Skocz do zawartości

Lusterka w ciągniku rolniczym


danielg539

Rekomendowane odpowiedzi

Zgodnie z Dz U 32 ciągnik rolniczy wyposaża się w:

co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej, a drugie po prawej stronie pojazdu, zapewniające strefę

widoczności drogi do tyłu co najmniej:

– o szerokości 2,5 m w lewo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 10 m od oczu kierowcy,

– o szerokości 3,5 m w prawo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 30 m od oczu kierowcy,

przy czym w odległości 4 m od oczu kierowcy odległość ta powinna wynosić 0,75 m;

Jak postąpić ma diagnosta jeżeli do OBT zostanie przedstawiony ciągnik rolniczy zarejestrowany przed 31.12.1993r, który nie posiada kabiny kierowcy ani ramy ochronnej w związku z czym możliwość zamontowania lusterek jest problematyczna.

Ciągniki rolnicze wyprodukowane przed 31.12.1993r nie wyposażone w kabine kierowcy nie miały lusterek wsteczneych a mimo to byly dopuszczone do ruchu (nie wiem czy miały homologację ale nowe były bezproblemowo rejestrowane przez WK) mino, że ówczesne przepisy (o ile dobrze pamietam) nakładały obowiązek wyposażania ciągników w lusterko(a). Czy można potraktować brak lusterek jako prawo nabyte mimo, że nie jest mi znany przepis zwalniający ciągniki rolnicze bez kabiny z obowiazku wyposazania je w lusterka?

Dosłownie interpretując obecne przepisy to wynik BT N?

Jakie jest Wasze zdanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :) . Raz tylko widziałem Ursusa bez kabiny z przymocowanym lusterkiem do tłumika rury wydechowej :shock: , ale nie był to dobry pomysł do lusterko tak drgało, że nic w nim nie było widać :( .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do "DARIO64" skąd masz to pismo i czy jest możliwe, aby tego nikt nie podpisał ???

 

Raz tylko widziałem Ursusa bez kabiny z przymocowanym lusterkiem

 

Kolejny dowód na to, że od głupich przepisów lepsze są żadne (czyli ich brak),,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kolejny dowód na to, że od głupich przepisów lepsze są żadne (czyli ich brak),,,

 

:ok:-D

 

Na piśmie ITS jest w tle znak "www.patronat,pl" czyli wyglada na to, że pochodzi ze strony internetowej ITS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skąd masz to pismo i czy jest możliwe, aby tego nikt nie podpisał

 

Informacja techniczna ITS dla stacji pod PATRONATEM,podpisu nie ma w wersji elektonicznej, w "papierowej" podpisał kierownik zakładu procesów diagnostczno obsługowych.

 

Kolejny dowód na to, że od głupich przepisów lepsze są żadne (czyli ich brak

:)

Do tego tamatu to i policja podchodzi łagodnie,bo przez tyle lat nie miałem zatrzymanego dowodu za brak lusterek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokopałem się nawet do

Rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów. DzU 70 z 1983 i już wtedy c. rolniczy powinien mieć 2 lusterka

:D

 

i to trochę dziwne bo C330 C360 bez kabin, fabrycznie nie posiadały lusterek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to trochę dziwne bo C330 C360 bez kabin, fabrycznie nie posiadały lusterek

 

Nie tylko dziwne,ale chore bo jak zamontować .Takie zamontowane do rury też widziałem,a że lusterko drży i nic w nim nie widać to już inny temat.Na szczęście ciągników bez kabin jest coraz mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś (np blakop) z WK napisze na jakiej podstawie rejestrowano nowe ciagniki rolnicze bez zamontowanych lusterek?

 

Ale WK nie ogląda pojazdu przed rejestracją :) Powinieneś się zapytać - "na jakiej podstawie uzyskały one homologację?"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ale WK nie ogląda pojazdu przed rejestracją :) Powinieneś się zapytać - "na jakiej podstawie uzyskały one homologację?"

 

Czy na pewno ciągniki rolnicze w latach 80 czy 90 posiadały homologację, a może miały decyzje zwalniającą z homologacji. Dawniej nikt nie dołączał homo do faktury zakupu nowego pojazdu.

Ciekawy jestem czy wówczas WK wymagały jeszcze jakiegoś innego dokumentu poza fakturą zakupu do rejestracji pojazdu. ::?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Czy ktoś z kolegów ma dostęp do tego pisma?podejrzewam różnicę zdań.

http://www.piskp.pl/aktualnosci-wszystkie/111-pismo-do-drektora-instytutu-transportu-samochodowego-w-sprawie-lusterek-zewnetrznych-w-ciagnikach-rolniczych

 

[ Dodano: 18-06-2011, 15:26 ]

Na razie jest to tylko pytanie,mały cytat:

Instytut Transportu Samochodowego jako jednostka posiadająca akredytację PCA odpowiedzialny jest,m.in. za prowadzenie badań homologacyjnych pojazdów kategorii T(ciągniki rolnicze i przyczepy).W związku z tym,zwracamy się z prośbą o pomoc w ustaleniu przyczyn dla jakich to ciągniki rolnicze produkowane przez fabrykę Ursus,dopuszczone do obrotu w latach 80-tych,nie były pierwotnie wyposażone w lusterka zewnętrzne ,wymagane ówczesnymi nw. przepisami

Ciekawe co odpiszą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe co odpiszą

 

Też jestem tego bardzo ciekaw, może te ciągniki miały odstępstwo od warunków techniocznych i ciekawe czy jest ono jeszce aktualne?

Podobna sprawa jest z ciągnikami Władimirec, bo te ciągniki posiadały tylko jedno lusterko zewnętrzne z lewej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

http://www.motofakty.pl/artykul/czytelnicy_pytaja_eksperci_its_odpowiadaja_3.html

 

Czytelnicy pytają - eksperci ITS odpowiadają

 

Czy każdy ciągnik rolniczy powinien być wyposażony w lusterka zewnętrzne wsteczne?

 

W przypadku oceny wymagań i niezbędnego wyposażenia ciągników rolniczych, leśnych i pojazdów wolnobieżnych należy przeanalizować dział IV rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. nr 32 z dnia 26 lutego 2002 r. poz. 262 z późniejszymi zmianami). W przypadku weryfikacji wyposażenia ciągników rolniczych w lusterka zewnętrzne należy uwzględnić § 46 ust. 1 pkt 1 lit. d przedmiotowego rozporządzenia. Zgodnie z zapisem ww. paragrafu każdy ciągnik rolniczy, leśny i pojazd wolnobieżny musi być wyposażony w co najmniej dwa lusterka zewnętrzne, jedno po lewej stronie, a drugie po prawej stronie pojazdu, zapewniające strefę widoczności drogi do tyłu co najmniej:

 

- o szerokości 2,5 m w lewo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 10 m od oczu kierowcy,

 

- o szerokości 3,5 m w prawo od bocznego obrysu pojazdu ciągniętego w odległości 30 m od oczu kierowcy, przy czym w odległości 4 m od oczu kierowcy odległość ta powinna wynosić 0,75 m.

 

Zapis ten dotyczy również ww. pojazdu silnikowego bez kabiny lub ramy ochronnej (między innymi odnosi się do każdego ciągnika rolniczego zarejestrowanego po raz pierwszy przed 31 grudnia 1993 r.). Podczas przeprowadzania badania technicznego wyżej wymienionego pojazdu silnikowego, zgodnie z pkt 8.1.8 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. nr 227 z dnia 30 grudnia 2003 r. poz. 2250 z późniejszymi zmianami) brak wyżej wymienionych lusterek jest podstawowym kryterium uznania stanu technicznego przedmiotowego pojazdu za niezadowalający i skutkuje negatywnym wynikiem badania technicznego.

 

Co z tą odp na pytanie PISKP jest jakies odstepstwo przeciez to jest .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas przeprowadzania badania technicznego wyżej wymienionego pojazdu silnikowego, zgodnie z pkt 8.1.8 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. nr 227 z dnia 30 grudnia 2003 r. poz. 2250 z późniejszymi zmianami)

Nieaktualny akt prawny.

Dział I załącznika 1 Dz.U.155 pkt 9.1 kolumna 3 pkt 5 i par 11 ust. 1 pkt. 5

Nie ma nic powiedziane że w traktorze może nie być lusterek przed 31 grudnia 1993 r.

Faktem jest że ciągnik przed 31 grudnia 1993 nie musi miec kabiny lub ramy ochronnej. par.46 ust. 1 pkt 1 ppkt a., natomiast ppkt d mówi że lusterka mają być.

I znowu bubel w przepisach ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
Zdaje się że MI nic mądrego nie napisało

Na to wychodzi.

Ciekawe jak PISK chce wyjaśnić sprawę lusterek, gdy będzie miał dane konkretnych ciągników, jak problem dotyczy wszystkich Ursusów c-330, c-360, c-360-3p oraz MF 235 i 255 w wersji bez ramy ochronnej lub kabiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years later...

Jak widać temat z 2011 r znalazł rozwiązanie w połowie roku 2016 :? Szkoda, że tak późno, bo obecnie produkowane ciągniki mają już lusterka nawet gdy nie posiadają kabiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to takie małe OT. Czy w dyrektywach w końcu pojawiło się coś o możliwości całkowitego wyeliminowania lusterek na rzecz kamer i ekranów LCD?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet jeśli się pojawiła taka możliwość możliwość to znając naszego ustawodawce w naszych przepisach te zmiany ukażą sie w przepisach za kilkanaście lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.