Skocz do zawartości

Diesel + LPG


Arizona

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czy ktoś z kolegów spotkał się już z gazem w ciężarówkach. Jak podejść do przeglądu. Dozór na zbiornik wiadomo. Ale klient z warsztatu co zaczęli niedawno montować pytał się czy robimy coś takiego. Jakieś badania po zamontowaniu gazu w celu wpisu w DR. PB + LPG od razu w WK, a ON + LPG jakieś dodatkowe badanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ON + LPG jakieś dodatkowe badanie?

Wpis na podstawie dokumentów z montażu, podobnie jak benzyna,,, instalacje CNG, zresztą podobnie a za niedługo wejdą pewnie instalacje LNG,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ON + LPG

 

Tak to nie bardzo to widzę bo wg. mojej wiedzy a może mało wiem :D nie da się zrobić diesla żeby pracował na ON i LPG . Na samo LPG widziałem ciągniki rolnicze poprzerabiane które jeździły po halach w fabrykach ale nie były zarejestrowane bo poruszały się tylko po zakładzie. A po zamontowaniu LPG do takiego pojazdu to chyba normalnie, protokół na butle, wyciąg ze ŚH na sposób montażu, faktura za montaż i wio po wpis do DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem ta jakieś autobusy w którymś z miast przerabiano. Z jakim skutkiem - nie wiem, ale chyba się nie przyjęło. Coś tam było mówione, że po przeróbce nie ma możliwości powrotu do paliwa bazowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem ta jakieś autobusy w którymś z miast przerabiano.

 

U mnie jeżdżą autobusy napędzane CNG i tylko CNG nie ma możliwości pracy na ON. Tylko jak przyjadą na badanie to trzeba po dachu łazić bo tam ma zbiorniki (5 szt.). Autobusu na LPG nie widziałem ale skoro mogą działać na ziemny to i na propan-butan pewnie też :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mojej wiedzy a może mało wiem :D nie da się zrobić diesla żeby pracował na ON i LPG

Oj Qnick da się da nawet bez przeróbki silnika. Po prostu silnik spala obydwa paliwa. Oczywiście na samym gazie nie będzie pracował. W takim systemie wtryśnięta ropa zapala wszystko w cylindrze. Mało tego spala się całe paliwo więc spaliny są czyściejsze i jest znikome zadymienie. Efektem "ubocznym" systemu dualfuel jest wzrost mocy i momentu obrotowego.

Swoją drogą myślałem nad założeniem takiego do mojej foki TDDI. Na allegro kosztowało 1500zł. Dla zainteresowanych link do strony producenta: http://www.dieselperformanceproducts.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg. mojej wiedzy a może mało wiem nie da się zrobić diesla żeby pracował na ON i LPG

 

Teoretycznie w nowoczesnych dieslach z systemen wtrysku coman-raill nie powinno być z tym wiekszego kłopotu bo droga elektroniczną można ograniczyć dawke ON a w jego miejsce podać mieszanka powietrzno-gazową.

W przypadku wtryśnięcia ograniczonej dawki ON nie zachodzi efekt uboczny w postaci:

Efektem "ubocznym" systemu dualfuel jest wzrost mocy i momentu obrotowego

Stosowanie silnika diesla z systemem 2 paliwowym ON+LPG raczej jest nie uzasadnione ekonomicznie, bo nie prowadzi to do znacznego ograniczenia kosztów paliwa. Sytuacja wygląda korzystnjej w przypadku zasilania ON+CNG, ale wówczas chyba lepjej pozostac czy zasilaniu samym CNG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie w nowoczesnych dieslach z systemen wtrysku coman-raill nie powinno być z tym wiekszego kłopotu bo droga elektroniczną można ograniczyć dawke ON a w jego miejsce podać mieszanka powietrzno-gazową.

Najlepszym rozwiązaniem jest modyfikacja mapy wtrysku.

W dieslach ze zwykłą pompą można by przykręcić dawkę paliwa i po problemie.

Stosowanie silnika diesla z systemem 2 paliwowym ON+LPG raczej jest nie uzasadnione ekonomicznie, bo nie prowadzi to do znacznego ograniczenia kosztów paliwa

Nie jest tak źle. Oszczędności mogą sięgać ok 30% a biorąc pod uwagę czystsze spaliny taki system zasilania powinien zostać upowszechniony i promowany w szczególności przez ekologów.

 

Ochrona środowiska:

 

W silnikach diesla olej napędowy nie dopala się całkowicie. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim około 78% wtryskiwanego paliwa ulega reakcji spalaniu. Dodatkowo tworzą się szkodliwe gazy tlenek węgla CO, węglowodory HC, i cząsteczki stałe (sadza itp.). Po zastosowaniu mieszanki olej napędowy - LPG około 95 % paliwa ulega dopaleniu, dodatkowo zmniejsza się udział wyżej wymienionych składników toksycznych. Po zatem zastosowanie podwójnego mieszanki pozwala obniżyć ciśnienie wtryskiwanego paliwa. LPG – jest jednym z paliw ekologicznych, dlatego zastosowanie tego rodzaju paliwa sprzyja ochronie środowiska. Wśród zalet stosowanie LPG w silnikach diesla należy wspomnieć, że poprzez redukcje zanieczyszczeń, pozwalają utrzymać lepsza jakość oleju.

 

Jak działa?

 

Jeden z przykładów opracowanych przez firmę SpongerCars jest zastosowania LPG do silnika Diesla jako mieszaninę z olejem napędowym. Stosunek ON i LPG w mieszance tej wynosi 80:20. Uruchomienie silnika następuje przeważnie na ON w szczególności jeżeli jest niska temperatura na zewnątrz. Olej napędowy w tej mieszance służy do samozapłonu mieszanki w silniku, ponieważ jak wiadomo silniki wysokoprężne nie potrzebują iskry do zapłonu.

 

Drugi sposób zastosowania LPG jest opracowany prze firmę DFD IWEMA enterprise. Polega on na opracowaniu bardzo zaawansowanego sterownika gazu który steruje na podstawie informacji uzyskanych z obciążenia, prędkości obrotowej wału korbowego, temperatury w układzie wydechowym, ilości zużywanego ONL i LPG. Rozwiązanie to umożliwia zaadaptowanie każdego w miarę sprawnego (nie wyjeżdżonego) silnika Diesla z turbo i bez doładowania, jak i również z elektronicznie sterowanym pedałem gazu.

 

We wszystkich tych rozwiązaniach możliwe jest wyłączenie używania LPG i przejście na wykorzystanie jedynie ON.

 

Ekonomia

 

Korzystając danych spalania opublikowanych na stronach Australijskich dla samochodu Land Rover Defender spalającego normalnie 10.7litrów ON na sto kilometrów, oraz z jego testów możemy przedstawić bilans kosztów. Aby przejechać 1000km potrzeba

 

107.14 L oleju napędowego – jeżeli jazda jest tylko na oleju napędowym

 

75 litrów oleju napędowego i 25 litrów LPG – jeżeli jest stosowana mieszanka,

 

Mając aktualne cen paliw można obliczyć bez problemu oszczędności na instalacji.

Źródło: http://www.greenweal.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=86:lpg-diesel&catid=38:lpg&Itemid=60

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a biorąc pod uwagę czystsze spaliny taki system zasilania powinien zostać upowszechniony i promowany w szczególności przez ekologów.

 

To jeszcze nie wiesz, że ochrona środowiska to jest to co akurat najmniej obchodzi ekologów? Nie mówię o zwykłych ludziach sortujących śmieci, czy starających się oszczędzać naturę ale o tych "prawdziwych" ekologach mających coś do powiedzenia na świecie... uwierz mi, ich akurat ochrona środowiska interesuje najmniej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

danielg539 napisał/a:

Stosowanie silnika diesla z systemem 2 paliwowym ON+LPG raczej jest nie uzasadnione ekonomicznie, bo nie prowadzi to do znacznego ograniczenia kosztów paliwa

 

Nie jest tak źle. Oszczędności mogą sięgać ok 30%

 

Aż tak dobrze to chyba nie ma, do z Twego cytatu

107.14 L oleju napędowego – jeżeli jazda jest tylko na oleju napędowym

75 litrów oleju napędowego i 25 litrów LPG – jeżeli jest stosowana mieszanka,

Mając aktualne cen paliw można obliczyć bez problemu oszczędności na instalacji.

 

Wynika, że oszczędności są na poziomie 16-17%

Zakładając cenę ON - 4,65 i LPG - 2,66 otzrymujemy koszt przejazdu 100 km w wysokości:

1. ON=498,20 PLN

2. ON+LPG=415,25 PLN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie silnik mógłby pracować na paliwie w proporcjach 80% gazu i 20 % ON

 

Zgadza się, ale aby uzyskać takie proporcje to nalezy dość znacznie zaingerować w system wtrysku ON a to w przypadku zastosowania uniwersalnych zestawów do zasilania dwupaliwowego nie jest mozliwe. W latach 90 były prowadzone testy zasilania diesla LPG i wówczas w głowicy cylindrów montowane były osobne wtryskiwacze podający około 15% potrzebnej dawki paliwa w celu inicjacji spalania. Główne wtryskiwacze podczas pracy na zasilaniu dwupaliwowym były nieczynne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ON + LPG

 

Tak to nie bardzo to widzę bo wg. mojej wiedzy a może mało wiem :D nie da się zrobić diesla żeby pracował na ON i LPG . Na samo LPG widziałem ciągniki rolnicze poprzerabiane które jeździły po halach w fabrykach ale nie były zarejestrowane bo poruszały się tylko po zakładzie. A po zamontowaniu LPG do takiego pojazdu to chyba normalnie, protokół na butle, wyciąg ze ŚH na sposób montażu, faktura za montaż i wio po wpis do DR.

 

ursus c360 lub c330, dwie butle po jednej na każdym błotniku.

Kiedyś URSUS to testował, nawet opisywali to w gazecie TRAKTOR bo tam widziałem zdjęcie.

Tylko nie wiem czy weszło do masowej produkcji (tak chociaż 1000 sztuk).

 

A ja dołączam się z pytaniem. Czy istnieje możliwość, nawiązując do tematu głównego, że zobaczę np dowód rejestracyjny passata który będzie miał literkę D+LPG? Bo literka P+LPG to widziałem nie raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy istnieje możliwość, nawiązując do tematu głównego, że zobaczę np dowód rejestracyjny passata który będzie miał literkę D+LPG?

Myślę, że to tylko kwestia czasu. Tym bardziej przy obecnym wzroście ceny paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

A kolega założył taką instalacje do diesla. Szczegółów nie znam, ale ponoć banalnie proste co montażu i zasady działania (prostsze niż klasyczne LPG w autach benzynowych). Tak jak pisaliście jego celem było tylko lekkie zbicie kosztów paliwa i wydłużenie zasięgu auta. jak wróci z dalekiej Syberii to zobaczymy jak mu się to spisało :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasady działania (prostsze niż klasyczne LPG w autach benzynowych)

W tych instalacjach wykorzystuje się efekt polegający na tym iż silnik potocznie zwany Dieslem przez zdecydowaną większość czasu pracuje na dużym nadmiarze powietrza więc dodając nawet niewielką dawkę LPG do powietrza zasysanego przez silnik wykorzystujemy część tlenu, która i tak nie zostałaby zużyta. Olej napędowy potrzebny jest do zainicjowania zapłonu w odpowiednim momencie i daje nam możliwość kontroli całkowitej ilości paliwa dostarczanej do silnika, bo ilość LPG nie jest precyzyjnie odmierzana. Ale rodzi to konieczność odłączania LPG przy zdjęciu nogi z "gazu", przy silniku pracującym na wolnych obrotach i przy pełnym obciążeniu aby nam się silnik nie wymknął spod kontroli. Z tych powodów zużycie oleju napędowego jest zdecydowanie niższe ale nie tak małe jak zużycie benzyny z silnikach ZI z instalacją LPG. Ogólnie zysk w kosztach eksploatacji jest rzędu kilkunastu do dwudziestu paru procent. Jeśli ktoś jeździ "zero- jedynkowo" zysku nie ma żadnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie co sądzicie o wystawianiu zaświadczeń na zwykłym papierze w wordzie przez SKP i diagnostę że gaz został zamontowany poprawnie, zgodnie z przepisami i nie zagraża bezpieczeństwu. Gdyż taki papier jest wymagany w celu zalegalizowania gazu w dieslu. SKP raczej nie może takiego dokumentu wystawić i nawet jak 63 zł skasować? Widziałem skany takich zaświadczeń z innych SKP. Mam dla was, ale jakość jest zbyt marna.

5ae1a49fb39e4_zawiadczenie.jpg.0f119bf286bf2b850b303e1909d22edc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyż taki papier jest wymagany w celu zalegalizowania gazu w dieslu

Czy ja za czymś nie nadążam?pozwolę sobie zacytować to co było już wielokrotnie cytowane

3. W przypadku zawiadomienia o dokonaniu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem, do zawiadomienia dołącza się:

1) wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem;

2) fakturę VAT albo rachunek za montaż instalacji, o której mowa w pkt 1.

Nie ma tu nic o rodzaju zasilania "bazowego" i jakiś dodatkowych dokumentach.Czyżby czyjaś nadinterpretacja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też to tłumaczyłem. Do WK dzwoniłem, to myśleli że pijany jestem, jaki gaz jaki diesel. Ale potem stwierdzili, że adnotacja w dowodzie normalnie jak przy benzynowcach.

Treść tego zaświadczenia:

"Po przeprowadzeniu kontroli pojazdu marki XY o numerze rejestr. XY i !!!nr WIN!!!

stwierdzam, że zamontowana instalacja LPG jest zainstalowana prawidłowo z arkanami sztuki oraz, że jest szczelna. Przewody paliwowe i elektryczne zamontowano i umocowano prawidłowo."

 

Co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.