Skocz do zawartości

Ciągnik rolniczy SAM - jakie terminy badań?


bohdang

Rekomendowane odpowiedzi

Temat terminów badań technicznych pojazdów marki SAM powrócił do mnie jak bumerang. Już wszystko było jasne, a tu naraz znowu problem. Chodzi o określenie następnego terminu badania technicznego ciągnika rolniczego "SAM". Uważałem, że należy tu zastosować się do art.81, ust.4a ustawy PORD gdyż, podobnie jak autobus pow.15-tu miejsc (ust.6) , przyczepa lekka, zabytek i motorower (ust.7), są to jakby odrębne zapisy wyłączające te pojazdy z ogólnych zasad ustalania tnbt zawartych w ust.4 art.81 ustawy. Chciałbym poprosić szanownych kolegów o wypowiedzi na ten temat, a także o jakieś analizy prawne, jeśli ktoś takie posiada. Pozdrawiam i przepraszam za kolejne "odgrzanie" tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 81. ust. 4a jest odrębny i dotyczy tylko ciągników rolniczych bez wyjątków na markę, a więc co 2 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 81. ust. 4a jest odrębny i dotyczy tylko ciągników rolniczych bez wyjątków na markę, a więc co 2 lata.

podobnie przyczepy lekkie - nie spotkałem jeszcze na okresowym żadnej marki SAM - wszystkie mają bezterminowo - nawet brak pozycji w cenniku.

Czyli c. rolniczy 2 lata - i firmowy, i SAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jest to, że PISKP stoi na stanowisku - co rok. W Vademecum Diagnosty również na pytanie o tenże termin, właściwą odpowiedzią jest - 1 rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kontroler2 napisał/a:

Art. 81. ust. 4a jest odrębny i dotyczy tylko ciągników rolniczych bez wyjątków na markę, a więc co 2 lata.

 

podobnie przyczepy lekkie - nie spotkałem jeszcze na okresowym żadnej marki SAM - wszystkie mają bezterminowo - nawet brak pozycji w cenniku.

Czyli c. rolniczy 2 lata - i firmowy, i SAM

Skoro ust. 4a ;5 ;6 ;7 ,są po ust 4 , to świadczy o tym , że są one wyodrębnione z terminów podstawowych.

Przyłączam się do zdania , że ciągnik rolniczy, bez względu na firmowy czy sam , zgodnie z ust 4a

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś dysponuje jakąś interpretacją "czynników wyższych" w tym temacie? Jeśli tak, to może mógłby zamieścić to na forum?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z wątpliwościami , zadam pytanie dość przewrotnie.

 

Skonstruowano autobus o 18 miejscach jako sam ,

czy powinien on dostać przegląd na rok ,czy 6 miesięcy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak - swego czasu Wrocław wysyłał wszystkie przyczepki lekkie samoróbki na coroczne badania okresowe - można? Można :) Art. 81.3. - 7. przy odpowiedniej interpretacji pozwala na wszystko. Albo traktujesz taki pojazd jako określony rodzaj, nie bacząc na markę, albo ściśle przestrzegasz zapisu art. 81.4. i decydująca jest marka "SAM". Jedno i drugie prowadzi do paradoksu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam ze szkoleń takie info:

"Ponieważ Art 81 pkt.4 mówi ogólnie o pojazdach SAM a pozostałe uszczegóławiają jak postępować z przyczepami lekkimi i ciągnikami stosujemy przepis szczegółowy. Czyli ciągniki rolnicze SAM na 2 lata a przyczepy lekkie SAM bezterminowo."

Opinia p. Bogdanowicza przekazana w formie ustnej na jakimś że szkoleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę - w sumie to poważne forum, ludzie trochę znają sie tutaj na rzeczy - inni chcą taka rzetelną wiedzę zdobyć - czy w tym układzie cytowanie wypowiedzi tego... pana :-? nie powinno być dopuszczalne tylko w dziale humor? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc, to w całym tym szambie, zwanym szumnie - przepisami, wolałbym, ażeby tę jedyną, niepodważalną, fachową, miarodajną interpretację mógł dawać nawet błazen, niż nikt albo wszyscy. Oczywiście - błazen, znający choć trochę temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wolałbym, ażeby tę jedyną, niepodważalną, fachową, miarodajną interpretację mógł dawać nawet błazen, niż nikt albo wszyscy. Oczywiście - błazen, znający choć trochę temat.

Wolałbym przeczytać wykładnie w DZ.U.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, jasne interpretacje czy wykładnie opublikowane w Dz.U. były by dla nas najlepsze. Ale w sytuacji kiedy ich nie ma, może należałoby jednak uznać czyjeś wyjaśnienia za prawomocne i przyjąć do stosowania przez wszystkich. Bo w sytuacji, jaka ma miejsce teraz, to naprawdę można zawsze "podpaść pod paragrafy", mimo iż zrobi się coś według najlepszej własnej wiedzy i intencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie myślę - w sumie to poważne forum, ludzie trochę znają sie tutaj na rzeczy - inni chcą taka rzetelną wiedzę zdobyć - czy w tym układzie cytowanie wypowiedzi tego... pana :-? nie powinno być dopuszczalne tylko w dziale humor? :)

Myślę, że troszkę przeginasz kolego. Byłem na wielu spotkaniach z tym Panem i nie podzielam twojej opinii. Nikt nie wie wszystkiego a odrobina skromności i dystansu do swojej wiedzy nigdy nia zaszkodzi. Pozdro ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Myślę, że troszkę przeginasz kolego. Byłem na wielu spotkaniach z tym Panem i nie podzielam twojej opinii."

 

Wystarczy, żebyś poczytał to forum dokładniej - może zmienisz zdanie. Jasne, ze można się pomylić. Warto jednak wtedy z jednego stanowiska oficjalnie sie wycofać, wyjaśnić i postawić inne. Ten człowiek nigdy tego nie zrobił. Do dziś po stacjach i urzędach funkcjonuje wiele pism tego pana - często w 100% sprzecznych ze sobą - i co? (przykład angliki)

A już próba wybrnięcia z niektórych pism w stylu "to w sumie ja nie pisałem tylko moje biuro..." to już żenada na tym poziomie (przykład auta z Włoch)

Jedna z aktualnych spraw - dowody rejestracyjne z państw UE - mylne informacje dla obywateli. Inna treść przesyłana do WK, inna do ludzi poprzez internet. Wyciąganie własnych, niczym nie popartych wniosków z aktów prawnych bez podawania podstaw. Dopuszczanie na podstawie dyrektywy unijnej dokumentów czasowych do rejestracji z jednoczesnym narzuceniem im warunków stosowanych tylko dla DR - mimo, iż dyrektywa wyraźnie tego zabrania (rejestracja aut z Francji)

Brak odwagi dla przedstawienia wielu stanowisk w formie pisemnej - np. status pojazdów operacyjnych straży pożarnej.

Wymieniać można by naprawdę dużo. Przecież to tylko ostatnie sprawy. Nie wiem czym ujął Cie AB - zdolnościami krasomówczymi? Jasne, że każdy popełnia błędy i nikt nie jest doskonały. Sztuką jest nie brnięcie w nich i wyciągniecie z nich wniosków. AB konsekwentnie tego nie robi. Za to go lubić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej, problemu nie da się jednoznacznie wyjaśnić? Czyli, w razie splotu pewnych okoliczności (a najczęściej bywa on bardzo "złośliwy"), zainteresowany organ ścigania czy nadzoru będzie mógł zarzucić diagnoście nieprawidłowe wyznaczenie terminu badania technicznego i w konsekwencji doprowadzić do pozbawienia go uprawnień do wykonywania zawodu, a czasem także do bankructwa? Brrrrrr...... chyba jednak zrezygnuję z tej pracy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Blakop przeczytałem zarzuty wobec pana AB i z wieloma się zgadzam (sam pisałem o nich na forum) jednak umieszczanie wszystkich wypowiedzi tego pana w dziale "humor" to chyba nie do końca uczciwe. Pracujemy na bardzo "zachwaszczonym polu" i na razie nikt nie wymyślił prawa jednoznacznego i określającego wszystkie sytuacje z jakimi przychodzi nam (diagnostom)się mierzyć. Miejmy więc wyrozumiałość dla kogoś kto na pewno nie jest winien za całą obecną sytuację prawną SKP. Jeśli uraziłem Cię stwierdzeniem "troszkę przeginasz" to przepraszam. Pozdro ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

W takim razie po co PoRD wspomina o pojazdach marki SAM jeżeli terminy

OBT mamy określać jak w pojazdach seryjnych.

Terminy OBT pojazdów marki sam są opisane art.81 pkt.4 PoRD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki osobowej, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki "SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

 

Jasno (a może ciemno :) ) i wyraźnie pisze, że SAMy, nie ważne jakie, badanie co rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc przyczepa lekka "SAM" także badania coroczne, kolego "Jackow"?

Ja uważam że powinna być co roku, ale MI że jako przyczepa lekka bezterminowo jak

seryjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.