotyczą czynników związanych zarówno ze stylem jazdy kierowcy, jak i z utrzymaniem samochodu. Oto 15 podstawowych rad: - Stosuj właściwy olej - Zawsze stosuj olej zalecany przez producenta pojazdu. Przestrzeganie tego zalecenia zmniejsza zużycie paliwa o 1-2%. Oleje silnikowe lepszej jakości mogą również zwiększyć sprawność silnika. - Prowadź płynnie - Agresywna jazda pochłania o jedną trzecią paliwa więcej niż bezpieczna jazda. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania i staraj się kierować pojazdem maksymalnie płynnie. - Zamykaj okna - Strumień powietrza wpadający przez otwarte okna działa jak hamulec. Żeby utrzymać prędkość, musisz mocniej docisnąć gaz, więc zużycie paliwa wzrośnie. - Wyreguluj i serwisuj silnik - Dobrze wyregulowany silnik może obniżyć zużycie paliwa nawet o 4%, dlatego zmieniaj olej i serwisuj swoje auto zgodnie z zaleceniami producenta. - Pamiętaj o prawidłowym ciśnieniu w oponach - Prawidłowe ciśnienie to bezpieczniejsza jazda i mniej zużyte opony. Ciśnienie mniejsze od zalecanego o 1psi to wzrost zużycia paliwa o 3%. Za małe lub za duże ciśnienie to także większe ryzyko uszkodzenia opon. - Starannie planuj podróże - Ograniczanie czasu spędzonego w samochodzie to najłatwiejszy sposób na oszczędzanie paliwa. Aby skrócić czas jazdy, łącz wszystkie krótkie trasy i sprawy do załatwienia w jedną marszrutę. - Nie woź niepotrzebnych ciężarów - Każde 45 kg ekstra oznacza wzrost zużycia paliwa o 1-2%. Nie trzymaj więc w bagażniku lub na tylnym siedzeniu niepotrzebnych rzeczy, które tylko zwiększą ciężar Twojego samochodu. - Zdejmij relingi dachowe - Jeśli nie są Ci potrzebne w tej chwili, zdejmij je. Obniżają one sprawność aerodynamiczną pojazdu i wytwarzają ciąg, który zwiększa zużycie paliwa nawet do 5%. - Oszczędnie korzystaj z klimatyzacji - Klimatyzacja to dodatkowe obciążenie dla silnika, a więc również większe zużycie paliwa, dlatego korzystaj z niej w bardzo ciepłe i chłodne dni. Przy umiarkowanej temperaturze korzystaj z nawiewów. - Korzystaj z tempomatu - Na głównych drogach tempomat pomaga utrzymać stałą prędkość oraz często umożliwia bardziej ekonomiczną jazdę. - Wrzuć wyższy bieg - Im wyższy bieg, tym niższe obroty, co może zmniejszyć zużycie paliwa. Zmieniaj bieg, gdy możesz to zrobić bez obciążania silnika. - Zachowaj odległość - Zawsze utrzymuj rozsądną odległość za poprzednim pojazdem, aby móc spokojnie wyhamować. - Przewiduj rozwój wypadków - Gdy prowadzisz pojazd, myśl, co się stanie za chwilę. Na przykład zwolnij odpowiednio wcześniej przed skrzyżowaniem, by światła zmieniły się, zanim zatrzymasz pojazd, albo przyspiesz nieco, zanim zaczniesz wjeżdżać pod górę. - Unikaj niepotrzebnej pracy silnika na biegu jałowym - Bieg jałowy donikąd Cię nie zawiezie, a silnik wciąż spala paliwo. Wyłącz silnik, gdy musisz dłużej postać lub na coś czekasz, do czasu aż znów będzie Ci potrzebny. - Unikaj dolewania małych ilości paliwa - Paliwo paruje za każdym razem, gdy otwierasz zbiornik. Aby tego uniknąć, nie dolewaj paliwa co chwilę. Sprawdź także, czy korek jest szczelny. Źródła: Więcej informacji: 1. http://www.shell.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slawo666 Napisano 21 Maj 2014 Share Napisano 21 Maj 2014 Sposobów na obliczenie spalania jest kilka, również takich które nie wymagają tankowania do pełna. Dla zainteresowanych link: http://eko-jazda.info/449/jak-obliczyc-spalanie-samochodu/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.