Skocz do zawartości

Zawód DIAGNOSTA - klasyfikacja zawodu


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Każdy przedsiębiorca wpisany do rejestru działalności regulowanej musi zatrudniać diagnostów. Oznacza to, że musi zatrudniać minimum dwóch diagnostów by spełniać wymagania do prowadzenia stacji kontroli pojazdów.

W angażu taki pracownik musi być zatrudniony jako DIAGNOSTA SAMOCHODOWY, gdyż taki zawód wykonuje.

 

Może być zatrudniony np. jako diagnosta samochodowy, kierowca. Nie może natomiast być zatrudnionym np. jako kierowca i pracować jako diagnosta samochodowy.

 

Powyższe zagadnienie regulują poniżej przytoczone przepisy prawa.

 

(Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.)

 

USTAWA

z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym1)

(tekst jednolity)

 

Art. 83. 3. Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:

 

6) zatrudnia uprawnionych diagnostów.

 

 

 

(Dz. U. z 2004r. Nr 265, poz. 2644)

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)

z dnia 8 grudnia 2004 r.

w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania

 

Decydującym czynnikiem dla określenia, jak dany zawód powinien być sklasyfikowany, są wymagane kwalifikacje niezbędne do wykonania zadań i obowiązków, a nie sposób, w jaki te kwalifikacje są osiągane. Jednak przyjęte definicje mają zastosowanie, gdy niezbędne kwalifikacje zawodowe są nabywane poprzez formalne wykształcenie lub szkolenie:

1) pierwszy poziom kwalifikacji (oznaczający kwalifikacje elementarne) - odniesiono do pierwszego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego w szkole podstawowej;

2) drugi poziom kwalifikacji - odniesiono do drugiego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego w gimnazjum, oraz do trzeciego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i zasadniczej szkole zawodowej;

3) trzeci poziom kwalifikacji - odniesiono do czwartego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego w szkole policealnej, oraz do trzeciego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego w technikum;

4) czwarty poziom kwalifikacji - odniesiono do piątego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego na studiach wyższych zawodowych, studiach magisterskich i studiach podyplomowych, oraz do szóstego poziomu wykształcenia ISCED, uzyskiwanego na studiach doktoranckich.

 

STRUKTURA KLASYFIKACJI ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI

 

 

3 TECHNICY I INNY ŚREDNI PERSONEL

 

3. Technicy i inny średni personel

Grupa ta obejmuje zawody wymagające wiedzy, umiejętności i doświadczenia niezbędnych do wykonywania głównie prac technicznych i podobnych, związanych z badaniem i stosowaniem naukowych oraz artystycznych koncepcji i metod działania.

 

3152 Inspektorzy bezpieczeństwa pracy, kontrolerzy jakości wyrobów i pokrewni

 

315201 Diagnosta samochodowy

 

Dodatek:

(Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz.94 z późn. zm.)

USTAWA

z dnia 26 czerwca 1974 r.

Kodeks pracy.

(tekst jednolity)

 

Art. 22. § 1. (11) Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

§ 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.

§ 12. (12) Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1.

§ 2. Pracownikiem może być osoba, która ukończyła 18 lat. Na warunkach określonych w dziale dziewiątym pracownikiem może być również osoba, która nie ukończyła 18 lat.

§ 3. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela ustawowego nawiązać stosunek pracy oraz dokonywać czynności prawnych, które dotyczą tego stosunku. Jednakże gdy stosunek pracy sprzeciwia się dobru tej osoby, przedstawiciel ustawowy za zezwoleniem sądu opiekuńczego może stosunek pracy rozwiązać.

 

Art. 29. (22) § 1. Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy,

2) miejsce wykonywania pracy,

3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,

4) wymiar czasu pracy,

5) termin rozpoczęcia pracy.

§ 2. Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić pracownikowi na piśmie ustalenia co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków.

§ 3. Pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,

a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

§ 31. Poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, o których mowa w § 3 pkt 1-4, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.

§ 32. Pracodawca informuje pracownika na piśmie o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa w § 3 pkt 1-4, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty, niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy.

§ 33. Poinformowanie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia, o których mowa w § 3 pkt 1-4, może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.

§ 4. Zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej.

§ 5. Przepisy § 1-4 stosuje się odpowiednio do stosunków pracy nawiązanych na innej podstawie niż umowa o pracę.

5ae1a2f94ef99_klasyfikacjazawodu.jpg.62eb1ab3d046e05bc0b839509d0485d2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby tak jeszcze wynagrodzenia zostały określone (np. w formie rozporządzenia) na przyzwoitem poziomie czyli może być to co mamy, ale w euro.

 

Marzenia młodego diagnosty.

SKP 750 EUR (oczywiście netto za 40 h tygodniowo)

OSKP 1000 EUR (również netto)

 

Na szczęście za marzenia nie karają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odrazu bym kupił mercedesa w koloże majonezu :P

 

Polecam szcególnie tym co sprzedali AX :roll: i teraz nie wiedzą co z taką kupą kasy zrobić :mrgreen: . A tak serio serio to jedna z nielicznych osobówek które dojeżdżają do 1`000`000 km (słownie [dla tych co nie wierzą] milion km) polecam gorąco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie wśród osobówek tylko "mietki dożywają dużej bańki kilosów", 6 lat temu będąc w Berlinie jechałem beżowym "okularem" z przebiegiem 993 000 km, byłem w totalnym szoku, że tak "piknie" jedzie.

Ciekawi mnie fakt jak ten taksówkarz przejechał te kilometry w 6 lat po mieście!!!!??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego byłem w naprawdę dużym szoku, jestem sceptycznie nastawiony do "okularów" i gdybym nie widział to bym nie uwierzył.

Cenię sobie 124 szczególnie na E klasie, do tamtej pory myślałem, że "okular" to cienias wśród "mechowników".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odrazu bym kupił mercedesa w koloże majonezu

 

 

Odradzam, mi takiego sprinterka podprowadzili swego czasu. Niemiecki, taksówkowy kolor jak widać wydaje się trendy ;)

 

Co do tekstu B.Maćkowskiego to doskonale wpisuje się on w szereg innych, wcześniejszych napisanych przez niego w stylu "All in one" ułatwiających nam pracę i, jak widać, określenie jaj zakresu u przyszłych/obecnych pracodawców. świetna sprawa.

Jeśli sami nie będziemy się szanować i nie zawrzemy odpowiedniej umowy, w ten sposób skonstruowanej,że de facto nie będziemy od wszystkiego,a przy okazji tylko do badań to i postronni szanować nas nie będą.

Czy to pean? Niekoniecznie. Po prostu lubię treściwe opracowania bez pseudo-rzeczowego bełkotu w stylu ..... o Szopenie. :) A ,że od pewnego czasu szukałem konkretnych wiadomości na w/w temat by przy rozmowie o warunkach pracy mieć coś więcej do powiedzenia niż "yyyyeee,no,ten tego,to ile płacicie?".Hmm Cóż :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki kolego Maćkowski Ty zawsze coś ciekawego wynajdziesz. Bo "nieraz" jesteśmy zatrudnieni w firmie jako niestety np. mechanicy, a na stanowisku diagnosty samochodowego :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol: Dzięki, zawsze do usług. Mało tego rozpocząłem egzekwowanie formy zatrudnienia jako DIAGNOSTA SAMOCHODOWY. Muszę przyznać jak na razie, iż na moich stacjach okazywane są umowy o pracę na stanowisku diagnosty. Jednak dopiero zacząłem tę tematykę sprawdzać i jak na razie nie mam uwag na stacjach co do tego zagadnienia. Czas pokaże, czy wszyscy znają te przepisy. :mrgreen:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Diagnosta samochodowy" to nie tylko pracownik SKP .W naszej firmie na stanowisku "diagnosty samochodowego" zatrudniony jest pracownik ,który po przebyciu wielu kursów u producenta otrzymuje "tytuł" TED- techniczny ekspert dealera.Zajmuje się wykrywaniem usterek praktycznie tylko za pomocą "urządzeń" komputerowych,i przy odpowiednim oprogramowaniu.

Zadania diagnosty samochodowego:

http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow&klasyfikacja_zawodow_id=846

i tak jako ciekawostka -urząd pracy poszukuje diagnosty samochodowego :shock:

http://www.up.tarnow.pl/index.html?grp=85&info=884

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

związanych z badaniem i stosowaniem naukowych oraz artystycznych koncepcji i metod działania.
...... podoba mi się to sformułowanie, bezbłędne :D:D:D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Właśnie wśród osobówek tylko "mietki dożywają dużej bańki kilosów", 6 lat temu będąc w Berlinie jechałem beżowym "okularem" z przebiegiem 993 000 km, byłem w totalnym szoku, że tak "piknie" jedzie.

Ciekawi mnie fakt jak ten taksówkarz przejechał te kilometry w 6 lat po mieście!!!!??

i ja mam mojego poczciwego 124 200 d 93 rok juz 6,5 roku i ma grubo ponad 500km tyś i jak zmienie to tylko na gwaiazde :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takim wypadku "chcę być szkolony na wszystkie pojazdy" to moje zdanie, ale powiedzmy to szefom firm.Ja niestety na szkolenia nie mam.Mam rodzine do utrzymania, zarabiam 1200zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedługo wejdzie obowiązek szkoleń dla diagnostów niestety w planach jest co 5 lat a przepisy zmieniają się .... sami wiecie jak często.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Czy właściciel SKP, który jest diagnostą, musi oprócz tego zatrudniać jeszcze dwóch diagnostów. Myślę, że nie. Po pierwsze za przegląd techniczny odpowiada tylko jeden diagnosta a nie dwóch, po drugie po co potrzebny jest drugi diagnosta. To od przedsiębiorcy zależy kiedy SKP jest czynna. Jeżeli jeden diagnosta jest na urlopie czy na zwolnieniu to nigdzie nie jest napisane, że SKP musi być czynna. W tym kraju istnieje jeszcze coś takiego jak swoboda działalności gospodarczej pod którą to podlegają także SKP. Zapis, że przedsiębiorca prowadzący SKP zatrudnia diagnostów jest zapisem uniwersalnym nie ograniczającym liczbę diagnostów na SKP może ich być i pięciu. Jeżeli na SKP ma być zatrudnionych co najmniej 2 diagnostów to zapis w ustawie powinien mówić, że przedsiębiorca prowadzący SKP zatrudnia co najmniej dwóch diagnostów - taki zapis niepodważalnie określałby , że nie może być SKP bez dwóch diagnostów. Ustawa mówi, że przedsiębiorca zatrudnia diagnostów dlatego bo inaczej nie może mówić. Nie może mówić , że zatrudnia diagnostę bo by graniczało to liczbę do jednego . Ustawa napisana w szerokim tego słowa znaczeniu - diagnostów jako mających uprawnienia na wykonywanie tego zawódu. Pozdrawiam :piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Bardzo ładnie p.Moderator to napisał:

"W angażu taki pracownik muśi być zatrudniony jako DIAGNOSTA SAM.,gdyż taki zawód wykonuje".

Proszę o odpowiedź kto to sprawdza lub wymaga angażu jako diag., bo nawet idąc do WK to przedstawia się "papiery" z kursów a nie sądzę że oni proszą o wgląd do angażu, nawet jak diagnosta dostanie swoje uprawnienia to chyba nik nie sprawdza czy mocodawca zatrudnił kogoś jako diag. Ja jestem zatrudniony jako mechanik ale pracuję jako diag. pozostałych moich trzech kolegów też są diag. ale zebyśmy mieli angaże diagnostów to nic mi o tym nie wiadomo.Gdzie szukać "poparcia" żeby mocodawca zmienił np. mi zatrudnienie, czy to jest w gestii mocodawcy. Bo to że pisze w p.6 zatrudnia uprawnionych diagnostów ( chciałbym żeby tak było ) to różnie jest to inerpretowane, sądzę że wielu jest zatrudnionych jako ktoś ale wykonują zawód diag.

Zpoważaniem PSKP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Diagnosta samochodowy" to nie tylko pracownik SKP .W naszej firmie na stanowisku "diagnosty samochodowego" zatrudniony jest pracownik ,który po przebyciu wielu kursów u producenta otrzymuje "tytuł" TED- techniczny ekspert dealera.Zajmuje się wykrywaniem usterek praktycznie tylko za pomocą "urządzeń" komputerowych,i przy odpowiednim oprogramowaniu.

Zadania diagnosty samochodowego:

http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow&klasyfikacja_zawodow_id=846

i tak jako ciekawostka -urząd pracy poszukuje diagnosty samochodowego :shock:

http://www.up.tarnow.pl/index.html?grp=85&info=884

 

To chyba ASO FIATa, pracowałem na takiej stacji i my nazywaliśmy TED DEATH ::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Lekko odświeżę temat z względu na pytanie, które mnie nurtuje.

 

Otóż będąc dziś na kontroli naczelnik WK i przedstawiciel TDT stwierdzili, iż nie wymaga się już by na stacji zatrudnionych było dwóch diagnostów. Przyklepują pozytywnie odbiór jeśli zatrudniony jest tylko jeden.

 

Stąd moje pytanie:

Zmieniło się coś w ostatnim czasie w tej materii? Czy też prawo czytane jest w każdym mieście inaczej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

iż nie wymaga się już by na stacji zatrudnionych było dwóch diagnostów

A była zmiana prawa? Może coś nie zauważyłem :P

Jeden zatrudniony diagnosta i co dalej:

1.urlop-zamykamy SKP nz czas urlopu :shock:

2.choroba- zamykamy na czas choroby :shock: .......właściciel SKP "chyba "myśli ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.urlop-zamykamy SKP nz czas urlopu

2.choroba- zamykamy na czas choroby .......właściciel SKP "chyba "myśli

_________________

3.Przerwa obiadowa :razz:

4.WC :keep:

:piwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.