rzakol Napisano 29 Lipiec 2006 Share Napisano 29 Lipiec 2006 Artykuł z RZECZPOSPOLITEJ z dnia 27.07.2006roku http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060727/prawo/prawo_a_13.html UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE Remont i diagnostyka po wypadku PZU pokrywa koszty badań Firma ubezpieczeniowa jest zobowiązana zwrócić koszty dodatkowych technicznych badań powypadkowych pojazdu, na które składają się też badania okresowe auta oraz instalacji gazowej. W styczniu 2005 r. fiat siena kierowany przez Szymona P. uczestniczył w wypadku drogowym. PZU SA w postępowaniu likwidującym szkodę uznał, że auto nadaje się do kasacji, bo jego naprawa jest ekonomicznie nieuzasadniona. Wysokość odszkodowania (5 tys. zł) wyliczył na podstawie różnicy między wartością pojazdu przed i po wypadku. Ostatecznie, wraz z kosztami holowania, wypłacił Szymonowi P. łącznie 5524 zł. Mężczyzna zdecydował się jednak naprawić samochód. Koszt remontu w autoryzowanym warsztacie PZU w Hrubieszowie wyniósł 7048 zł. Kiedy PZU SA odmówił dopłacania 2048 zł do remontu, mężczyzna skierował sprawę do sądu. Biegły z zakresu ruchu drogowego i mechaniki drogowej stwierdził, że naprawa była zasadna i właściciel auta mógł jej dokonać wbrew stanowisku PZU. Zakwestionował jednak dwa wydatki: nowy model zderzaka (ponad trzykrotnie droższy) i cenę badań diagnostycznych (255 zł). Według biegłego nowy model zderzaka służył do podniesienia stanu technicznego auta w porównaniu ze stanem przed wyrządzeniem szkody. Badania techniczne miały zaś na celu przedłużyć ważność dowodu rejestracyjnego pojazdu. Właściciel samochodu winien wykonać je we własnym zakresie. Sąd Rejonowy w Hrubieszowie, podobnie jak biegły, zakwestionował wymianę zderzaka. Co do badań technicznych zaś uznał za zasadny jedynie koszt badania specjalistycznego pojazdu po wypadku drogowym w wysokości 94 zł. Zdaniem sądu tylko koszty tego badania pozostawały w bezpośrednim związku ze szkodą. W apelacji Szymon P. argumentował, że techniczne badania powypadkowe obejmują łącznie trzy ich rodzaje: badania okresowe, badania specjalistyczne instalacji gazowej i badania specjalistyczne pojazdów po wypadkach drogowych. Każde podlega ustawowej opłacie odpowiednio: 98 zł, 63 zł i 94 zł. Powołał się przy tym na przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 16 grudnia 2003 oraz z 29 września 2004 r., a także na stanowisko Instytutu Transportu Samochodowego, z którego wynika, że dodatkowe badania techniczne po wypadku samochodowym mają charakter kompleksowy i obejmują łącznie wszystkie trzy wspomniane typy badań. Sąd Okręgowy w Zamościu podzielił tę argumentację i podwyższył wartość odszkodowania z 1587 do 1748 zł (sygn. I Ca 209/06). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 29 Lipiec 2006 Share Napisano 29 Lipiec 2006 No proszę - coś drgnęło w dobrą stronę Tyle tylko, że w polskim sądownictwie nie ma instytucji precedensu i toto nie będzie wiążące dla nikogo - niestety ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 29 Lipiec 2006 Share Napisano 29 Lipiec 2006 Mnie cieszy w tym wyroku to że sąd podzielił stanowisko ITS co do wysokości pobierania opłat za bad. powypadkowe jest to kolejnu argument przeciw tym co zaniżają cenę badań twierdząc że interpretacjie ITS i PZM są złe a oni mają monopol na prawdę. W apelacji Szymon P. argumentował, że techniczne badania powypadkowe obejmują łącznie trzy ich rodzaje: badania okresowe, badania specjalistyczne instalacji gazowej i badania specjalistyczne pojazdów po wypadkach drogowych. Każde podlega ustawowej opłacie odpowiednio: 98 zł, 63 zł i 94 zł. Powołał się przy tym na przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 16 grudnia 2003 oraz z 29 września 2004 r., a także na stanowisko Instytutu Transportu Samochodowego, z którego wynika, że dodatkowe badania techniczne po wypadku samochodowym mają charakter kompleksowy i obejmują łącznie wszystkie trzy wspomniane typy badań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sebastian ZG Napisano 31 Lipiec 2006 Share Napisano 31 Lipiec 2006 Powołał się przy tym na przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 16 grudnia 2003 oraz z 29 września 2004 r., a także na stanowisko Instytutu Transportu Samochodowego, z którego wynika, że dodatkowe badania techniczne po wypadku samochodowym mają charakter kompleksowy i obejmują łącznie wszystkie trzy wspomniane typy badań. No w końcu któryś z klientów nie dał się oszukać i może ubezpieczyciele dokładniej zajmą się tematem kosztów badań powypadkowych (wojuje z tym od zawsze...ja jestem zły bo inna stacja robi za 94pln) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Napisano 2 Sierpień 2006 Share Napisano 2 Sierpień 2006 Ja swoim klientom tłumaczę. jak można robić badanie dodatkowe bez podstawowego??. czy w wypadku nie uszkadzają sie podstawowe podzespoły?? więc robię kompleks.nie wszyscy kręcą nosem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzycho Napisano 2 Sierpień 2006 Share Napisano 2 Sierpień 2006 Widać światełko w tunelu, wyrok brzmi obiecująco Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.