Skocz do zawartości

zmiana z ciężarowego na osobowy


koko

Rekomendowane odpowiedzi

Samochód Ford Mondeo zarejestrowany jako ciężarowy został poddany badaniu i stał się samochodem osobowym kombi /nowy dowód rejestracyjny/. Teraz właściciel ponownie chce aby pojazd był samochodem ciężarowym / powody znane tylko jemu/ . Pojazd to typowe Mondeo kombi z 5 miejscami sidzącymi jak podejść do tematu aby ustrzec się błędów. Czy wystarczy taka sama pocedura jak w przypadku zmian w odwrotnej kolejności ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • bohdang

    12

  • blakop

    10

  • rurek777

    9

  • janmarek

    5

Top Posters In This Topic

Według aktualnie obowiązujących przepisów, samochód ciężarowy po zmianie z osobowego może być tylko o nadwoziu VAN lub wielozadaniowy. Kombi odpada. Jeśli klient będzie się upierał to poproś go o przedstawienie zaświadczenia od producenta że dany samochód ma nadwozie Van lub wielozadaniowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bohdang czy nie myślisz czasami o badaniu na VAT? Jeśli założy za siedzeniami ścianę grodziową to może być ciężarowy. Tak myślę. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź mu tylko wzór, czy przy tym DMC i MW może mieć 5 miejsc. Reszta tak jak waga50 pisze. Bohdang się zapędził i pomylił z VATem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, chyba się nie zagalopowałem. Proszę zajrzeć kolejno do: Dz.U.1999-91-1039 - rozporządzenie o homologacji, załącznik nr 2 część C, akapit dotyczący AF. Potem do Dz.U.2005-238-2010, zał. nr 1. Proszę dostrzec jakie tam zaszły zmiany odnośnie możliwości uznawania samochodu osobowego za ciężarowy. Krótko mówiąc, od stycznia 2004r. samochód ciężarowy posiadający kabinę kierowcy i część ładunkową w jednej bryle nie może być: ani sedan, ani coupe, ani kabriolet, ani kombi, ani hatchback. Może być tylko: van albo wielozadaniowy i to na podstawie klasyfikacji producenta, zgodnej oczywiście z uzyskaną homologacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótko mówiąc, od stycznia 2004r. samochód ciężarowy posiadający kabinę kierowcy i część ładunkową w jednej bryle nie może być: ani sedan, ani coupe, ani kabriolet, ani kombi, ani hatchback. Może być tylko: van albo wielozadaniowy i to na podstawie klasyfikacji producenta, zgodnej oczywiście z uzyskaną homologacją

Dobrze rozumujesz,ale tylko jeżeli chodzi o odpis VAT,bo w innych przypadkach samochodem ciężarowym może być np. hatchbek lub kombi.

Miałem taki przypadek z Francji,Renaut Megane był małym samochodem ciężarowymi(tak było na tłumaczeniu) :evil: po konsultacji z WK musiałem wpisać w DIP że jest to samochód ciężarowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W podanych przeze mnie rozporządzeniach nie ma mowy o żadnym VAT. Proszę przeczytać uważnie wymienione załączniki. Jeżeli ma się dokonać zmiana samochodu osobowego na ciężarowy, to musi być on (ten osobowy) zaliczony do podrodzaju: van albo wielozadaniowy. Czyli diagnosta dokonujący badania po zmianach musi przeklasyfikować pojazd do któregoś z wymienionych podrodzajów. Tylko czy ma takie prawo? A przecież chyba nie może pozostawić określenia podrodzaju: kombi czy hatchback?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie widziałeś napisów na karoseriach: Cinquecento-VAN, Seicento-VAN, Panda-VAN itp.? Zresztą w dokumentacji też jest używane takie nazewnictwo. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie widziałeś napisów na karoseriach: Cinquecento-VAN, Seicento-VAN, Panda-VAN itp.? Zresztą w dokumentacji też jest używane takie nazewnictwo.

Właśnie o to chodzi że widziałem, ale na chłopski rozum to jakie to są samochody ciężarowe?

Przecież to jest kwestia interpretacji.

Jak ja będę chciał być Dziatkiem Mrozem to nim będę i nikt mi tego nie zabroni,tak samo jak producent chce zrobić ciężarowy to co za problem robi i już :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O to właśnie chodzi, że producent robi co chce. Jemu nikt "nie podskoczy". Miałem ostatnio zaświadczenie wydane przez przedstawiciela Renault, że dany samochód jest podrodzaju VAN - chodziło o VAT 1. Tymczasem z tym zaświadczeniem przyjechała chłodnia. :evil: Ja to wszystko przerabiam na codzień :-x i znam te "myki" na wylot. Chodzi tylko o to abym ja nie zmoczył, bo jestem (podobnie jak każdy z nas) łatwą ofiarą w przeciwieństwie do takiego producenta. Czyli - mam "papiery", to mogę podpisać się pod tym, czy innym badaniem. Nie mam papierów - nie będę niczego brał na swoją indywidualną odpowiedzialność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wracając do tematu to myślę że blakop dobrze to uzupełnił i że tak powinno być. Chiałbym jeszcz zwrócić waszą uwagę na Rozporządzenie MI z 31.12.2002. Dz. U. z 26.02.2003 gdzie pisze w dziale 3, rozdział 1, por.9a że w sam. ciężarowym kategorii N1 o nadwoziu AB,AC,AF lub BB itd. Czyli można wnioskować że AB i AC mogą być sam. ciężarowymi. Jak wspomniałem wyżej tak myśle. Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprecyzuj proszę o jakim Dz.U. piszesz, tzn. podaj jego numer i pozycję. Pamiętaj też o zmianach zachodzących w przepisach. Nie można opierać się na aktach prawnych, w których dokonano zmian. Należy stosować się do "najświeższych", bo każda wprowadzana zmiana powoduje nieważność starszych uregulowań (czasami oczywiście po okresie przejściowym).

 

[ Dodano: 03-02-2009, 19:37 ]

Przepraszam, już wiem o jaki zapis chodziło koledze "waga50". Tak, zgadza się. Tylko, że ten zapis dotyczy zmiany ilości miejsc w pojazdach zarejestrowanych według starych przepisów. Do 15 stycznia 2004r. za pojazdy ciężarowe mogły być uznawane pojazdy "utworzone" w nadwoziach, m.in.: kombi, hatchback (AC,AB). W nich właśnie, a także w AF i BB można dokonywać zmian ilości miejsc zgodnie z zasadami podanymi w paragrafie 9a. Proszę zwrócić uwagę na fakt przekwalifikowania przez producentów podrodzaju wspomnianych już samochodów: Cinquecento, Seicento, Panda, Fabia, itd. na VAN-y. Kiedyś były to po prostu hatchbacki. Teraz muszą być vanami, żeby mogły być ciężarowe i to nie tylko ze względu na VAT 1. Badania dodatkowe na VAT robimy od sierpnia 2005r., a takie np. Cinquecento-Van, czy Seicento-Van istniały już od roku 2004.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UF- chylę czoła przed wiedzą kolegi. Czyli pojazdy rejestrowane przed. 15.01.2004 o nadwoziu AC,AB mogą być ciężarówkami a po tej dacie już tylko AF i BB. A przy okazji chciałbym zapytać o wzór o którym pisze "blakop"?. Dlaczego pytam- otóż spotkałem się z pojazdami osobowymi zarejestrowanymi jako ciężarowe na 5 lub na 4 osoby, gdzie ten wzór się nie sprawdzał. Czy były jakieś zmiany? Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym względzie zmian nie było. Bodajże od października 1999r., czyli od wejścia w życie rozporządzenia o homologacji (Dz.U. z 1999r-nr91-poz.1039) ten wzór obowiązuje do chwili obecnej. A to, że jeżdżą samochody nie spełniające warunku, to właśnie przykład na olewanie przez producentów obowiązujących przepisów. Znam kilka przypadków homologowanych tzw. "ciężarówek z kratką", w których producent żadnych zmian nigdy nie dokonywał. Taki jest nasz kraj. Szmal rules!.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przeszkodzie stoi drobna formalność: czy diagnosta ma prawo dokonać takiego przeklasyfikowania w zakresie podrodzaju? Czy ma prawo zdefiniować rodzaj nadwozia pojazdu, który przecież już raz był zdefiniowany przez producenta? Mam wątpliwości, bo takie organy rządowe jak NIK czy MF to prawo kwestionowały. Ja wiem, że diagnosta ma prawo wykonać badanie pojazdu po przebudowie i podczas takiego badania określić m.in. rodzaj, podrodzaj itp. Ale czy ma prawo zdefiniować nowy podrodzaj (czyli nadwozie) w przypadku kiedy praktycznie te nadwozie się nie zmieni? Zmieni się przecież tylko jego wnętrze. Takie są, znane mi interpretacje wspomnianych wcześniej organów. Ja wolałbym z nimi nie zadzierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd wiesz, że zmieniasz? A może było tak określone pierwotnie? Do każdego auta wymagasz wglądu w homologację? A jak to starszy pojazd to co robisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 15 stycznia 2004r. żądam aby klient przedstawił zaświadczenie od producenta, stwierdzające że dany pojazd, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami jest klasyfikowany jako van lub wielozadaniowy. Jeszcze raz powtórzę: sam nie dokonuję takiej klasyfikacji. Może jestem asekurantem, ale wolę nim być niż włóczyć się po sądach za to tylko, że istnieją w przepisach "furtki" dla cwaniaków różnej maści. Przykład: wczoraj przyjechał do mnie na okresowe badanie Mercedes typowo osobowy, kombi, zarejestrowany w kwietniu 2004r. jako ciężarowy. Oczywiście z fabryczną homologacją na ciężarowy, żadne tam przebudowy, zmiany, czy temu podobne. Co ciekawe, nigdy nie miał on żadnej kratki, ani nic nie jest w nim zmienione w porównaniu do standardowej osobówki. Po prostu - na życzenia pana "biznesmena" sprzedano mu "ciężarówkę", która nigdy nawet koło ciężarówki nie stała. Po to aby mógł sobie odpisać pełen VAT, a wkrótce może nawet będzie mógł odpisywać VAT od paliwa. Ja mu wcale nie zazdroszczę, tylko nie będę w tym "maczał palców" bo w razie czego skarbówka będzie mnie prześladowała, a nie jego czy producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wczoraj miałem fokusa kombi jako cieżarowy na 4/5 :) osób pier. rej. 29 12 1999 facet kupując samochód odliczył vat i do tej pory odlicza paliwo mimo że ten pojazd pod vat sie nie nadaje. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wczoraj miałem fokusa kombi jako cieżarowy na 4/5 :) osób pier. rej. 29 12 1999 facet kupując samochód odliczył vat i do tej pory odlicza paliwo mimo że ten pojazd pod vat sie nie nadaje. :(

Z godnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego US może mu skoczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie dlatego musimy być ostrożni i dobrze przeanalizować to, pod czym się podpisujemy. Urzędy Skarbowe będą na siłę szukały winnych stratom Skarbu Państwa z powodu obniżenia wpływów podatkowych. I wierzcie mi, jesteśmy dla nich potencjalnymi winowajcami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na stronach PISKP.jest pisemko jak podejść do takiego pojazdu jeśli właścicie nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji jako van . :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.