Gacek Napisano 22 Grudzień 2014 Share Napisano 22 Grudzień 2014 Kiedyś już pisałem o tym, że z powszechnie stosowanym wzorem na hak jest coś nie tak. A dziś miałem przykład. Przyjechał Renault Laguna II 1,8i. Klient zamontował nowy hak Bosal. Parametry na tabliczce haka to: R- 1500kg; D- 8,2kN; S- 75kg. Parametry na tabliczce samochodu to: 1865 2800 1-1070 2-1030 Jeślibyśmy nie mieli parametru "R" (często go brakuje na tabliczkach haków) to musielibyśmy go obliczyć wg wyżej wspomnianego wzoru. Jest nawet program, który wg tego wzoru oblicza parametr "R" (tu link http://www.piskp.pl/rozmaitosci/pozostae ). Wynik "R" po zastosowaniu wzoru wychodzi: - 935kg dla przyczepy z hamulcem; - 750kg dla przyczepy bez hamulca. Nie wiem co mam wpisać... nie znalazłem danych katalogowych z Laguny II 1,8i odnośnie DMC przyczepy z hamulcem... Proszę o objaśnienie tematu i ew. podanie danych do Laguny II... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 22 Grudzień 2014 Share Napisano 22 Grudzień 2014 podanie danych do Laguny II Numer homo będziesz miał ? Przynajmniej VIN podaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gacek Napisano 22 Grudzień 2014 Autor Share Napisano 22 Grudzień 2014 VF1BG0B0524319090 nie mam nr homologacji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARIO64 Napisano 22 Grudzień 2014 Share Napisano 22 Grudzień 2014 Parametry na tabliczce samochodu to W/g tego co podałeś to 1300 z hamulcem i 650 bez. [ Dodano: 22-12-2014, 15:33 ] nie mam nr homologacji Już nie ma potrzeby, w numerze jest wariant i wersja , dane takie jak podałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gacek Napisano 22 Grudzień 2014 Autor Share Napisano 22 Grudzień 2014 Dziękuje ślicznie kolego Dario64 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 22 Grudzień 2014 Share Napisano 22 Grudzień 2014 z powszechnie stosowanym wzorem na hak Z tego wzoru NIE DA SIĘ wyliczyć ani dmc ani mmc przyczepy z hamulcem dla przyczepy bez hamulca. bez hamulca tym bardziej... Wynik "R" po zastosowaniu wzoru wychodzi: - 935kg dla przyczepy z hamulcem; Coś skopałeś, bo mi wychodzi ze wzoru ok 1522 MAKSYMALNA WYTRZYMAŁOŚĆ HAKA a nie dmc/mmc przyczepy... I ta wyliczona wytrzymałość dopiero NIE MOŻE BYĆ mniejsza niż O.1 da danego auta. A samo O.1 i O.2 to znajdziesz w katalogach i homo, ale wyliczyć się tego na pewno w żaden sposób NIE DA !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Łódź Napisano 22 Grudzień 2014 Share Napisano 22 Grudzień 2014 A samo O.1 i O.2 to znajdziesz w katalogach i homo, ale wyliczyć się tego na pewno w żaden sposób NIE DA !!! Ale to już było............... I co z tego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 23 Grudzień 2014 Share Napisano 23 Grudzień 2014 I co z tego Psuj przecież mógłby pokazać taki napis; ZAMKNIĘTY Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gacek Napisano 23 Grudzień 2014 Autor Share Napisano 23 Grudzień 2014 Właśnie odnalazłem coś ciekawego. Myślę, że mogło to wprowadzić trochę zamieszania. Masa z przyczepą wyszła mi 935kg, bo chyba użyłem jakiejś wybrakowanej wersji programu do obliczania. Ten program po prostu odjął DMC zespołu pojazdu od DMC pojazdu i dlatego taki wynik- a ja nawet nie zwróciłem na to uwagi i ślepo wierzyłem. Teraz trochę poszperałem na forum i znalazłem lepszą wersję (chyba tego samego autora). Wydaje mi się, że nie tylko ja się na to naciąłem... W załączeniu screen porównujący dwie wersje programu. Dziękuję wszystkim, którzy zainteresowali się tematem i okazali pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JANUSZ60 Napisano 23 Grudzień 2014 Share Napisano 23 Grudzień 2014 W naszym ujednoliconym Dz U 951 jest wzór, nie wiem po co Ci jakiś nieudolny program,,, Przypis: Uwaga ! Każdy hak powinien posiadać tabliczkę znamionową na której powinien być wykazany przez producenta haka : - „D” - uciąg haka w kN, - „S” - największy statyczny nacisk pionowy na hak – w kg, - „R” – dopuszczalna masa ciągnionej przez pojazd przyczepy z hamulcem. Jeżeli na tabliczce znamionowej zaczepu kulowego pojazdu brakuje określenia dopuszczalnej masy całkowitej ciągnionej przyczepy jaką można podpiąć pod zaczep pojazdu to należy wyliczyć dla danego pojazdu dopuszczalną masę całkowitą z hamulcem wg. wykazanego wzoru: DMC przyczepy = DMC pojazdu x D x 1000 / (DMC pojazdu x 9,8[m/s2]) – (1000 x D [kN]) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 23 Grudzień 2014 Share Napisano 23 Grudzień 2014 Wzór jak wzór... - Trudny. Przypis jak przypis... - Jako przepisu nigdzie go ni ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pentagram Napisano 23 Grudzień 2014 Share Napisano 23 Grudzień 2014 W naszym ujednoliconym Dz U 951 jest wzór Tylko w tym "naszym", w oficjalnym niestety go nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gacek Napisano 24 Grudzień 2014 Autor Share Napisano 24 Grudzień 2014 A tak przy okazji- na stronie Westfalii przeczytałem, że montaż używanego haka jest nielegalny, (http://www.westfalia-automotive.com/pl/obsluga-i-wsparcie-klienta/przeczytaj-zanim-kupisz/), ale nie znalazłem tego w naszych przepisach, a znam tylko ten przepis: DZ U Nr 201 poz 1666 z 2005r . Coś się zmieniło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
michal_k Napisano 24 Grudzień 2014 Share Napisano 24 Grudzień 2014 montaż używanego haka jest nielegalny To tylko lobby producenta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gacek Napisano 24 Grudzień 2014 Autor Share Napisano 24 Grudzień 2014 To tylko lobby producenta Tak też podejrzewałem, ale wolałem się upewnić. Choć muszę przyznać, że uzasadnienie napisali logiczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jast Napisano 24 Grudzień 2014 Share Napisano 24 Grudzień 2014 Nawet po silnym uderzeniu z tyłu w hak, nie ma obowiązku wymiany na nowy. A często są prostowane i nadal ciągną przyczepy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 1 Styczeń 2015 Share Napisano 1 Styczeń 2015 Szkody całkowite też powyklepywane i jeżdżą. - I co? - Też szok? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BOGDANKAR Napisano 2 Styczeń 2015 Share Napisano 2 Styczeń 2015 Jakiś czas temu dostałem wzór na uciąg haka od producenta przyczepek WESTFALIA i zgadzało się DMC X D X 1000 _________________________ ( DMC X 9,81 )-(1000 X D ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 2 Styczeń 2015 Share Napisano 2 Styczeń 2015 Jakiś czas temu dostałem wzór na uciąg haka od producenta przyczepek WESTFALIA i zgadzało się DMC X D X 1000 _________________________ ( DMC X 9,81 )-(1000 X D ) A ja myślałem że to wzór na DMC p-py Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 2 Styczeń 2015 Share Napisano 2 Styczeń 2015 A ja myślałem że to wzór na DMC p-py To źle myślałeś. DMC nie da się wyliczyć a to jest właśnie wzór na uciąg haka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mecher Napisano 2 Styczeń 2015 Share Napisano 2 Styczeń 2015 Jak to może byc wzór na uciąg haka skoro do wzory trzeba wprowadzić dane "D" które jest właśnie uciagiem haka? Jak można szukać niewiadomej skoro owa niby niewiadoma jest znana ? Ja pozostaje przy swoim, iż jest to wzór na to, jaką maksymalną DMC p-py moze ciagnąć pojazd z danym DMC własnym i hakiem jaki ma założony. A wzór na uciąg haka to DMC poj x DMC p-py x 9.81 --------------------------------- (DMC poj +DMC p-py) x 1000 I wtedy wiesz jaki minimalny uciąg powinien mieć hak przy znanych dopuszczalnych masach pojazdu i przyczepy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielg539 Napisano 3 Styczeń 2015 Share Napisano 3 Styczeń 2015 jest to wzór na to, jaką maksymalną DMC p-py moze ciagnąć pojazd z danym DMC własnym i hakiem jaki ma założony. Masz racje, tylko jest to wartość teoretyczna a wartości rzeczywiste w postaci O1 i O2 podaje producent pojazdu. Dość często bywa tak, że z wyliczeń ze wspomnianego wzoru masy przyczep sa nieco wieksze niż okreslone przez producenta pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz70 Napisano 3 Styczeń 2015 Share Napisano 3 Styczeń 2015 Takie pytanie, jeżeli ktoś do np. seicento założy hak o D=10,14, to na badaniu jaką masę przyczepy miałbym wpisać w zaświadczeniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Paprock Napisano 3 Styczeń 2015 Share Napisano 3 Styczeń 2015 400kg/350kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 3 Styczeń 2015 Share Napisano 3 Styczeń 2015 skoro do wzory trzeba wprowadzić dane "D" które jest właśnie uciagiem haka? Czym jest ???????? No sorry kolego... Parametr D to jest maksymalna siła jaką można przyłożyć do haka w płaszczyźnie poziomej, a nie uciąg. A podstawowa fizyka mówi nam, że ta siła zależy od masy ciągnionej, ale i ciągnącej więc... Po raz mam nadzieję ostatni - z parametru D można wyliczyć uciąg haka, a MMC przyczepy podaje producent pojazdu i NIE DA SIĘ TEGO WYLICZYĆ !!! Natomiast DMC przyczepy, jeśli nie przekracza warunków podanych w Dz.U., jest równe MMC przyczepy. Jeśli przekracza dane z Dz.U to jest administracyjnie ograniczane do tych wartości, ale to juz problem klienta, bo w DR jest tylko MMC przyczepy z hamulcem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.