Skocz do zawartości

Kolejka turystyczna


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W związku z pytaniami odnoście badań technicznych kolejki turystycznej w załączeniu zamieszczam dzisiejszy stan prawny.

 

Nie można pozytywnie wykonać badania zespołu tzw. kolejki turystycznej do czasu ukazania się warunków technicznych przewidzianych dla tych zespołów pojazdów co wynika z Dz. nr 155.

 

Minister ma 2 lata na stworzenie rozporządzenia tj. do 2011r. na dzisiaj jest opublikowany na stronach MI projekt warunków technicznych.

 

Tak czy inaczej w dow. rej. będzie zapis rodzaju pojazdu ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny z przyczepą.

 

Właściciel takiej kolejki turystycznej musi posiadać dokument potwierdzający, iż maksymalna prędkość to 25 km/h np. homologacja albo rzeczoznawca albo producent pojazdu (nie dealer), gdyż diagnosta nie jest od sprawdzania prędkości. Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość.

 

 

Dz.U.05.108.908 j.t.

USTAWA

z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym1)

 

 

Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:

49a) (4) kolejka turystyczna - zespół pojazdów składający się z ciągnika rolniczego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, albo pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy (przyczep) dostosowanej do przewozu osób, wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych;

 

 

Art. 63. 1. Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe niepodlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu.

2. Dopuszcza się przewóz osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy, pod warunkiem że:

1) pojazd odpowiada wymaganym warunkom technicznym do przewozu osób;

2) osoby nie znajdują się między ładunkiem a kabiną kierowcy;

3) osoby przewożone są na miejscach siedzących;

4) pojazd nie przekracza prędkości 50 km/h.

3. Zabrania się przewozu osób w przyczepie, z tym że dopuszcza się przewóz:

1) dzieci do szkół lub przedszkoli i z powrotem w przyczepie dostosowanej do przewozu osób, ciągniętej przez ciągnik rolniczy;

2) konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że:

a) liczba przewożonych osób nie przekracza 5,

b) osoby stojące trzymają się uchwytów,

c) osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy,

d) prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h;

3) (29) osób w przyczepie (przyczepach) kolejki turystycznej pod warunkiem, że osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących.

4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do przewozu pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej.

5. Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to kierującego samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy, i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki.

 

Art. 66. 5a. (37) Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów wchodzących w skład kolejki turystycznej oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

 

 

 

Dz.U.09.155.1232

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 18 września 2009 r.

w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

 

 

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU PODCZAS PRZEPROWADZANIA OKRESOWEGO BADANIA TECHNICZNEGO POJAZDU

Dział I

Tabela: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz kryteria uznania stanu technicznego pojazdu za niezgodny z warunkami technicznymi

 

 

Przedmiot i zakres badania Wykaz czynności kontrolnych oraz metody oceny stanu technicznego pojazdu, przedmiotów jego wyposażenia i części Kryteria uznania stanu technicznego pojazdu, przedmiotów jego wyposażenia i części za niezgodny z warunkami technicznymi

1 2 3

11.5. Ciągnik, rolniczy wchodzący w skład kolejki turystycznej Oględziny. 1. Brak ograniczenia prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h.

2. Niespełnienie wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5a ustawy.

 

 

(Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.)

 

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 29 września 2004 r.

w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów

 

ZAŁĄCZNIK(1)

TABELA OPŁAT ZA BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW

 

 

Lp.

Wyszczególnienie Opłata w zł (zawiera podatek od towarów i usług VAT)

1 2 3

1.23 pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej 62,00

 

 

DOPISANO 2010-05-18:

 

Przepis przejściowy:

(Dz. U. z 2009r. Nr 97, poz. 802)

 

 

USTAWA

 

z dnia 22 maja 2009 r.

 

o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw1)

 

 

Art. 7. 1. Zespół pojazdów wykorzystywanych jako kolejka turystyczna w ramach prowadzonej działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, niespełniający wymagań przepisów wydanych na podstawie art. 66 ust. 5a ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, może być wykorzystywany jako kolejka turystyczna w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

 

2. W zespole pojazdów, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się przewóz osób, pod warunkiem, że osoby te przewożone są wyłącznie na miejscach siedzących.

 

3. Pojazd wykorzystywany do ciągnięcia przyczep wchodzący w skład zespołu pojazdów, o którym mowa w ust. 1, może być dopuszczony do ruchu po ograniczeniu prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h i uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o ograniczeniu prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h.

kolejka turystyczna_px_26_10_projekt_kolejki_wersja_o_zwolnienie_z_kp.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • arafal25

    7

  • danielg539

    7

  • Psuj

    5

  • markes30

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Czy np. pytanie na egzaminie odnośnie przepisów, które są dopiero w projekcie opublikowanym może się pojawić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jest raczej do fachowców z TDT. Jednak aby wskazać czy odpowiedź jest prawidłowa egzaminator musi wskazać przepis. Projekt nie jest przepisem tak więc warunki techniczne nie powinny się tam pojawić dopóki są projektem.

Nie zmienia to faktu, iż w opublikowanej powyżej ustawie i rozp. o opłatach i zakresie badań jest już opublikowane i wyłącznie w tym zakresie można go wykorzystać jako pytanie.

 

Natomiast jak będzie wie tylko komisja pracująca nad pytaniami egzaminacyjnymi a ja w tym zakresie nie posiadam wiedzy. :x:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość.

 

Poza tym mało który ciągnik posiada prędkościomierz. W większości jest tylko obrotomierz i licznik motogodzin...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda próbę drogową może wykonać ale tylko w oparciu o prędkościomierz i nie posiada niezależnego urządzenia do sprawdzenia czy prędkościomierz wskazuje prawidłową prędkość.

Tak się zastanawiam czy prędkość ustalona w oparciu o wskazania nawigacji satelitarnej jest wystarczającym źródłem danych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie jest to tylko poglądowe dla diagnosty. I sugeruje mu rzeczywistą prędkość. Moja nawigacja z reguły wskazuje różnicę do 5 km w stosunku do prędkościomierza.

Jednak jak przyjdzie co do czego to w zakresie badania technicznego nie ma badania prędkości pojazdu i nie ma do tego zalegalizowanych urządzeń pomiarowych. Nie wspominając o placu do prób drogowych bo takich warunków nie spełnia pole akustyczne które większość stacji ledwo ma. Problem gruntu po prostu hehe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w zakresie badania technicznego nie ma badania prędkości pojazdu i nie ma do tego zalegalizowanych urządzeń pomiarowych.

skoro zastrzeżeń TDT nie budzi "normalny" stoper elektroniczny, wymagany do pomiaru czasu napełnienia zbiorników powietrza; to zlecam na pracę dyplomową w szkole o profilu elektronicznym budowę stopera sterowanego bramkami optycznymi (np. w odległości 10 m) z wyświetlaniem wyniku " czas <=> prędkość przejazdu " i po problemie :D

 

ps. luzy w układzie kierowniczym od zawsze oceniam przy użyciu urządzenia bez legalizacji jakim jest moje oko :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, jak nie nosisz okularów, bo wtedy nie wiadomo czy nie trzeba by badać binokli na przepuszczalność światła i paralaksę ::D::D::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej w dow. rej. będzie zapis rodzaju pojazdu ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny z przyczepą.

 

Nie - takiego zapisu nie będzie (mówię o pojeździe wolnobieżnym), bo nie przewiduje go klasyfikacja :) Nawet pojazd samochodowy inny nie podchodzi... Na dzień dzisiejszy rejestracja takiego pojazdu z przyczyn technicznych jest niemożliwa - tak jak i przeprowadzenie badania :)

 

Moja nawigacja z reguły wskazuje różnicę do 5 km w stosunku do prędkościomierza.
I na prostych, jednostajnych odcinkach jest to wynik wysoce miarodajny i na pewno bardziej precyzyjny od prędkościomierza auta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, jak nie nosisz okularów

Odwal się od okularników :D

 

Uderz w stół, a nożyce same się odezwą :-D:-D:-D

Nie mam nic do ciebie okularniku ;):-D

Ale jak masz fotochromy to ..... :razz:::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I na prostych, jednostajnych odcinkach jest to wynik wysoce miarodajny i na pewno bardziej precyzyjny od prędkościomierza auta.

Zastanawiam się nad wykorzystaniem nawigacji do pomiarów (porównania wskazań prędkościomierza) prędkości maksymalnej w opinij rzeczoznawczej np. motoroweru.

Mam sporo wątpliwości szczególnie w świetle tego rozporządzenia:

http://lex.pl/serwis/du/2004/0129.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może powinieneś pomyśleć o prędkościomierzu elektronicznym z czujnikiem kontaktronowym. Takie są wykorzystywane w jednośladach wszelkiej maści. Do urządzenia wprowadza się tylko obwód koła, magnes montuje się na kole a kontaktron tak, żeby się mijały w małej odległości. Jest on co prawda przystosowany do kół szprychowych, ale nie widzę problemu ze zrobieniem przystawki do koła samochodowego.

 

Albo pogadaj z Norbim, opchnie ci fotoradar z rabatem ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opchnie ci fotoradar

komplet kluczy w kieszeń i spacer po mieście w pochmurną noc :cool:

tyle tego stoi przy drogach , że jeden mniej może być niezauważony :x

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku określenia prędkości to nawigacja przekłamuje w granicach 5 km/h

 

Wszystkie urządzenia pomiarowe prędkości mają błąd w granicach 5 - 10 %

 

Dlatego poza zabudowanym, nie dostaniesz mandatu za prędkość do 99 km/h, a przynajmniej łatwo się wybronisz w sądzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Poza tym mało który ciągnik posiada prędkościomierz. W większości jest tylko obrotomierz i licznik motogodzin...

 

Dz. U 32§46 p 1c

c) prędkościomierz lub inne urządzenia umoŜliwiające odczyt prędkości jazdy co najmniej na najwyŜszym biegu;

przepis stosuje się do zarejestrowanego po dniu 30 września 1993 r. ciągnika rolniczego, którego konstrukcja

umoŜliwia przekroczenie prędkości 25 km/h,

 

Zatem kolejka turystyczna nie będzie musiała posiadać predkościomierza, bo jej prędkość nie będzie mogła przekroczyć 25 km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem kolejka turystyczna nie będzie musiała posiadać predkościomierza, bo jej prędkość nie będzie mogła przekroczyć 25 km/h.

Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ?

 

Radar mocowany na magnes do podwozia ciągnika :D (chyba jak narazie wszystkie ciągniki są stalowe to powinien się trzymać, wktótce pewnie będą aluminiowe albo z kompozytów to bedzie problem :( z zamocowaniem)

Zresztą niektóre duże ciągniki juz takie radary mają i służą one do wyznaczania rzeczywistej prędkości jazdy (z uwzględnieniem poślizgu kół).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję waszych propozycji (mogą być nawet absurdalne), sugestii - Jakim urządzeniem w takim przypadku sprawdzić prędkość maksymalna pojazdu ?

Najlepszy byłby radar na statywie. A z policją nie idzie się dogadać?

W przypadku motorowerów na kołach szprychowych to niezłą metodę podał Psuj kilka postów wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.