Skocz do zawartości

Wymagania techniczne dla quada


blakop

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy - tak na szybko:

pojazd samochodowy inny czterokołowiec (kategoria L7e), czy musi, czy nie musi i dlaczego oraz gdzie to znajdę:

- gaśnica

- apteczka

- trójkąt

 

PS Co z kaskiem?

 

Wiem, że tematy były poruszane w różnych watkach, ale potrzebuję to jakoś zebrać do kupy. Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 100
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    21

  • elliot

    11

  • Psuj

    9

  • piotrek_p

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Pojazd ma spełniać warunki dla motocykla. Ale to nie jest równoznaczne z wymaganiami dla kierującego wydaje mi sie...

 

Motocykle też mają trójkąty? A gaśnice?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaśnica - nie Dz.U.32 par11 ust1 pkt 14 "w gaśnicę umieszczoną... ... przepisu nie stosuje się do motocykla;"

 

Trójkąt - tak Dz.U.32 ust1 pkt 13 "w trójkąt do ustawienia na drodze... ...przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego"

 

Apteczka - nie nie wyposaża się poza wąskimi specjalnościami (taxi, L, adr, itp)

 

Kask - nie Dz.U. 108 Art 40 "Kierujący motocyklem lub motorowerem..." Czterokołowiec to nie motor ani motorower. Do zmiany PORD-u nie muszą mieć kasków choć to głupota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojazd ma spełniać warunki dla motocykla. Ale to nie jest równoznaczne z wymaganiami dla kierującego wydaje mi sie...

 

Motocykle też mają trójkąty? A gaśnice?

Trójkąt nie stosuje się do motocykla jednośladowego,gaśnica nie stosuję się do motocykla.Co do helmów ochronnych jest to podciągnięte pod motocykl,tak więc musi posiadać w/w

 

 

 

Jeszcze raz o quadach w pigułce:

 

 

"Quady. Pojęcia i obowiązujące przepisy

 

W ostatnim czasie na naszych drogach pojawiły się pojazdy czterokołowe określane często jako „quad”. W celu przybliżenia tematyki związanej z takimi pojazdami, należy wyjaśnić kilka przepisów prawnych regulujących poruszanie się takimi pojazdami.

 

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów w „Definicjach kategorii i typów pojazdów dla potrzeb homologacji typu pojazdu”, określono co jest lekkim pojazdem czterokołowym oraz inny pojazd czterokołowy:

 

1. lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych i których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h oraz których:

 

a) pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym lub

 

b) maksymalna moc nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym lub

 

c) maksymalna moc jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego.

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e chyba, że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;

 

2. pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt 1 lit. a których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW.

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

 

Tak więc przyjmując powyższe definicje należy stwierdzić, że pojazdy takie należy traktować jako motocykle trójkołowe jeżeli z homologacji nie wynika nic innego. A więc motocykle trójkołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h.

 

Idąc dalej powyższym rozumowaniem należy stwierdzić, że poruszając się takim pojazdem należy spełniać wymagania techniczne oraz wyposażenie określone dla motocykli tj. np.: należy używać hełmów ochronnych.

 

Należy zauważyć, że takie pojazdy poruszające się po drogach publicznych muszą być zarejestrowane posiadać tablice rejestracyjne, mieć aktualne ubezpieczenie OC pojazdu a ponadto kierujący powinien posiadać uprawnienia do kierowania.

 

Zgodnie z art. 23. ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 124 poz. 1152 z późn. zm.) posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu. Posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu (art. 29 ust. 1 ustawy). W sytuacji, gdy pojazd nie jest zarejestrowany, posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.

 

Ustawodawca nie rozróżnia wprowadzenia pojazdu do ruchu na drodze publicznej i niepublicznej. Jako wprowadzenie pojazdu do ruchu rozumie się - wprowadzenie pojazdu na drogę, rozumianą zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Wszędzie tam, gdzie może dojść do szkody materialnej i niematerialnej osoby trzeciej, tj. w miejscu ogólnodostępnym, posiadacz pojazdu ma obowiązek ubezpieczyć się od szkód powstałych w związku z ruchem tego pojazdu.

 

Zgodnie z art. 88 ustawy „Prawo o ruchu drogowym, w ust. 2 pkt. 4 określono, że do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla uprawnia prawo jazdy kategorii B1. Kategoria B1 jest kategorią niższej rangi niż kat B, więc posiadanie kat. B uprawnia też do kierowania wspomnianym pojazdem.

 

Jeżeli „quad” będzie zarejestrowany jako motorower osoba pełnoletnia czyli taka, która skończyła 18 lat nie musi posiadać uprawnień do kierowania motorowerem, jednakże osoba

 

w wieku od 13 do 18 lat powinna posiadać kartę motorowerową.

 

Kierujący pojazdem samochodowym czterokołowym zarejestrowanym jako ciągnik rolniczy jest zmuszony do korzystania z tego pojazdu jak z typowego ciągnika rolniczego, z pełnymi konsekwencjami np. zakazu ruchu po drodze ekspresowej, do konieczności doposażenia pojazdu np.: w trójkątną tablicę wyróżniającą pojazd wolny, dwa boczne lusterka, gaśnicę itp.

 

Ponadto zgodnie z art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który:

 

1) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę nie mającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,

 

2) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej osobę nie mającą wymaganych uprawnień,

 

3) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,

 

4) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,

 

5) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo, że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,

 

6) dopuszcza do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, podlega karze grzywny.

 

Tak więc również na rodzicach ciąży obowiązek właściwego korzystania z w/w pojazdów przez swoje pociechy.

 

Dziecko w wieku do 10 lat na drodze publicznej nie może kierować jakimkolwiek pojazdem, z wyjątkiem kierowania rowerem pod opieką osoby dorosłej. Nie ma natomiast bezpośredniego zakazu kierowania pojazdem poza drogą publiczną. Jednak należy zastosować art. 1 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, który odnosi się do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, gdzie ustawodawca określa, że przepisy stosuje się, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu. W przypadku wspomnianego dziecka kierowanie wymienionym quadem jest sytuacją zagrażającą jego zdrowiu i życiu. Dziecko w tym wieku z pewnością nie jest sprawne pod względem fizycznym, ani psychicznym do kierowania w/w pojazdem.

 

 

 

Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o lasach ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Niestosowanie się do powyższych zasad skutkować może odpowiedzialnością karną z art. 161 kw.

 

Ponadto zgodnie z art. 105 kodeksu wykroczeń:

 

§ 1 Kto przez rażące naruszenie obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej dopuszcza do popełnienia przez nieletniego czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub wykroczenie skarbowe i wskazującego na demoralizację nieletniego, podlega karze grzywny albo karze nagany.

 

§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 popełnia osoba, pod której nadzór odpowiedzialny oddano nieletniego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.

 

§ 3. W wypadkach określonych w § 1 i 2, jeżeli nieletni czynem swym wyrządził szkodę, można orzec nawiązkę do wysokości 1.000 złotych.

 

W przypadku, gdy dziecko doprowadzi do realnego zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego poprzez kierowanie takim pojazdem za zgodą rodziców lub innych osób dorosłych, osoby takie narażają się na odpowiedzialność karną z art. 160 KK."

 

miasto: Szczecin, nadkom. Grzegorz Sudakow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z głęboki żalem i smutkiem... przyznałem punkt użytkownikowi Psuj :-?

 

:evil:

 

To były niejako pytania poboczne. Ale ważne. Jak widać największe problemy i niejasności z quadami to fakt, że ustawodawca każe je traktować jak motocykle, ale... nie do końca bo literalnie motocyklami nie są!

Sprawę poruszyłem w kontekście zatrzymanego DR na taki pojazd... Powody rozliczne, ale powód główny to... BRAK PRZEDNIEJ TABLICY REJESTRACYJNEJ :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BRAK PRZEDNIEJ TABLICY REJESTRACYJNEJ

No właśnie tak właściwie sam się zastanawiam teraz bo przecież quady jakie widziałem i miałem na stacji miały średnie tablice takie jak u motocykla, a one chyba w WK nie występują w dwóch egzemplarzach, a oglądając jakiś niemiecki program motoryzacyjny z quadami to były tam dwa z dużymi tablicami kwadratowymi tak jak u samochodu no i z przodu oczywiście też były zamontowane :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dwie tablice? Jakiego rodzaju, motocyklowe czy motorowerowe?

 

Małe (motorowerowe) w tych do 4 kW i te większe (motocyklowe) do 15 kW,ale to,że mają być dwie to bym się "kłócił",bo się upieram przy tym że warunki mają być jak w motocyklu trójkołowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moment Psuj - bo popełniam małą analizę prawną w temacie - piszesz gaśnica nie. Ale przepis mówi, że tylko dla motocykla nie stosuje się tego obowiązku, a sam kawałek dalej piszesz, że to nie motocykl i dlatego kasku nie musi być, więc?

 

Wynikało by z tego, że trójkąt i gaśnica są jednak obowiązkowe dla quada w obecnym stanie prawnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przepis mówi, że tylko dla motocykla nie stosuje się tego obowiązku, a sam kawałek dalej piszesz, że to nie motocykl i dlatego kasku nie musi być, więc?

 

Sam juz sobie odpowiedziałeś i miałeś rację (z bólem to przyznaję...), spełnienie warunków technicznych dla motocykla nie czyni z quada motocykla...

 

Pojazd ma spełniać warunki dla motocykla. Ale to nie jest równoznaczne z wymaganiami dla kierującego wydaje mi sie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Dlaczego?

Skleroza nie boli? Poczytaj temat od początku. Sam go założyłeś

 

 

Gaśnica - nie Dz.U.32 par11 ust1 pkt 14 "w gaśnicę umieszczoną... ... przepisu nie stosuje się do motocykla;"

 

Trójkąt - tak Dz.U.32 ust1 pkt 13 "w trójkąt do ustawienia na drodze... ...przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego"

 

Apteczka - nie nie wyposaża się poza wąskimi specjalnościami (taxi, L, adr, itp)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie - gaśnicy nie musi wozić tylko motocykl - a quad mimo, iż homologowany w tej samej grupie homologacyjnej de facto motocyklem z definicji nie jest!

 

I dlaczego różnicujesz też obowiązek trójkąta w zależności od tego czy to czterokołowiec, czy czterokołowiec lekki? Jeden i drugi to pojazd samochodowy i oba powinny mieć trójkąt!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaśnica - nie Dz.U.32 par11 ust1 pkt 14 "w gaśnicę umieszczoną... ... przepisu nie stosuje się do motocykla;"

 

Trójkąt - tak Dz.U.32 ust1 pkt 13 "w trójkąt do ustawienia na drodze... ...przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego"

 

Apteczka - nie nie wyposaża się poza wąskimi specjalnościami (taxi, L, adr, itp)

 

Kask - nie Dz.U. 108 Art 40 "Kierujący motocyklem lub motorowerem..."

 

Punkt pierwszy koliduje z ostatnim :roll:

Quad nie jest motocyklem.

Posiadania kasku wymogu nie ma ale gaśnicy owszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

de facto motocyklem z definicji nie jest!
Quad nie jest motocyklem.

 

Ale ma spełniać warunki techniczne motoroweru i motocykla trójkołowego. A wyposażenie pojazdu jest jasno określone w warunkach technicznych.

 

A kask jest zawarty w PORD a nie w warunkach technicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że tak rozumujesz,m ale to niestety można łatwo obalić. Nieważne - powiedz skąd to rozbicie na czterokołowca i czterokołowca lekkiego w kontekście trójkąta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.